Μία βασική πτυχή της ανθρώπινης προσωπικότητας είναι η ικανότητα διαχείρισης των συναισθημάτων μας. Μερικές φορές, οι τρόποι με τους οποίους ρυθμίζουμε τα συναισθήματά μας είναι βοηθητικοί, ενώ άλλες, ο τρόπος με τον οποίο τα διαχειριζόμαστε μπορεί να είναι επιβλαβής για τον εαυτό μας και για τους άλλους.

 

Πώς μαθαίνουμε να διαχειριζόμαστε τα συναισθήματά μας

Ήδη από τη βρεφική ηλικία, οι φροντιστές μας ήταν επιφορτισμένοι με το καθήκον να μας κάνουν να αισθανόμαστε παρηγοριά και ηρεμία. Έπειτα, στην παιδική ηλικία, οι γονείς υποτίθεται ότι μας βοηθούσαν να καταλάβουμε, να εκφράζουμε και να διαχειριζόμαστε τα συναισθήματά μας. Μεγαλώνοντας, εσωτερικεύσαμε ασυνείδητα αυτές τις επαναλαμβανόμενες διαδικασίες. Και έτσι οδηγηθήκαμε στην ικανότητα του αυτοελέγχου.

Όμως, εάν ήρθαμε αντιμέτωποι με την αδιαφορία ή τον τρόμο σε κάποιες από τις παραπάνω φάσεις της ζωής μας, η διαδικασία ελέγχου -και συνεπώς αυτοελέγχου- μπορεί να έχει διαταραχθεί. Και εάν οι γονείς μας υπήρξαν κακοποιητικοί ή μας παραμελούσαν, ο αυτοέλεγχος είναι κάτι δύσκολο ή και ακατόρθωτο να ανακαλύψουμε.

Τι συμβαίνει όταν δεν μάθουμε να ελέγχουμε τα συναισθήματά μας;

Αν δεν μάθαμε να έχουμε αυτοέλεγχο, το πιθανότερο είναι να έχουμε αναπτύξει έναν μηχανισμό για να μπορούμε να τα διαχειριστούμε. Αυτός ο μηχανισμός διαφέρει σε κάθε άνθρωπο. Και εξυπηρετεί μία πολύ σημαντική λειτουργία που είναι γενικά δύσκολο να αλλάξει.

Ορισμένοι μηχανισμοί διαχείρισης της παιδικής ηλικίας μπορεί να είναι χρήσιμοι, όπως η επικέντρωση στο σχολείο ή η συμμετοχή σε δραστηριότητες. Όμως, άλλες τεχνικές που κάποτε βοηθούσαν στη διαχείριση δύσκολων συναισθημάτων μπορεί να μην είναι τόσο βοηθητικές μακροπρόθεσμα.

Ποια είναι τα εναύσματά σας;

Ακόμη και οι πιο ήρεμοι άνθρωποι μπορεί να έχουν δυσκολίες στο να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους, ιδιαίτερα σε περιόδους μεγάλης ανασφάλειας και σύγχυσης. Και προκειμένου να μάθουμε να διαχειριζόμαστε καλύτερα τις συναισθηματικές αντιδράσεις μας, πρέπει να μάθουμε τι είναι αυτό που τις πυροδοτεί. Αυτή η γνώση θα οδηγήσει όχι μόνο σε καλύτερη διαχείριση αλλά και στον καλύτερο έλεγχο του στρες και άλλων δευτερευουσών συναισθηματικών αντιδράσεων.

Τα εναύσματα υπάρχουν επειδή έχουμε μέσα μας ένα προυπάρχον «κουμπί» ευαισθησίας σε συγκεκριμένες καταστάσεις και στα συναισθήματα που μας προκαλεί. Μπορούμε να τα ανακαλύψουμε εάν ερευνήσουμε πότε αντιδρούμε υπερβολικά σε μία κατάσταση. Δεν αντιμετωπίζουν όλοι οι άνθρωποι δυσκολίες με τα ίδια συναισθήματα. Μερικοί άνθρωποι έχουν πρόβλημα με το θυμό τους, άλλοι θέλουν να αποφεύγουν το συναίσθημα του φόβου, του να νιώθουν αβοήθητοι, της λύπης, του πόνου και ούτω καθεξής.

7 τρόποι για να μάθουμε να ελέγχουμε τα συναισθήματά μας

Τα παραπάνω μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι μπορούμε να αποκτήσουμε αυτοέλεγχο και να ανταποκριθούμε διαφορετικά στα συναισθήματά μας, αντικαθιστώντας παλιότερες στρατηγικές διαχείρισης.

  1. Λάβετε υπόψιν την παραδοχή «Δεν μου κάνει εντύπωση που…»

Μόλις καταλάβετε γιατί έχετε μία τάση π.χ. να ενοχλείστε από το γεγονός ότι σας επιλέγουν τελευταίους, μπορείτε να πείτε: «Δεν μου κάνει εντύπωση που μισώ να είμαι το τελευταίο άτομο στην αίθουσα αναμονής. Δεν πάει κάτι λάθος με εμένα. Ο δάσκαλος της γυμναστικής δεν θα έπρεπε να αφήνει τους μαθητές να σχηματίσουν τις ομάδες τους και οι γονείς μου θα έπρεπε να με παίρνουν από το σχολείο στην ώρα τους. επιπλέον, θα έπρεπε να με βοηθήσουν να καταλάβω και να αποδεχτώ τα συναισθήματά μου, αντί να με απορρίπτουν».

  1. Σταματήστε να προσπαθείτε να απαλλαγείτε από τα ανεπιθύμητα συναισθήματα

Η προσπάθεια να απαλλαγείτε από τα άβολα συναισθήματα δεν λειτουργεί. Στην πραγματικότητα, δημιουργεί περισσότερα άβολα συναισθήματα. Όπως παρατηρήθηκε νωρίτερα, δεν έχουμε κανέναν έλεγχο επάνω τους. Ας μάθουμε λοιπόν να τα ανεχόμαστε και τελικά θα τα αποδεχτούμε.

  1. Μειώστε την μελαγχολία σας

O δείχτης της μελαγχολίας σας είναι η απόσταση ανάμεσα σε αυτά που αισθάνεστε και σε αυτά που θα έπρεπε να αισθάνεστε. Το κλείσιμο αυτού του χάσματος γίνεται όταν πείτε «Καλώς ή κακώς, σωστά ή λανθασμένα, αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο ανταποκρίνομαι αυτή τη στιγμή». Αντί να πέσετε πάλι στην ίδια παγίδα, που μπορεί να σας κάνει να νιώθετε κατάθλιψη και άγχος, μπορείτε να δώσετε αξία στα συναισθήματά σας και να τα αποδεχτείτε.

  1. Αναγνωρίστε ότι η μόνη διέξοδος είναι να αλλάξετε τη συμπεριφορά σας

Ένα κομμάτι της ενηλικίωσης είναι η ικανότητα να διαχωρίζουμε τα συναισθήματα από τη συμπεριφορά μας. Είναι μία διαδικασία που παίρνει χρόνο και ποτέ δεν θα μπορέσουμε να το πετύχουμε 100%. Όμως μπορούμε να δουλέψουμε πάνω σε αυτό. Οι passive-aggressive συμπεριφορές είναι ένας τρόπος για να εκφράσουμε έμμεσα τα συναισθήματά μας. Μπορεί να μας βοηθήσουν στιγμιαία να διαχειριστούμε τα συναισθήματά μας, όμως παράλληλα μπορεί να αποσταθεροποιήσουν τις σχέσεις μας. Προσπαθήστε λοιπόν να είστε πιο ειλικρινείς.

  1. Κάντε μία παύση

Προκειμένου να αποκτήσετε αυτοέλεγχο είναι σημαντικό να κάνετε μερικές παύσεις, γνωστές και ως «Μην κάνεις καμία βλακεία!». Πριν ανταποκριθείτε σε ένα συναίσθημα, πάρτε λίγο χρόνο. Πάρτε 1 ή 2 βαθιές ανάσες. Μερικές φορές μπορεί να χρειάζεστε και λίγο περισσότερο χρόνο πριν να αντιδράσετε. Αναγνωρίστε το, οργανώστε το και διευθετήστε τα συναισθήματά σας πριν ανταποκριθείτε.

  1. Μάθετε να εμπιστεύεστε

Η αλλαγή των μηχανισμών διαχείρισης που έχουμε αναπτύξει χρειάζονται κάτι που ίσως είναι ο μεγαλύτερος φόβος μας: να γίνουμε ευάλωτοι. Παρά το γεγονός ότι οι μηχανισμοί διαχείρισής μας δημιουργήθηκαν από τον τρόπο που ανταποκριθήκαμε σε καταστάσεις του παρελθόντος, μπορούμε να επιχειρήσουμε να είμαστε πιο ανοιχτοί με τους άλλους.

Ένας λόγος για τον οποίο αναπτύσσουμε μηχανισμούς άμυνας είναι επειδή νομίζουμε ότι το άλλο πρόσωπο θα θυμώσει μαζί μας, θα μας αγνοήσει ή ακόμη χειρότερα θα μας εγκαταλείψει. Συνεπώς, ξεκινήστε κάνοντας μικρά βήματα. Πείτε «Αυτό με κάνει να νιώθω άβολα».

  1. Προθυμία να αλλάξουμε τους μηχανισμούς διαχείρισής μας

Ας ρίξουμε μία καλή ματιά στους δυσλειτουργικούς μηχανισμούς διαχείρισης που έχουμε και ας μάθουμε πώς να τους αντικαταστήσουμε με πιο βοηθητικούς. Φυσικά, παίρνει χρόνο να δημιουργήσουμε αυτούς τους μηχανισμούς και δεν θα φύγουν μέσα σε μία ημέρα. Μακάρι να υπήρχε μία πιο συγκεκριμένη συνταγή για να γίνει αυτό, όμως κάτι τέτοιο δεν υφίσταται. Όμως, επειδή κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός, έτσι και ο συνδυασμών των μηχανισμών άμυνάς του είναι μοναδικός. Η προθυμία να αλλάξουν όλα αυτά, ωστόσο, είναι η μισή διαδρομή μέχρι να καταφέρει το στόχο του.

Τα συναισθήματα είναι ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής μας και όσο μαθαίνουμε βασικούς τρόπους για να τα διαχειριζόμαστε με πιο υγιείς τρόπους, ενδυναμωνόμαστε ώστε να υιοθετήσουμε νέους πιο υγιείς μηχανισμούς και στρατηγικές για τον έλεγχό τους. Αυτό θα μας κάνει πιο δυνατούς, λιγότερο αγχώδεις και πιο δυνατούς μέσα στις σχέσεις μας.

Με πληροφορίες από: psychcentral.com

 

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας