1.750 ΑΝΑΓΝΩΣΕΙΣ

Της Ρούλας Γκόλιου

Για να αντιμετωπίσουμε τα αρνητικά συναισθήματά μας, λένε οι ειδικοί, πρέπει πρώτα να τ’ αναγνωρίσουμε και να δούμε τις αιτίες τους, από πού πηγάζουν. Ο τρόπος για να τ’ αναγνωρίσουμε είναι να είμαστε σε συνεχή εγρήγορση και επαφή με τα συναισθήματά μας, να ξέρουμε ανά πάσα στιγμή τι νοιώθουμε.

«Γράφω στο ημερολόγιό μου», λέει ο Δρ Οζ πάνω σ’ αυτό το θέμα, «τι ένοιωσα μέσα στην ημέρα, τις σκέψεις μου και τα συναισθήματά μου, χωρίς να ασκώ καμιά κριτική ή λογοκρισία. Γιατί θύμωσα; Μου έδειξαν έλλειψη σεβασμού, με πρόσβαλαν, σπατάλησαν τον χρόνο μου;».

Το να γράφουμε το πώς νοιώσαμε ή πώς νοιώθουμε, βοηθάει πολύ στο να ανακαλύψουμε τι είναι αυτό που μας στενοχωρεί, μας θυμώνει και μας αγχώνει, από ποιο γεγονός προήλθε, ποια κατάσταση το δημιούργησε και ποιες είναι οι κεντρικές πεποιθήσεις μας ή οι φόβοι μας που σχετίζονται με το αρνητικό συναίσθημα.

Όταν υποφέρουμε, δημιουργούμε ένα στόρι γύρω από τις καταστάσεις που ζούμε, αποδίδουμε ευθύνες στον εαυτό μας, στην ανικανότητά μας, στην κακή μας τύχη, στους άλλους, στο πολιτικό σύστημα κ.λπ. Έτσι, ακολουθούν ένα σωρό αρνητικά συναισθήματα: ενοχές, φόβος, θυμός, εκδικητικότητα, αυτοτιμωρία, θλίψη, άγχος, απογοήτευση.

«Άλλαξε το στόρι που λες για τον εαυτό σου», λέει η Σόνια Ρικότι στο βιβλίο της «Βounce back big», το οποίο αναφέρεται στο πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε μια ολέθρια κατάσταση και να βγούμε δυνατοί.

Ο λόγος για τον οποίο υποφέρουμε και πονάμε δεν είναι τα εξωτερικά γεγονότα και οι καταστάσεις που ζούμε, αλλά οι σκέψεις μας για τις καταστάσεις και η ερμηνεία που δίνουμε σ’ αυτές.

Όσο κι αν μας εκπλήσσει, υπεύθυνοι για τα σοκ, τις εσωτερικές συγκρούσεις, το στρες δεν είναι ποτέ οι άλλοι, ούτε τα γεγονότα. Είναι ο τρόπος που δεχτήκαμε το γεγονός, ο τρόπος που το αντιληφθήκαμε, το ερμηνεύσαμε και το φιλτράραμε. Αυτός είναι, πάντα, που γεννάει τον πόνο μας ή τη χαρά μας.

Για παράδειγμα, όταν κάποιος μας μιλάει άσχημα και μας βρίζει, μας χαρακτηρίσει «βλάκα ή ηλίθιο», στενοχωριόμαστε ή θυμώνουμε. Πίσω από τον θυμό μας, μπορεί να κρύβεται ο φόβος εγκατάλειψης ή απόρριψης. Μπορεί να ρίχνουμε ευθύνες στη δική μας συμπεριφορά. Αν σκεφτούμε, όμως, ότι η συμπεριφορά του το πιο πιθανόν είναι να οφείλεται στη δική του ψυχική κατάσταση, στα δικά του προβλήματα και άγχη, στον δικό του φόβο απόρριψης ή εγκατάλειψης, τότε αλλάζει εντελώς το στόρι και δεν μας επηρεάζει η κατάσταση. Αντίθετα, την αντιμετωπίζουμε πιο σωστά και πιο ψύχραιμα. Η συμπεριφορά των άλλων απέναντί μας προσδιορίζει τους άλλους και όχι εμάς. Εμάς, μας προσδιορίζει η δική μας συμπεριφορά απέναντι στους άλλους.

Αν, πάλι, χάσουμε το τραίνο ή το αεροπλάνο υπάρχουν δύο τρόποι αντιμετώπισης. Ο ένας είναι να νοιώσουμε ότι επήλθε μια καταστροφή, ν’ αρχίσουμε να κατηγορούμε την κακή μας τύχη, τον εαυτό μας επειδή για άλλη μια φορά δεν χειριστήκαμε σωστά την κατάσταση, την κυβέρνηση για το μποτιλιάρισμα στους δρόμους, ν’ αρχίσουμε να νοιώθουμε άγχος, θυμό, στενοχώρια και ενοχές για τις συνέπειες που θα έχει στη δουλειά μας και στη ζωή μας αυτό το συμβάν, να σκεφτόμαστε πώς θα δικαιολογήσουμε τον εαυτό μας, πιθανόν τι ψέματα θα πούμε κ.λπ.

Ο άλλος τρόπος είναι, μετά από το πρώτο σοκ, να ηρεμήσουμε και να σκεφτούμε: «Κάθε εμπόδιο για καλό». Αυτή η ατυχία μπορεί να συνέβη για να μας προφυλάξει από κάτι χειρότερο ή να μας οδηγήσει σε κάτι καλύτερο. Έτσι αλλάζει εντελώς η ψυχολογία μας. Μπορούμε, επίσης, να σκεφτούμε: «Τι σημαντικό θα έχει αλλάξει στη ζωή μου μετά από έναν χρόνο εξ αιτίας αυτού του γεγονότος;». Άλλωστε πόσες φορές μας συνέβησαν τέτοια ατυχή περιστατικά, τα οποία μετά από μερικές μέρες τα διηγούμαστε στους φίλους μας και γελάμε, πράγμα που σημαίνει ότι δεν ήταν ζωτικής σημασίας.

Ακόμη κι αν η πηγή της στενοχώριας μας είναι μια οικονομική καταστροφή ή μια αρρώστια, η Σόνια Ρικότι η οποία βίωσε αντίστοιχη εμπειρία και κατάφερε να βγει από αυτήν, λέει: «Άλλαξε τον τρόπο που βλέπεις και ερμηνεύεις τις καταστάσεις. Δέξου το σαν γεγονός, χωρίς κρίσεις. Δεν μπορείς ν’ αλλάξεις κάτι αν δεν το αποδεχθείς. Δες το σαν μια ευκαιρία. Απελευθέρωσε την αρνητικότητα και προχώρα. Πες στον εαυτό σου ότι κάτι πιο δυνατό, πιο όμορφο, πιο συναρπαστικό σε περιμένει και νοιώσε σαν να είναι ήδη εδώ».

Ο Νόρμαν Βίνσεντ Πιλ, ιεροκήρυκας και συγγραφέας, προτείνει τον δικό του τρόπο για ν’ απαλλαγούμε από τα αρνητικά συναισθήματα: «Σας υποδεικνύω μια μέθοδο», λέει, «που ανακάλυψα εγώ και τη θεωρώ σωστή. Το βράδυ φαντάζομαι ότι πετώ όλα αυτά τα νοητικά σκουπίδια μέσα στο καλάθι των αχρήστων. Έτσι απελευθερωμένος απ’ ό,τι με βάρυνε, ξεκουράζω το πνεύμα μου και ανανεώνομαι».

Μακροζωία - Ο απόλυτος οδηγός - της Ρούλας Γκόλιου

 

Απόσπασμα από το βιβλίο της Ρούλας Γκόλιου «Μακροζωία-Ο απόλυτος οδηγός» που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ιβίσκος.

συναισθήματα, στόρι, καταστάσεις, αντιμετώπιση

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Στην Όμορφη Ζωή είμαστε αφιερωμένοι με πάθος στο σκοπό να ενημερώνουμε τους ανθρώπους για τους δρόμους που υπάρχουν για να βελτιώσουντην ζωή τους.
Στόχος μας να αποτελεί την πρώτη επιλογή για κάθε αναγνώστη που θέλει να διανύσει το ταξίδι της ζωής του όμορφα και με θετικό τρόπο.
Αν θέλεις κι εσύ να συμμετέχεις στην ομάδα μας, σαν αρθρογράφος ή συνεργάτης, στείλε μας μήνυμα στο georgia@omorfizoi.gr
Όμορφη Ζωή Άρθρα

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

Εγγραφή στις ενημερώσεις της Όμορφης Ζωής

Σχολιάστε

Εναλλακτικά, συνδεθείτε με...




Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.