Το ξεκίνημα μιας νέας χρονιάς δημιουργεί ένα αίσθημα ευφορίας ότι τα πάντα είναι εφικτά.

 

Γι’ αυτό και κανείς από εμάς δεν φείδεται στόχων στο ξεκίνημα του 2020, που αποτελεί και την αρχή μιας νέας 10ετίας!

Για να μην αποτελέσει όμως και η επόμενη χρονιά ένα ακόμα 12μηνο περίπου προσπάθειας με μέτρια αποτελέσματα, ας ακονίσουμε εγκαίρως τη μηχανή των κινήτρων μας.

Η όποια αποτυχία του παρελθόντος δεν σημαίνει ότι η επιτυχία είναι άπιαστη στο μέλλον. Το μόνο που χρειάζεται είναι καλύτερος συντονισμός και να ακολουθήσουμε τα εξής 4 ψυχολογικά κόλπα που θα μας οδηγήσουν γοργά και σταθερά στην επίτευξη των στόχων μας.

Βάλτε ένα στόχο εκμάθησης και όχι ένα στόχο απόδοσης

Συνήθως όταν θέτουμε στόχους επικεντρωνόμαστε σε αυτό που θέλουμε να πετύχουμε. Για παράδειγμα λέμε 1) θέλω να χάσω 10 κιλά, 2) θέλω να τρέξω στο μαραθώνιο, 3) θέλω να πάρω προαγωγή στη δουλειά.

Παρότι οι στόχοι αυτοί είναι συγκεκριμένοι και αυτό είναι το επιθυμητό, έρευνες έχουν δείξει ότι το να θέτουμε μακροπρόθεσμους στόχους βασισμένους στην έκβαση τους μπορεί να μην είναι τόσο αποτελεσματικό όσο το να θέτουμε στόχους για νέα πράγματα που θέλουμε να μάθουμε. Με απλά λόγια, αντί να επικεντρωνόμαστε στα κιλά που θέλουμε να χάσουμε, ας εστιάσουμε την προσοχή μας στη βελτίωση των γνώσεων μας περί υγιεινής διατροφής.

Μαθαίνοντας να μαγειρεύουμε υγιεινά, όχι μόνο θέτουμε έναν εφικτό στόχο, αλλά το πιθανότερο είναι ότι θα πετύχουμε και την απώλεια κιλών χωρίς άγχος.

Συνδέστε τους στόχους σας με τις αξίες σας

Πώς αποφασίζετε τους στόχους σας; Είναι εμπνευσμένοι από τους ανθρώπους γύρω σας; Σχετίζονται με όσους έχουν εξουσία στο περιβάλλον σας;

Η προέλευση των στόχων σας έχει μεγάλη σημασία για την πραγματοποίηση τους και ένα καλό σημείο εκκίνησης τους είναι οι προσωπικές σας αξίες. Οι αξίες δεν είναι το ίδιο με τους στόχους. Φανταστείτε ότι κρατάτε το τιμόνι μιας βάρκας στον ωκεανό. Οι στόχοι είναι σαν τα νησιά που σκοπεύετε να επισκεφτείτε. Οι αξίες σας όμως είναι σαν το φωτεινό άστρο που σας καθοδηγεί προς τη σωστή κατεύθυνση.

Είναι συνεπώς σημαντικό το ποια είναι η μεγαλύτερη εικόνα που έχει πραγματικά σημασία για εσάς, ώστε να ξέρετε πάντα ποιος είναι ο σωστός προορισμός για οποιοδήποτε στόχο επιθυμείτε να πραγματοποιήσετε.

Σχετίστε τους στόχους σας με μια πρόκληση κι όχι μια απειλή

Εάν ένας στόχος σας βασίζεται στον εκφοβισμό, είναι λιγότερο πιθανόν να τον πετύχετε από ότι αν σχετίζεται με μια πρόκληση.

Για παράδειγμα ως απειλή εκλαμβάνεται το γεγονός ότι εάν δεν μειώσετε τη πίεση του αίματος σας είναι πιθανό να πάθετε καρδιακή προσβολή, ενώ πρόκληση είναι να θέλετε να μειώσετε την πίεση του αίματος επειδή θέλετε να βελτιώσετε την ποιότητα της ζωής σας.

Άλλο παράδειγμα απειλής είναι το να λέτε στον εαυτό σας ότι θέλετε να καταλάβετε πώς να μην ενοχλείτε με τα λόγια και τις πράξεις σας τον διευθυντή σας, ώστε να σταματήσετε να έχετε αυτή την ταραχώδη σχέση που έχετε σήμερα μαζί του και στο μέλλον. Η πρόκληση σε αυτή την περίπτωση είναι να πείτε στον εαυτό σας ότι αυτό που θέλετε είναι να κάνετε μια νέα αρχή στη σχέση σας με τον διευθυντή σας αναπτύσσοντας νέες επικοινωνιακές ικανότητες.

Η διαφορά είναι ότι η απειλή φοβίζει και σας ακινητοποιεί, ενώ η πρόκληση εμπεριέχει την ελπίδα που αποτελεί και το μεγαλύτερο κίνητρο.

Υπογράψτε ένα τρόπο τινά συμβόλαιο με κάποιον δικό σας

Σε ποιον έχετε εκμυστηρευτεί τους στόχους σας; Σε ότι αφορά τα κίνητρα, οι άνθρωποι είμαστε κοινωνικά ζώα. Και αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όταν αποκαλύπτουμε το στόχο μας σε κάποιον άλλον, αποτελεί μια δέσμευση που καθιστά ευκολότερο να τον πετύχουμε ή τέλος πάντων δυσκολότερο να τον εγκαταλείψουμε.

Κι αν το να πείτε στο σύντροφο σας, στην οικογένεια σας ή στους φίλους σας τι σκοπεύετε να πετύχετε μέσα στη νέα χρονιά δεν σας δεσμεύει αρκετά, υπογράψτε πραγματικά ένα συμβόλαιο με κάποιον από τους παραπάνω το οποίο και θα θέτει σαφές χρονοδιάγραμμα για την επίτευξη των στόχων σας. Το μόνο που χρειάζεστε είναι χαρτί και μολύβι και οι έρευνες που έχουν γίνει σχετικά μέχρι σήμερα πιστοποιούν ότι το θετικό αποτέλεσμα είναι εξασφαλισμένο.

Συγγραφέας: Jade Wu

Η Jade Wu, Ph.D., είναι κλινική ψυχολόγος η οποία εργάζεται ως σύμβουλος και ερευνήτρια στη Ιατρική Σχολή του πανεπιστημίου Ντιουκ στις ΗΠΑ. Ειδικεύεται στην παροχή βοήθειας σε όσους αντιμετωπίζουν προβλήματα ύπνου και αγχώδεις διαταραχές.

Πηγή: psychologytoday.com

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

Σχολιάστε

Για να καταχωρήσετε το σχόλιο σας, συνδεθείτε με...



Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας