Το να λέμε «όχι» στους άλλους μπορεί να είναι ένα από τα δυσκολότερα πράγματα στη ζωή μας. Όμως, είναι κάτι αναγκαίο που πρέπει να κάνουμε για να προστατέψουμε την ψυχική υγεία μας.

 

Κάθε «όχι» που λέμε σε κάποιον συχνά συνοδεύεται από πολλές ενοχές, λες και διαπράξαμε κάτι που προκάλεσε ανεπανόρθωτη βλάβη.

Ας βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους.

Πριν μπορέσετε να πείτε «όχι» σε ένα άλλο άτομο, πρέπει να έχετε γνώση των δικών σας αναγκών και ορίων. Αυτό είναι ένα συχνό πρόβλημα, αφού πολλοί άνθρωποι δεν γνωρίζουν τις ανάγκες και τα όριά τους μέχρι τη στιγμή που τους κατακλύζει το στρες. Και συνήθως τότε είναι ήδη αργά.

Η κατανόηση των προσωπικών αναγκών από την άλλη είναι ένας οδηγός επιτυχίας στη ζωή μας. Γιατί λοιπόν αναλαμβάνουμε νέα project, ενώ δεν έχουμε χρόνο στο πρόγραμμά μας; Γιατί το «όχι» που θα πούμε πάντα δρα ως καταπέλτης για την αυτοεκτίμησή μας;

Ο κάθε άνθρωπος έχει τα δικά του προσωπικά όρια. Όμως λίγοι τα αναγνωρίζουν ή τα παραδέχονται στον εαυτό τους. Ωστόσο, η σημασία τους είναι καθοριστική όχι απλώς για την επιτυχία και την ικανοποίησή μας, αλλά πολύ περισσότερο για την περιφρούρηση της ψυχικής μας υγείας.

4 τρόποι για να πείτε «όχι» χωρίς να νιώθετε ενοχές

Όταν συνειδητοποιήσουμε τα προσωπικά μας όρια ή τουλάχιστον όταν ξεκινήσουμε να συνειδητοποιούμε την ύπαρξή τους, είμαστε στο σωστό δρόμο για να μπορέσουμε να λέμε «όχι» χωρίς να μας κατακλύζουν ενοχές.

  1. Θα ήθελα να βοηθήσω όμως αυτή τη στιγμή είμαι πολύ φορτωμένος/η.

Η φράση αυτή εκφράζει την προθυμία σας να βοηθήσετε αλλά ταυτόχρονα θέτει τα όριά σας. Και κανένας δεν γνωρίζει το πρόγραμμα και τα όριά σας καλύτερα από εσάς τους ίδιους. Εάν νιώθετε υπερβολικά πιεσμένοι ή φορτωμένοι, αυτό συμβαίνει γιατί μάλλον είστε! Το να το δηλώνετε ευθέως υπενθυμίζει στο άτομο που το ακούει ότι είστε άνθρωπος με όρια. Και ότι έχετε φτάσει αυτά τα όρια.

  1. Δεν είμαι το κατάλληλο άτομο για να βοηθήσω σε αυτό το θέμα. Όμως ίσως μπορεί ο/η…

Το να αναγνωρίζετε τα όρια της γνώσης σας είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να πείτε όχι ενώ την ίδια στιγμή προσφέρετε μία εναλλακτική. Ωστόσο, είναι σοφό να επιλέξετε ποιες μάχες αξίζει να δώσετε καθώς θα υπάρξουν και ήττες.

Όταν για παράδειγμα, ένα άτομο με μικρότερη εμπειρία προσπαθήσει να κάνει μία δουλειά, απλώς επειδή του ζητήθηκε, μπορεί να καταλήξουμε σε ένα κακό αποτέλεσμα. Όταν όμως γίνει μία υπενθύμιση της κατάστασης στο άτομο που αναθέτει τη δουλειά, είναι πιθανότερο να συνειδητοποιήσει πως αν πιέσει μία κατάσταση μπορεί να έχει ανεπιθύμητα αποτελέσματα.

  1. Είμαι στη μέση του τάδε πράγματος. Είναι κάτι που μπορείς να κάνεις αργότερα ή πρέπει να γίνει τώρα;

Μερικές φορές θα μας ζητηθεί να κάνουμε κάτι ενώ ήδη βρισκόμαστε στη μέση ενός άλλου πράγματος. Αυτό μπορεί να πάει πίσω το πρόγραμμά μας ή να μας κάνει να χάσουμε την συγκέντρωσή μας. Για αυτό είναι χρήσιμο να ζητήσουμε μία χρονική ευελιξία όσον αφορά το αίτημα του άλλου προσώπου. Ακόμη, είναι δυνατόν να προτείνουμε το χειρισμό του συγκεκριμένου προβλήματος από κάποιο άλλο άτομο.

Μία συχνή «παγίδα» είναι πως όλοι νομίζουμε ότι μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Έρευνες έχουν αποδείξει πόσο λάθος είναι αυτό. Στην πραγματικότητα, μόνο μία μικρή μερίδα του πληθυσμού μπορεί να κάνει επιτυχώς multitasking. Επομένως, το να θέλετε να ολοκληρώσετε πρώτα κάτι πριν ξεκινήσετε την επόμενη εργασία σας είναι μία στάση υπευθυνότητας. Επομένως, γιατί να μην το ζητήσετε;

  1. Ναι μπορώ να βοηθήσω. Όμως θα πρέπει να περιμένεις μέχρι αργότερα, αν δεν έχεις πρόβλημα.

Το καλύτερο «όχι» είναι αυτό που καμουφλάρεται πίσω από ένα «ναι». Και αυτό το «όχι» δεν απαιτεί πολλές εξηγήσεις. Έτσι, αποδέχεστε αυτό που σας αναθέτουν, όμως δεν είστε υποχρεωμένοι να το διεκπεραιώσετε άμεσα. Από την άλλη, δίνει μία επιλογή και στο πρόσωπο που σας ζητά βοήθεια. Μπορεί για παράδειγμα να σας ρωτήσει «Δηλαδή πόσο αργότερα;» Εκεί μπορείτε να δώσετε μία ειλικρινή απάντηση αναφορικά με το χρόνο που μπορείτε να διαθέσετε. Ταυτόχρονα, η επιλογή μετατίθεται στο πρόσωπο που ρώτησε, που μπορεί να διαλέξει εάν θα περιμένει ή όχι.

Τι θα γίνει εάν συνεχίσετε να δέχεστε πιέσεις ή οι γύρω σάς δημιουργούν ενοχές;

Η αλήθεια είναι πως πολλοί άνθρωποι από τη φύση τους νιώθουν ενοχές μόλις αρνηθούν κάτι σε κάποιον άλλο. Αυτό ισχύει γιατί οι περισσότεροι θέλουμε να βοηθάμε και το να λέμε «όχι» μας κάνει να νιώθουμε άσχημα.

Όμως, κανένας άλλος δεν θα πρέπει να μας δημιουργεί ενοχές. Κάθε άτομο έχει τον έλεγχο και την ευθύνη των συναισθημάτων του. Επομένως, μην επιτρέπετε σε τρίτους να σας γεμίζουν με ενοχικά συναισθήματα και μάθετε να απαντάτε σε τέτοιες «ύπουλες» τεχνικές.

Το να μείνετε σταθεροί στο «όχι« σας μπορεί να είναι πολύ δύσκολο. Υπάρχουν άνθρωποι που θα ζητήσουν περισσότερες πληροφορίες για το λόγο της άρνησής σας. Όμως αυτό παραβιάζει τα προσωπικά σας όρια και τα όρια που θέλετε να θέσετε στις σχέσεις σας. Ο καλύτερος τρόπος για να χειριστείτε μία τέτοια κατάσταση είναι να αποφύγετε να μπείτε σε πολλές λεπτομέρειες ή εξηγήσεις. Συνήθως ο ερωτών επιδιώκει να μετατρέψει το «όχι» σας σε «ναι» ή έστω σε «ίσως».

Όμως, να θυμάστε ότι είναι δικαίωμά σας να αρνηθείτε κάτι όταν νιώθετε ότι δεν μπορείτε να ανταπεξέλθετε. Όταν νιώθετε υπερβολική πίεση, στρες ή απλά δεν θέλετε να αναλάβετε μία ακόμη υποχρέωση, έχετε δικαίωμα να πείτε «όχι», χωρίς να αισθάνεστε ενοχές. Και πρέπει να υπερασπιστείτε αυτό σας το δικαίωμα όταν χρειάζεται.

Του Dr. John Grohol
Ελεύθερη απόδοση από: www.psychcentral.com

 

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας