4 βήματα για έναν νεότερο και εξυπνότερο εγκέφαλο.

 

Ηυγεία του εγκεφάλου είναι κλειδί στην επιτυχημένη γήρανση και περιλαμβάνει διάφορες διανοητικές λειτουργίες, συμπεριλαμβανομένων της μνήμης, της λογικής και του σχεδιασμού. Η μνήμη καθορίζει ποιοι είμαστε. Χωρίς αυτήν δεν έχουμε παρελθόν, δεν μπορούμε να σχεδιάσουμε το μέλλον και είμαστε ανίκανοι να απολαύσουμε το παρόν.

Σήμερα οι άνθρωποι ζουν πολύ περισσότερα χρόνια από ότι στο παρελθόν. Παρότι όμως σε πολλές χώρες το προσδόκιμο ζωής ξεπερνά πια τα 80 χρόνια, οι ασθένειες που συνδέονται με το πέρασμα των χρόνων, όπως είναι το Αλτζχάιμερ ή ο διαβήτης, αλλοιώνουν το επίπεδο της ζωής.

Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο ωστόσο είναι, ότι ενώ ουδείς αμφισβητεί ότι τα γονίδια παίζουν σημαντικό ρόλο στο να γερνάμε με υγεία, ο τρόπος ζωής μας αποδεικνύεται ακόμα πιο σημαντικός.

Όλες οι σχετικές έρευνες μάλιστα έχουν καταλήξει στην ακόλουθη φόρμουλα επιτυχημένης γήρανσης.

4 βήματα για έναν νεώτερο και εξυπνότερο εγκέφαλο
Photo on Pixabay
Φυσική δραστηριότητα

Δεν χρειάζεται να κάνετε τρίαθλο για να ζήσετε καλύτερα και περισσότερα χρόνια. Αρκούν 20 λεπτά ζωηρό περπάτημα σε καθημερινή βάση για να μειώσετε τον κίνδυνο της άνοιας και για να βελτιώσετε τη γενικότερη υγεία σας.

Η άσκηση παράγει πρωτεΐνες που διεγείρουν τα εγκεφαλικά κύτταρα για να διακλαδίζονται και να επικοινωνούν περισσότερο αποτελεσματικά. Οι προπονήσεις ενθαρρύνουν τα επίπεδα της ενδορφίνης ανεβάζοντας συνακόλουθα τη διάθεση. Η άσκηση θα κάνει τον εγκέφαλο σας μεγαλύτερο και ο μεγαλύτερος εγκέφαλος είναι ο καλύτερος εγκέφαλος.

Εγκεφαλικές ασκήσεις

Η ενασχόληση με παιχνίδια, η κοινωνικοποίηση και τα ταξίδια ενεργοποιούν τα εγκεφαλικά κύτταρα. Επίσης η πανεπιστημιακή μόρφωση συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας.

Και μπορεί σε γενικότερο πλαίσιο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να διασπούν τη προσοχή μας. Ωστόσο κάποια παιχνίδια σε αυτά, που μας καλούν να κάνουμε πολλά πράγματα ταυτόχρονα ή μας αναγκάζουν να βρούμε λύσεις σε κάποιο πρόβλημα, ενεργοποιούν τα νευρωνικά κυκλώματα.

Ένας άλλος τρόπος είναι να χρησιμοποιούμε διάφορες μεθόδους υπενθύμισης ατόμων, πραγμάτων και καταστάσεων που συνηθίζουμε να ξεχνάμε μέσα στις πολλές υποχρεώσεις της καθημερινότητας.

Διαχείριση άγχους

Το στρες συρρικνώνει τα κέντρα μνήμης του εγκεφάλου και η ορμόνη του στρες, η κορτιζόλη, επηρεάζει γενικά τη μνήμη. Ωστόσο ο διαλογισμός, η γιόγκα, το τάι τσι και άλλες μέθοδοι χαλάρωσης μπορούν να αντιστρέψουν το στρες και να βελτιώσουν τη διάθεση και τη μνήμη.

Ο διαλογισμός ακόμα επαναφέρει τον εγκέφαλο και βελτιώνει τα μήκη των τελομερών των χρωμοσωμάτων επιμηκύνοντας το προσδόκιμο ζωής. Η επαφή με τους φίλους μας και ο καλός βραδινός ύπνος βοηθούν επίσης στη μείωση του στρες.

 

4 βήματα για έναν νεώτερο και εξυπνότερο εγκέφαλο
Photo on Pixabay

 

Υγιεινή διατροφή

Η παχυσαρκία στη μέση ηλικία αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας σε μεγαλύτερη ηλικία, αλλά ο έλεγχος στις μερίδες του φαγητού και η άσκηση μπορούν να σας βοηθήσουν να αποφύγετε τον πρώτο σκόπελο. Οι παχύσαρκοι άνθρωποι που χάνουν βάρος βλέπουν τη μνήμη τους να βελτιώνεται σημαντικά μετά από μόλις 12 εβδομάδες.

Τα Ω3 λιπαρά από τα ψάρια ή τους ξηρούς καρπούς πολεμούν τις φλεγμονές που συνδέονται με τον νευροεκφυλισμό. Τα φρούτα και τα λαχανικά καταπολεμούν το οξειδωτικό στρες, που προκαλεί φθορά στα εγκεφαλικά κύτταρα. Οι άνθρωποι μπορούν να προστατεύσουν τους εγκεφάλους τους αποφεύγοντας τα πατατάκια, τα μπισκότα και τα άλλα επεξεργασμένα φαγητά, που αυξάνουν τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη, ο οποίος με τη σειρά του διπλασιάζει τον κίνδυνο της άνοιας.

Αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι το αλκοόλ και η καφεΐνη σε μετριοπαθείς δόσεις μπορούν να βελτιώσουν την υγεία του εγκεφάλου.

 

Δεν είναι ποτέ πολύ νωρίς ή πολύ αργά για να αρχίσετε να ακολουθείτε έναν περισσότερο υγιεινό τρόπο ζωής. Οι καθημερινές σας συνήθειες έχουν μεγαλύτερη επίδραση για πόσο περισσότερο ή πόσα καλύτερα θα ζήσετε από ότι τα γονίδια σας.

Μπορείτε  απλά να έχετε το έλεγχο της μακροβιότητας σας ακολουθώντας την παραπάνω φόρμουλα της επιτυχημένης γήρανσης. Ασκήστε δηλαδή το σώμα σας, διεγείρετε το μυαλό σας, διαχειριστείτε το άγχος και φάτε σωστά, ώστε να απολαμβάνεται τη ζωή καλύτερα και για περισσότερο.

 

  • Ο δρ. Γκάρι Σμολ είναι καθηγητής ψυχιατρικής και γήρανσης και διευθυντής στο Κέντρο Μακροζωίας στο Ινστιτούτο Νευροεπιστήμης & Ανθρώπινης Συμπεριφοράς Semel του πανεπιστημίου της Καλιφόρνια.

Πηγή: theguardian.com

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

Σχολιάστε

Για να καταχωρήσετε το σχόλιο σας, συνδεθείτε με...



Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας