Από τ​ην πρώτη ​στιγμή που μπήκε στον νέο χώρο εργασίας της η Tess ενοχλήθηκε αμέσως με την παρουσία του προϊσταμένoυ της και δεν μπορούσε να καταλάβει​ το​ γιατί. Κανονικά ​τα πήγαινε καλά​ με ένα ευρύ φάσμα προσωπικοτήτων, δεν είχε κανένα θέμα με τα άτομα που έχουν εξουσία​ πάνω της, και θεωρούσε τον ​χαρακτήρα της ως αρεστό προς τους περισσότερους. Αλλά για κάποιο λόγο, κάθε φορά που έβλεπε τον προϊστάμενό της ήθελε να τρέξει προς την αντίθετη κατεύθυνση. 

 

Οι συζητήσεις τους ήταν ​σφιγμένες και ​με το ζόρι​ ευγενικές. ​Όταν η Tess ​ξεκινούσε να μιλάει για ένα πράγμα ο προϊστάμενός της θα ​την απέρριπτε αλλάζοντας γρήγορα το θέμα. Το περιβάλλον που ​είχε δημιουργήσει ο προϊστάμενος ήταν προκατειλημμένο και αντιπαραγωγικό. Ενώ ​η Τ​ess κρατήθηκε σε ένα υψηλό επίπεδο επιδόσεων, εκείνος ​συνέχισε με την ίδια συμπεριφορά. 

Στη συνέχεια​ την απασχολούσε με το να ​εξετάζει​ κάθε​ ​μικρο​πράγμ​α στον τομέα της, για το οποίο η ​Tess ​ήταν ήδη αναγνωρισμένη ως ειδικός, ​​και της υποδείκνυε τρόπους για να ​το ​κάνει πιο αναποτελεσματικά. Όταν η απόδοση της Tess μειώθηκε ως αποτέλεσμα του να κάνει τη δουλειά της με τον τρόπο του, θεωρήθηκε υπεύθυνη εκείνη αντί για τον προϊστάμενο της.

Έτσι, η Τες απ​εύφευγε τον προϊστάμενό της σαν την πανούκλα. 

Η Tess είχε και προηγουμένως προσπαθήσει να αντιμετωπίσει τον προϊστάμενό της, αλλά πάντα κατέληγε σε μια γελοία μεγάλη συνομιλία που δεν οδηγούσε σε κάποιο πραγματικό συμπέρασμα. Απογοητευμένη, η Tess άρχισε να καταγράφει τα χαρακτηριστικά που την εκνεύριζαν και στη συνέχεια έψαξε για αυτά στο διαδίκτυο.

Αυτό που βρήκε ήταν ένα παθητικό-επιθετικό τύπο προσωπικότητας, το οποίο είναι μέρος της οικογένειας των απροσδιόριστων διαταραχών προσωπικότητας. Εδώ είναι η λίστα της, μία περιγραφή του πώς μοιάζει στην πραγματικότητα αυτός ο τύπος.

1. Πολλές δικαιολογίες

Κάθε φορά που η Tess ρωτούσε τον προϊστάμενό της σχετικά για την ολοκλήρωση μιας εργασίας που της είχε αναθέσει, δεν συναντούσε τίποτα άλλο παρά δικαιολογίες ως προς το γιατί ήταν ελλιπής. Η Tess αγωνίστηκε για να βρει έστω και μία ανάθεση που ολοκληρώθηκε πλήρως και σωστά.

Οι περισσότερες εργασίες έμεναν μισοτελειωμένες ή δεν έγιναν καθόλου, και ο προϊστάμενός της δεν φάνηκε ποτέ πρόθυμος να αναλάβει την αντίστοιχη ευθύνη.

2. Υπερβολική αντίδραση/μη αντίδραση

Ο προϊστάμενος της Tess αντιδρούσε υπερβολικά όταν η Tess έκανε λάθος, αλλά όποτε έκαναν οι ίδιοι το ίδιο λάθος, έδειχναν να μην αντιδρα το ίδιο. Δεν υπήρχε συνέπεια στις επιδόσεις ή τα πρότυπα. Ακόμα και όταν αυτό τέθηκε υπόψη της διευθυντή της, απλά μετατόπιζε την ευθύνη σε κάποιο άλλον υπεύθυνο. 

3. Επιλεκτική Μνήμη

Κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου έργου, ο προϊστάμενός της Tess θα ξεχνούσε εύκολα να επικοινωνήσει με βασικούς συνεργάτες, συμπεριλαμβανομένης και της Tess. Αντ ‘αυτού, ο προϊστάμενός της θα λάβει αποφάσεις που μπορεί να αλλάξουν την κατεύθυνση της εργασίας της Tess και στη συνέχεια να μην πει στην Tess για ημέρες σχετικά με τις νέες της υποχρεώσεις.

Ακόμα και όταν ένα απλό email, ο προϊστάμενός της θα “ξεχάσει” να το στείλει. 

4. Αντιστέκεται στην αλλαγή

Όλες οι δουλειές πρέπει να γίνονται με τον τρόπο του προϊστάμενου της. Ακόμα και όταν εκείνος ενεργεί άσκοπα και αναποτελεσματικά, αντιστέκεται σε οποιαδήποτε αλλαγή που δεν είναι εξ αρχής δική του ιδέα. Και ακόμη και σε περίπτωση αλλαγής, ο νέος τρόπος θα ισχύει μόνο για την Tess, και όχι για τον προϊστάμενό της.

Όλες οι προτάσεις για τη βελτίωση της επικοινωνίας, της συμμετοχής και της αποτελεσματικότητας βρήκαν αντιμέτωπες του τον προϊστάμενός της ή τις απέκλεισε εντελώς.

5. Αποφεύγει τις συγκρούσεις

Ίσως η πιο δύσκολα αναγνωρίσιμη πτυχή της συμπεριφοράς του προϊστάμενού της ήταν η αποφυγή της οποιασδήποτε σύγκρουσης. Ακόμη όμως και με αυτή την εμφανή αποφυγή, ο προϊστάμενός της προκαλούσε σκόπιμα σύγκρουση μεταξύ της Tess και των συναδέλφων της.

Στα μάτια του, φαινόταν σαν η Tess να χειρίζεται συγκρουσικά τα όσα την απασχολούν, αλλά στην πραγματικότητα, την απέφευγε προσωπικά, ενώ ταυτόχρονα υποκινούσε άλλους ώστε να φαίνονται σαν να είναι σε θέση να επιλύσουν το κάθε ζήτημα.

6. Απολογείται αλλά δεν αλλάζει

Τις περισσότερες φορές, ο προϊστάμενός της Tess έσπευσε να ζητήσει συγγνώμη για οποιαδήποτε παρεξήγηση, αλλά ποτέ δεν έλαβε τα απαραίτητα μέτρα για να αλλάξει τη συμπεριφορά του ή να αποτρέψει το ίδιο λάθος στο μέλλον.

Φαινόταν σχεδόν σαν ο προϊστάμενός της να ζητάει συγγνώμη μόνο για να αποφύγει την περαιτέρω συζήτηση του θέματος, ώστε να μπορέσουν να επιστρέψουν στα πόστα τους το γρηγορότερο.

7. Κρυμμένος Θυμός 

Η Tess ήταν ένα φυσικά ευαίσθητο άτομο έτσι ήταν σε θέση να αντιληφθεί το θυμό από τον προϊστάμενό της, την απογοήτευση, και την εχθρότητα εύκολα. Όταν η Τess αντιμετώπισε το προϊστάμενό της για τα συναισθήματα που εκλάμβανε, ο προϊστάμενός της ήταν απορριπτικός και κατηγόρησε την Tess αντ’ αυτού. 

8. Παραπονιέται πολύ

Για την Tess, η πιο ενοχλητική πτυχή του προϊστάμενού της ήταν η συνεχής διαμαρτυρία ή η γκρίνια για τον κακό τρόπο που λειτουργούσαν τα πράγματα στη δουλειά. Ακόμη και όταν υπήρχαν έγκυρες προτάσεις, ο προϊστάμενός της δεν αναλάμβανε δράση και αντ ‘αυτού κατηγορούσε τους άλλους. Στον προϊστάμενό της φαινόταν να του αρέσει να παραπονιέται, όχι να αλλάζει.

9. Καμία ανάληψη ευθυνών

Δεδομένου ότι μέρος της δουλειάς του να είναι κάποιος προϊστάμενός είναι το να αναλάβει την ευθύνη για την ηγεσία μιας ομάδας, η Tess δεν μπορούσε να κατανοήσει πώς ο προϊστάμενός της δεν αναλάμβανε καμία ευθύνη.

Οποιαδήποτε προσπάθεια να προσδιοριστεί το πρόβλημα για έναν τομέα της υπευθυνότητας του αντιμετωπίστηκε με εχθρότητα και θυμό. Φαινόταν σαν ο προϊστάμενός της να ήταν αναποτελεσματικός επίτηδες, ώστε να να αποφεύγει να λογοδοτήσει.

10. Συμφωνεί, αλλά δεν ενεργεί

Κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων της ομάδας, ο προϊστάμενός της Tess συμφωνούσε να ολοκληρώσει μια εργασία, αλλά στη συνέχεια δεν θα λειτουργήσει με βάση την απόφαση του. Όταν έρχεται αντιμέτωπος, θα σκαρφιστεί δικαιολογίες, μερικές φορές ακόμα και κάποιο ψέμα, ώστε να κατηγορήσει τους άλλους για το έργο που παραμένει ανολοκλήρωτο.

Αυτή η συμπεριφορά προκαλούσε αίσθημα συνεχόμενης αβεβαιότητας στους υπαλλήλους, για το τι θα γίνει και τι δε θα γίνει στο μέλλον. Τελικά, όλοι έμαθαν να μην ζητούν από τον προϊστάμενο τίποτα. 

Η παθητική-επιθετική συμπεριφορά είναι πολύ ενοχλητική στο χώρο εργασίας για όσους κάνουν μια προσπάθεια να ολοκληρώσουν τα καθήκοντα και να τα ολοκληρώσουν με καλό τρόπο. H Tess, μόλις μπόρεσε να αναγνωρίσει τη συμπεριφορά και να δεχτεί ότι δεν επρόκειτο να αλλάξει, αναζήτησε μια άλλη θέση εργασίας.

Η Tess διαπίστωσε ότι η απόλαυση και η ικανότητά της να ευδοκιμήσει στο εργασιακό περιβάλλον της ήταν πιο σημαντική από το ποια δουλειά έκανε, και εξαιτίας αυτού ήταν πλέον σε θέση να λειτουργήσει αποτελεσματικά και να αφήσει την απογοήτευσή της στο παρελθόν.

Αφού κατανοήσετε τις δέκα ιδιότητες κάποιου με παθητική-επιθετική συμπεριφορά, όπως αναφέρθηκαν παραπάνω, αποφασίστε ποιον τρόπο είναι καλύτερο να ακολουθήσετε για τη δική σας περίπτωση, όπως έκανε και η Tess για να νιώθει λιγότερο επώδυνα. Θα σας βοηθήσει να ανακουφίσετε ορισμένες από τις εντάσεις που μπορεί και εσείς να αισθάνεστε.

Συγγραφέας: Christine Hammond, MS, LMHC

Η Christine είναι σύμβουλος ψυχικής υγείας στην πολιτεία της Φλόριντα με 15 χρόνια επαγγελματικής εμπειρίας. Εργαζεται κυρίως με εξουθενωμένες γυναίκες και τις οικογένειες τους που βιώνουν δύσκολες καταστάσεις με σκοπό την εύρεση λύσεων. Είναι συγγραφέας του βραβευμένου βιβλίου «The Exhausted Woman’s Handbook».

Πηγή: pro.psychcentral.com

Διαβαστε ακόμη: Επιθετικότητα | Χωρίζει ή ενώνει;

 

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

Σχολιάστε

Για να καταχωρήσετε το σχόλιο σας, συνδεθείτε με...



Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας