Αναγνωρίζουμε και καταπολεμάμε τα σωματικά συμπτώματα τους άγχους

0
323

Απλές στρατηγικές μπορούν να ελαττώσουν τους πονοκεφάλους, τις στομαχικές διαταραχές και την ρηχή αναπνοή, που μπορούν να έχουν ενεργοποιηθεί από συναισθηματικό στρες.

Έχετε πονοκεφάλους, ναυτία, ή μυικούς πόνους; Μπορεί να είναι τα συναισθήματά σας, και όχι μια πάθηση που ενεργοποιεί τα συγκεκριμένα συμπτώματα.

Μπορείτε να κατηγορήσετε το αυτόνομο νευρικό σας σύστημα. Είναι το σύστημα στο σώμα σας, το οποίο δεν μπορείτε να ελέγξετε συνειδητά, όμως είναι αυτό που ρυθμίζει τους καρδιακούς παλμούς, την αναπνοή, την ούρηση, και την σεξουαλική λειτουργία. Είναι επίσης το σύστημα που μπαίνει σε λειτουργία όταν είστε σε κατάσταση κινδύνου. Το αυτόνομο νευρικό σύστημα παράγει την αντίδραση fight-or-flight (μάχη ή φυγή), που είναι σχεδιασμένη για να σας βοηθήσει να υπερασπιστείτε τον εαυτό σας ή να φύγετε τρέχοντας όταν απειλείστε.

Όταν είστε αγχωμένοι ή αναστατωμένοι, αυτό το σύστημα πυροδοτείται και σωματικά συμπτώματα μπορούν να εμφανιστούν -πονοκέφαλοι, ναυτία, ρηχή αναπνοή, αστάθεια ή πόνοι στο στομάχι. “Οι γιατροί το συναντούν πολύ συχνά – ασθενείς με πραγματικό πόνο ή κάποιο από τα υπόλοιπα συμπτώματα, όμως χωρίς κανένα φυσικό αίτιο” λέει ο Dr. Arthur Barsky, καθηγητής ψυχιατρικής στο Harvard Medical School.

Στις μέρες μας, με την πανδημία του COVID-19 και τις οικονομικές της επιπτώσεις, πολλοί άνθρωποι μπορεί να παρατηρούν καινούρια σωματικά συμπτώματα χωρίς να συνειδητοποιούν τι τα προκαλεί. “Η εποχή που ζούμε είναι τρομερά στρεσογόνα” λέει ο Dr. Barsky. “Υπάρχει στρες για το πως είναι η ζωή μας, για την απειλητική πιθανότητα να κολλήσουμε τον ιό και να νοσήσουμε. Είναι πολύ ξεκάθαρο ότι η πανδημία αυξάνει τις συναισθηματικές διαταραχές και τα επίπεδα του άγχους”.

Για κάποιους ανθρώπους αυτή η κατάσταση μπορεί να γίνει η αρχή ενός φαύλου κύκλου. “To άγχος προκαλεί όλα αυτά τα συμπτώματα και επιπλέον η αντίδρασή μας σε αυτό, μπορεί να τα κάνει να χειροτερέψουν. Όσο περισσότερο εστιάζουμε σε αυτά, τόσο περισσότερο ανησυχούμε, και τόσο πιο έντονα γίνονται τα συμπτώματα” λέει ο Dr. Barsky. “Μπορεί να ξεφύγει τελείως από τον έλεγχο και να γίνει τόσο ενοχλητικό, που να μην μπορείτε να κάνετε τίποτα άλλο πέρα από το να το ζείτε και να ανησυχείτε για αυτό.”

Αναγνωρίζουμε και ελέγχουμε το άγχος

Είναι πιθανό να κολλήσετε τόσο πολύ με τα συμπτώματα που προκύπτουν από την αναστάτωση και το άγχος σας, που να μην συνειδητοποιείτε ότι ήσασταν αγχωμένοι όταν ξεκίνησε όλο αυτό, λεει ο Dr. Barsky. Γνωρίζετε αν το στρες σας προκαλεί αυτά τα συμπτώματα; Και αν ισχύει αυτό πως μπορείτε να νιώσετε καλύτερα; Ο Dr. Barsky μας δίνει μερικές χρήσιμες συμβουλές, για τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να διακόψουμε αυτό τον φαύλο κύκλο.

Σταμάτα και επεξεργάσου

Το πρώτο βήμα είναι να σταματήσεις και να παρατηρήσεις, τι είναι αυτό που συμβαίνει στο σώμα σου,” λέει ο Dr. Barsky. Σκέψου αυτό που βιώνεις και αν συνδέεται με ένα αίσθημα ψυχικής αναστάτωσης, ή με μια αντίδραση ανησυχητική ή αγχωτική. Εάν τα συμπτώματά σου προέκυψαν μετά από ένα αγχωτικό γεγονός, ή ένα τέτοιο διάστημα στην ζωή σου, τότε είναι πιθανό αυτά τα συναισθήματα να έχουν ενεργοποιήσει τα συμπτώματα. Επίσης, παρατήρησε εάν υπάρχουν σημάδια όπως το να σφίγγεις τους μυς σου, το οποίο είναι πολύ χαρακτηριστική αντίδραση όταν υπάρχει στρες.

Απασχόλησε με κάτι τον εαυτό σου

Αν υποπτεύεσαι ότι το άγχος είναι η ρίζα των συμπτωμάτων σου, το να ξεχαστείς με κάτι μπορεί να είναι πολύ βοηθητικό εργαλείο. “Είναι καλό να φτιάξεις ένα ρεπερτόριο από δραστηριότητες που μπορεί να αποσπάσουν την προσοχή σου, από το σώμα σου. Κοίταξε ένα άλμπουμ με φωτογραφίες ή βάλε πλυντήριο”, λέει ο Dr. Barsky. Ακομη και κάτι πολύ απλό όπως το πότισμα του κήπου, ή η συναρμολόγηση ενός παζλ, μπορεί να βοηθήσει.

“Αυτό μπορεί με αρκετή αξιοπιστία, να σας βγάλει από τον φαύλο κύκλο του ανατροφοδοτουμενου στρες και των συμπτωμάτων που συνεπάγεται,” λέει ο Dr. Barsky. Πολύ συχνά, από την στιγμή που θα εμπλακείτε σε μια καινούργια δραστηριότητα και θα βγάλετε από το μυαλό σας τα συμπτώματα, θα αρχίσετε να αισθάνεστε και καλύτερα. Το τι μας αποσπά, είναι τελείως διαφορετικό για κάθε άτομο. Δοκιμάστε διαφορετικές δραστηριότητες, προκειμένου να βρείτε τι είναι αυτό που ταξιδεύει το μυαλό σας σε ένα ήσυχο μέρος.

Διαβάστε ακόμη: Το πιο χαλαρωτικό χόμπι που μπορείς να κάνεις σύμφωνα με την παρακάτω έρευνα

Χαλαρώστε το σώμα σας – ή γυμνάστε το

Για να ανακουφίσετε το στρες, δοκιμάστε μερικές βαθιές αναπνοές, ή μερικές ασκήσεις χαλάρωσης. Υπάρχουν πολλές πηγές στο διαδίκτυο, όπως επίσης και εφαρμογές στα κινητά, που μπορούν να σας καθοδηγήσουν σε τεχνικές χαλάρωσης. Η άσκηση μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να διώξετε την ένταση. Προσπαθήστε να χωρέσετε στην καθημερινότητά σας, το περπάτημα ή το τρέξιμο.

Καθησυχάστε τον εαυτό σας

Αν πιστεύετε ότι τα συμπτώματά σας προκαλούνται από το άγχος, καθησυχάστε τον εαυτό σας ότι αυτό που βιώνετε δεν μπορεί να σας κάνει κακό, ούτε να σας σκοτώσει. “Δεν είναι σοβαρό και δεν υποδηλώνει μια επικείμενη ιατρική καταστροφή” λέει ο Dr. Barsky. Τα συμπτώματα θα φύγουν όταν θα υποχωρήσει το στρες.

Κάντε έναν ιατρικό έλεγχο

Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στο στρες που δημιουργεί οργανικά συμπτώματα και στα οργανικά συμπτώματα που δημιουργούν στρες, λέει ο Dr. Barsky. Για παράδειγμα, οι άνθρωποι που έχουν άσθμα και κατά συνέπεια έχουν δυσκολία στην αναπνοή, είναι πιθανό να αποκτήσουν και άγχος. Όμως δεν είναι το άγχος που προκαλεί τις δυσκολίες στην αναπνοή τους. Εάν έχετε κάποιο οργανικό σύμπτωμα που δεν υποχωρεί όταν χαλαρώνετε, επικοινωνήστε με τον γιατρό σας και ζητήστε του να το ελέγξει.

Έχετε υπόψιν σας πότε χρειάζεται να ζητήσετε βοήθεια

“Το απλό άγχος κάποιες φορές ξεπερνά το όριο και γίνεται αγχώδης διαταραχή. Ενδείξεις ότι μπορεί να να υπάρχει πρόβλημα, είναι το να αποφεύγετε διάφορες δραστηριότητες γιατί φοβάστε, ή γιατί είστε τόσο απορροφημένοι από την ανησυχία σας, που αυτό σας επηρεάζει τόσο που δεν μπορείτε να λειτουργήσετε φυσιολογικά. Αν όλα αυτά κάτι σας θυμίζουν, είναι ώρα να αναζητήσετε βοήθεια. Οι αγχώδεις διαταραχές είναι απόλυτα διαχειρίσιμες και θεραπεύονται με πολλές διαφορετικές προσεγγίσεις”, λέει ο  Dr. Barsky.

Πηγή: www.health.harvard.edu

 

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.
Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας