Η μοναξιά πονάει. Αυτό είναι κάτι γνώριμο στους περισσότερους. Ιδιαίτερα σε περιόδους απομόνωσης, όπως η καραντίνα, πολλοί άνθρωποι υποφέρουν από μοναξιά. Μπορούμε όμως να την καταπολεμήσουμε, υιοθετώντας ορισμένες αλλαγές στη ζωή μας.

 

Hμοναξιά είναι ένα συναίσθημα που δεν πρέπει να συγχέεται με την μοναχικότητα. Όλοι χρειαζόμαστε χρόνο με τον εαυτό μας, ώστε να έρθουμε σε επαφή με τις σκέψεις και τις επιθυμίες μας. Είναι μία εποικοδομητική διαδικασία που μας διδάσκει και μας κάνει καλύτερους.

Από την άλλη, η μοναξιά είναι ένα συναίσθημα που πονά. Εμφανίζεται όταν λαχταράμε να έρθουμε σε επαφή με άλλους ανθρώπους και να μοιραστούμε τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας, αλλά αυτό δεν είναι εφικτό. Με την τεχνολογική πρόοδο και την ευρεία χρήση των social media αυξήθηκε κατακόρυφα η διαδικτυακή επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων. Τι συμβαίνει όμως με τις ανθρώπινες στιγμής σύνδεσης και πραγματικής διαπροσωπικής επαφής με τον άλλο;

Οι συνθήκες lockdown που βίωσε ο πλανήτης το περασμένο διάστημα μας έκανε να συνειδητοποιήσουμε την αξία της προσωπικής επαφής και αλληλεπίδρασης. Όμως η μοναξιά δεν είναι κάτι καινούριο. Μάλιστα, είναι ο πρώτος λόγος που κάνει τους ανθρώπους να στραφούν στην ψυχοθεραπεία. Και η αλήθεια είναι ότι η κοινωνική αλληλεπίδραση και η εγγύτητα με τους γύρω είναι κρίσιμη για την υγεία και την ευημερία του ανθρώπου.

Η αποξένωση και οι χαωτικές συνθήκες της σύγχρονης ζωής έχουν την τάση να μας αποξενώνουν από τον κοινωνικό μας περίγυρο. Και κατά κάποιον τρόπο, αυτό είναι ενάντια στην ανθρώπινη φύση.

Ένα γράφημα εγκεφάλου μπορεί να επιβεβαιώσει το παραπάνω. Όταν ένας άνθρωπος αποβάλλεται από μία κοινωνική ομάδα ενεργοποιούνται τα σημεία του εγκεφάλου που σχετίζονται με τον σωματικό πόνο. Στην πραγματικότητα, αρκετές έρευνες έχουν δείξει ότι το να αποκλείουμε άλλους ανθρώπους από τη ζωή μας πονάει εξίσου με το να αποκλειόμαστε εμείς οι ίδιοι. Δεδομένων αυτών, η μοναξιά όντως συνδέεται με τον πόνο.

Επειδή όμως οι δύσκολες ημέρες δεν έχουν περάσει, πρέπει να θωρακίσουμε τον εαυτό μας απέναντί της. Αν λοιπόν νιώθετε ότι ο πόνος της μοναξιάς προσπαθεί να σας καταβάλλει, δοκιμάστε τα παρακάτω:

  1. Εκφράστε τα συναισθήματά σας

Αφήστε όλα σας τα συναισθήματα να σας κατακλύσουν. Εάν έχετε συνηθίσει να αποσπάτε τον εαυτό σας από ό,τι αισθάνεται, μπορεί να είναι δύσκολο και άβολο. Αλλά αν αφήσετε τον εαυτό σας να νιώσει στο 100% αυτό θα σας βοηθήσει να προχωρήσετε. Παρατηρήστε λοιπόν τα συναισθήματά σας, τις σκέψεις που πυροδοτούν και ακόμη κλάψτε, εάν το νιώσετε. «Αγκαλιάστε» τα συναισθήματά σας και συμφιλιωθείτε μαζί τους.

  1. Εκτιμήστε τη σιωπή

Η σιωπή μπορεί να είναι δύσκολη και τρομακτική. Έχουμε συνηθίσει πάντα να υπάρχει κάποιος ήχος στο παρασκήνιο της ζωής μας, είτε είναι τηλεόραση, είτε είναι φωνές άλλων ανθρώπων είτε είναι ειδοποιήσεις από τα social media. Πάρτε λοιπόν την απόφαση να αφιερώνετε καθημερινά κάποιο χρόνο μέσα στη σιωπή. Μισή ώρα είναι αρκετή. Αν θέλετε μπορείτε να κάνετε κάποια δραστηριότητα την ώρα εκείνη, όμως βεβαιωθείτε ότι δεν θα σας αποσπά. Επιλέξτε κάτι απλό που θα σας επιτρέψει να παραμείνετε στη σιωπή, όπως ένας ήρεμος περίπατος.

  1. Διαλογιστείτε

Ο διαλογισμός δεν θεωρείται πια μία μυστικιστική και εξωτική δραστηριότητα αλλά κάτι απλό και απτό για κάθε άνθρωπο. Όμως, ο διαλογισμός δεν είναι εύκολος. Το να βρίσκεται κάποιος αποκλειστικά και μόνο με τις αισθήσεις, τις σκέψεις και τα συναισθήματά του χωρίς να προσπαθεί να τα αλλάξει χρειάζεται κουράγιο. Να έχετε υπομονή. Θέστε ένα χρονικό όριο στον εαυτό σας και προσπαθήστε να μην τα παρατήσετε πριν παρέλθει αυτός ο χρόνος. Για αρχή, 5 λεπτά την ημέρα είναι αρκετά. Αυξήστε σταδιακά τον χρόνο και θα δείτε την αλλαγή.

  1. Φροντίστε το σώμα σας

Μέσα στους φρενήρεις ρυθμούς της καθημερινότητας, το σώμα μας συχνά μένει παραμελημένο. Τρώμε τα λάθος φαγητά, δεν ξεκουραζόμαστε επαρκώς και παραλείπουμε την άσκηση. Ακόμη, ξεχνάμε ότι η υγεία του σώματος μας συνδέεται άρρηκτα με την υγεία της ψυχής μας. Όταν αλλάξουμε λοιπόν τρόπο σκέψεις θα δούμε ότι θα νιώσουμε αμέσως καλύτερα και θα αρχίσουμε να έχουμε πιο αισιόδοξες σκέψεις. Και η αισιοδοξία είναι κινητήριος δύναμη για να αλλάξουμε όλη μας τη ζωή.

  1. Βοηθήστε τους άλλους

Η αλήθεια είναι πως πάντα υπάρχει κάποιος εκεί έξω που υποφέρει περισσότερο από εμάς. Αυτό μας δίνει την ευκαιρία να στραφούμε στους άλλους με ευγένεια και καλοσύνη και να προσφέρουμε ό,τι μπορούμε. Ανεξάρτητα από τις δυνατότητές μας, υλικές και μη, πάντα μπορούμε να κάνουμε κάτι για τους γύρω. Συχνά ένα απλό χαμόγελο είναι αρκετό.

Οτιδήποτε και αν είναι αυτό που σας βασανίζει, η βοήθεια είναι μία πράξη που συνδέει με τους άλλους και διώχνει μακριά τη μοναξιά. Μάλιστα, έρευνες έχουν δείξει ότι η συμπόνοια και η εξυπηρέτηση των άλλων έχουν εξαιρετικά οφέλη για την ψυχή μας. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο που ο Γκάντι έγραψε: «Ο καλύτερος τρόπος για να βρεις τον εαυτό σου είναι να χάσεις τον εαυτό σου υπηρετώντας τους άλλους».

  1. Συνδεθείτε με τη φύση

Μία πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι ένας περίπατος στη φύση μπορεί να αυξήσει την ευημερία μας. Άλλη έρευνα υποστηρίζει ότι η επαφή με τη φύση αυξάνει το αίσθημα εγγύτητας και μας κάνει να νοιαζόμαστε περισσότερο για τους άλλους. Η σύνδεση με τη φύση δημιουργεί δέος που μπορεί να μας βοηθήσει να διευρύνουμε τους ορίζοντες και το όραμά μας. Ακόμη μας κινητοποιεί ώστε να ζούμε περισσότερο στο παρόν, να εκτιμούμε στο έπακρο το δώρο της ζωής και να ενδιαφερόμαστε για την ευημερία μας.

  1. Ερωτευτείτε τον εαυτό σας

Ο Μάξουελ Μαλτζ είπε κάποτε: «Εάν γίνεις φίλος με τον εαυτό σου, ποτέ πια δεν θα είσαι μόνος». Φοβόμαστε να είμαστε μόνοι όμως ξεχνάμε ότι αυτό σημαίνει κάτι σημαντικό: Πως μπορούμε να είμαστε όποιοι θέλουμε, όποτε θέλουμε. Αυτή η αίσθηση απελευθέρωσης και η ελευθερία να κάνουμε ανεπηρέαστοι οποιαδήποτε επιλογή είναι λυτρωτική. Το να είμαστε μόνοι μπορεί να μας προσφέρει την ανανέωση και τη χαλάρωση που αποζητάμε στην καθημερινότητά μας. Όσο περισσότερη πρόσβαση έχουμε σε αυτόν τον άκρως ιδιωτικό χώρο, τόσο περισσότερη ευημερία θα νιώθουμε.

Καλό είναι όμως να μην ξεχνάμε ότι στην πραγματικότητα ποτέ δεν είμαστε μόνοι. Όλοι οι άνθρωποι είναι ευάλωτοι και συχνά λυγίζουν από τις δυσκολίες της ζωής. Αυτή και μόνο η γνώση μπορεί να ανοίξει την καρδιά μας και να μας κάνει να νιώσουμε σύνδεση με όλους τους άλλους. Έτσι ο πόνος της μοναξιάς μπορεί να γίνει το ισχυρότερο όπλο μας για μια ζωή γεμάτη αγάπη και συμπόνοια.

Με πληροφορίες από www.greatergood.berkeley.edu

 

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας