Η απώλεια του σπιτιού σε μια φωτιά, συνεπάγεται πράγματι πολλαπλές απώλειες. Όχι μόνο τον τόπο διαμονής μας, αλλά επίσης πολλά άλλα αντικείμενα αξίας – άλμπουμ φωτογραφιών, κειμήλια, αρχεία και έγγραφα (οικονομικά, νομικά, ιατρικά).

Λιγότερο απτό από τα υλικά, χάνεται το πρωτεύον μέρος της άνεσης, ο τόπος που πηγαίνουμε για ασφάλεια, ανακούφιση και αναζωογόνηση. Τέτοιες απώλειες δεν υπολογίζονται σε μέγεθος, καθώς για τον κάθε ένα είναι σχετικό και το μέτρο αποτίμησης εδώ, χάνεται.

Όμως, το σίγουρο είναι πως τέτοιες καταστάσεις επηρεάζουν τους ανθρώπους με σημαντικούς τρόπους και όσο περισσότερο ξέρουμε για τις αντιδράσεις σε καταστάσεις απώλειας, τόσο πιο ικανοί θα ήμαστε στην αντιμετώπιση της αναπόφευκτης περιόδου θλίψης και αναπροσαρμογής.

Αντιδράσεις στην απώλεια

Ο καθένας αντιδρά με τον δικό του τρόπο. Δεν υπάρχει «σωστός» τρόπος  να αισθανθούμε ή να ενεργήσουμε, μετά από μια μεγάλη απώλεια. Δηλώνοντας αυτό βέβαια, δεν παύουν να παρατηρούνται κάποιες ομοιότητες στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αποκρίνονται.

Για τους περισσότερους από εμάς, η πρώτη αντίδραση είναι σοκ. Το μυαλό δεν μπορεί να κατανοήσει το πλήρες εύρος του τι έχει συμβεί και οι άνθρωποι μπορεί να αισθάνονται σαν να είναι  ένας εφιάλτης από τον οποίο σύντομα θα ξυπνήσουν.

Οι άνθρωποι σε κλονισμό αισθάνονται μουδιασμένοι και ζαλισμένοι, τα συναισθήματά τους μοιάζουν παγωμένα. Αλλά, το σοκ αυτό εξυπηρετεί έναν σκοπό υγείας, μαλακώνει προσωρινά το χτύπημα, διασφαλίζοντας ότι δεν θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε περισσότερα από όσα είμαστε σε θέση να αντιμετωπίσουμε. Όταν σταδιακά και ομαλά, τεθεί η πραγματικότητα, οι άνθρωποι αρχίζουν κι εκείνοι να κινούνται πέρα από το σοκ.

Συναισθήματα μπορούν να εγείρονται και να καταστέλλονται και να ποικίλλουν σε ένταση.

Το άγχος είναι κοινό φαινόμενο.

Κάποιοι μπορεί να αισθάνονται θυμό. Εκεί είναι πιθανό από πίσω να «κρύβεται» μια βαθιά θλίψη, ίσως ακόμη κατάθλιψη και απελπισία.

Μπορεί επίσης κάποιοι, να μην βιώσουν τα παραπάνω, αλλά ανακούφιση ότι κανείς δεν τραυματίστηκε ή ότι κάποια στοιχεία ή υλικά σώθηκαν.

Σε αυτό το στάδιο, οι άνθρωποι μπορεί να εξωτερικεύσουν δάκρυα, νευρικότητα, και αϋπνία, να αισθάνονται σωματικά στραγγισμένα, να μην μπορούν να φάνε, χάνουν το ενδιαφέρον για δραστηριότητες, και παραμελούν την προσωπική υγιεινή. Μπορεί να μπερδευτούν και αποδιοργανωθούν και δυσκολεύονται να πάρουν απλές αποφάσεις. Μπορεί να βρεθούν στον άπατο βυθό των «Τι θα γινόταν αν…» και «αν μόνο…».

Σε άλλες περιπτώσεις, ο θυμός και η πικρία μπορεί να έλθουν στην επιφάνεια πολύ πιο σταδιακά (σε μεγαλύτερο μάκρος χρόνου), και μάλιστα τα συναισθήματα αυτά να απευθύνονται  σε οποιονδήποτε από το κοντινό ή μη περιβάλλον που τους έχει στενοχωρήσει ή απογοητεύσει με οποιοδήποτε τρόπο (συναισθηματικά ευάλωτοι και σε άμεση ευκαιρία για ξέσπασμα του πληθωρικού συναισθήματος).

Σε κάποιο σημείο, αρχίζουμε να αποδεχόμαστε την απώλεια και την τωρινή μας κατάσταση. Αποδοχή της απώλειας, σημαίνει μετακίνηση. Αυτό σημαίνει ότι το  πρόσωπο είναι σε θέση να ξεκινήσει την διαδικασία απελευθέρωσης από τον πόνο, την θλίψη, τον θυμό, και να βρεθούν ξανά οι ισορροπίες της Ζωής.

Σιγά σιγά,τα θετικά συναισθήματα επανεμφανίζονται και οι άνθρωποι μπορούν δουν ξανά την ελπίδα και τη χαρά, αν και μόνο φευγαλέα πρώτα. Αρχίζουν να κάνουν νέα σχέδια και η εστίασή  στρέφεται όλο και περισσότερο στο μέλλον.

Αυτοεξυπηρέτηση μετά από απώλεια

Εν μέσω μιας σοβαρής κρίσης, είναι μερικές φορές δύσκολο να φροντίσετε τον εαυτό σας, ειδικά όταν όλη η προσοχή πρέπει να δοθεί σε βασικά στοιχεία όπως τα τρόφιμα, είδη ένδυσης και καταφύγιο. Αλλά, η αυτο-φροντίδα είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για την προσωπική ανθεκτικότητα, την επούλωση και την σταδιακή επιστροφή της  ζωής, στο φυσιολογικό.

Εδώ, είναι μερικές στρατηγικές αυτο-φροντίδας που μπορεί να θέλετε να εξετάσετε:

Ψυχικές και συναισθηματικές στρατηγικές αυτο-φροντίδας

  • Εστίαση μόνον, στα πράγματα που έχουμε τον έλεγχο.
  • Μειώνουμε τις προσδοκίες για το τι μπορούμε να ολοκληρώσουμε, αλλά και τις απαιτήσεις σχετικά με τον εαυτό μας.
  • Ενημέρωση από μια αξιόπιστη, αντικειμενική πηγή. Δεν βασιζόμαστε σε φήμες ή εικασίες.
  • Μιλάμε για το τι συνέβη και για τα συναισθήματά μας σε άτομα της εμπιστοσύνης ή σε ειδικούς (αν καταφθάσουν για βοήθεια). Το να γράψουμε τις αντιδράσεις μας ή τα συναισθήματα βοηθά επίσης (απελευθέρωση μέσω γραπτού λόγου).
  • Κάνουμε ένα μεγάλο διάλειμμα από τις ατέρμονες σκέψεις του τι συνέβη και του τι θα μπορούσε να συμβεί στη συνέχεια.
  • Επικέντρωση στα θετικά και στα πράγματα που μας κάνουν ευγνώμονες.
  • Επιλέγουμε δραστηριότητες που εμπλέκουν το μυαλό και το σώμα και μας κρατούν επικεντρωμένους στο εδώ και τώρα.
  • Περνάμε χρόνο με τους αγαπημένους και άλλους υποστηρικτές που ενδιαφέρονται για εμάς. Φροντίζουμε τους αγαπημένους μας, η ενότητα είναι σημαντική σε καταστάσεις κρίσης.
  • Προσπαθούμε να μην βγάζουμε τον πόνο και το θυμό μας στους άλλους. Αυτό θα κάνει πιο δύσκολο και για εκείνους, το υποστηρικτικό έργο (προς τους ίδιους- τους άλλους).
  • Η πνευματικότητα και έκφραση αυτής, μπορεί να είναι ένας επιπλέον πόρος εσωτερικής υποστήριξης.

Φυσικές στρατηγικές αυτο-φροντίδας

  • Απολαμβάνουμε αρκετό ύπνο. Πάμε στο κρεβάτι τις κανονικές μας ώρες, βρίσκοντας ξανά τις τακτικές ώρες ύπνου.
  • Τρώμε καλά ισορροπημένα γεύματα σε τακτά χρονικά διαστήματα.
  • Μακριά από ουσίες που αλλοιώνουν τη διάθεση, όπως π.χ. αλκοόλ ή ναρκωτικά.
  • Ας πάρουμε λίγο χρόνο κάθε μέρα, κάνοντας κάτι ηρεμιστικό, όπως βαθιά αναπνοή, διαλογισμό, προοδευτική χαλάρωση ή δραστηριότητες που μας αρέσουν.

Μετάφραση: Άννα Ωκεανός

Πηγή: Cigna Health Corporation

 

 

Άννα Χαλκιώτη

Η Άννα Χαλκιώτη είναι Ολιστική Θεραπεύτρια και Πνευματική Οδηγός.
Είναι ιδρύτρια της Σχολής Αυτογνωσίας, Φιλοσοφίας και Ρέικι, «Ωκεανός», όπου διδάσκει και συντονίζει ομάδες ποικίλων Σεμιναρίων Αυτοβελτίωσης, Αφύπνισης και Προσωπικής Ανάπτυξης.
Παρέχονται ατομικές συνεδρίες Ολιστικής Θεραπείας και σεμινάρια Εκπαίδευσης Ρέικι.
Επίσης είναι ένας ανοιχτός χώρος που παρέχει βήμα και φιλοξενία Σεμιναρίων-Τεχνικών ανθρωποκεντρικού και πνευματικού περιεχομένου.
Δείτε τα πλήρη στοιχεία της Άννας Χαλκιώτη
Άννα Χαλκιώτη

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

Το δικό οσυ Βίωμα

1 σχόλιο

Σχολιάστε

Για να καταχωρήσετε το σχόλιο σας, συνδεθείτε με...



Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας