Απελευθέρωση από το στρες

0
479

Είναι γεγονός ότι ζούμε σε έναν κόσμο ο οποίος κινείται με ταχύτατους ρυθμούς και υπό συνεχή πίεση. Αυτές οι συνθήκες έχουν δημιουργήσει ένα περιβάλλον όπου το στρες έχει αναχθεί στην υπ’ αριθμόν ένα ασθένεια της εποχής μας.

 

Τι είναι το στρες

Οι σημαντικές αλλαγές, οι απώλεια της υγείας, τα ατυχήματα, η σταδιοδρομία κ.α., είναι πεδία δημιουργίας του στρες. Ωστόσο, οι καθημερινές αρνητικές συνθήκες όπως  το κυκλοφοριακό, η αναμονή σε κάποια ουρά και ο υπερβολικός φόρτος εργασίας – είναι οι αιτίες που προκαλούν τη μεγαλύτερη ζημία.

Το στρες είναι η αντίδραση του σώματος και του νού σε κάθε ερέθισμα που αναστατώνει την κανονική ισορροπία μας. Εμφανίζεται όταν οι προσδοκίες μας μας σχετικά με τα γεγονότα δεν ικανοποιούνται, και αδυνατούμε να διαχειριστούμε την αντίδρασή μας ως προς αυτά.

Η πηγή του στρες

Αν και πιστεύουμε ότι η πηγή του στρες είναι τα εξωτερικά γεγονότα, στην πραγματικότητα όμως το στρες προκαλείται από τις συναισθηματικές μας αντιδράσεις σ’ αυτά τα γεγονότα. Το στρες μας εκτρέπει από τη φυσιολογική και ψυχολογική ισορροπία μας, και εάν αυτή η ανισορροπία παραμείνει για μεγάλο χρονικό διάστημα, τα αποτελέσματά της μπορεί να αποβούν εξαιρετικά επιζήμια για την υγεία μας.

 

Πώς επηρεάζει το στρες την υγεία;

Το στρες επηρεάζει σωματικά, διανοητικά και συναισθηματικά τον άνθρωπο. Σύμφωνα με το «American Institute of Stress», μέχρι και 90% των προβλημάτων υγείας σχετίζονται με το στρες. Το υπερβολικό στρες μπορεί να συμβάλλει και πυροδοτήσει πολλά προβλήματα υγείας συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών παθήσεων, της υπέρτασης, των εγκεφαλικών, της κατάθλιψης, της ερωτικής διάθεσης, του ύπνου. Ορισμένες χαρακτηριστικές μελέτες, οι οποίες επιβεβαιώνουν τα φθοροποιά αποτελέσματα του στρες στην υγεία μας είναι οι παρακάτω:

στρες Νικόλαος Μαγαλιός

Τρεις δεκαετούς διάρκειας μελέτες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το συναισθηματικό στρες είχε μεγαλύτερη πρόβλεψη – πρόγνωση του θανάτου από καρκίνο ή καρδιαγγειακή πάθηση, απ’ ότι το κάπνισμα. Οι άνθρωποι που ήταν ανίκανοι να διαχειριστούν αποτελεσματικά το στρες τους είχαν ένα 40% υψηλότερο ποσοστό θανάτου από τα άτομα που μπορούσαν να το διαχειριστούν.

Μια μελέτη του «Harvard Medical School» σε 1,623 ανθρώπους που είχαν υποστεί καρδιακή προσβολή, διαπίστωσε ότι όταν τα υποκείμενα που θύμωναν κατά τη διάρκεια των συναισθηματικών συγκρούσεων, ο κίνδυνός ενός πιθανού νέου επεισοδίου ήταν πάνω από διπλάσιος, εν συγκρίσει με εκείνους που παρέμεναν ήρεμοι.

Μια εικοσαετής μελέτη, που πραγματοποιήθηκε σε περισσότερους από 1.700  ηλικιωμένους, και η οποία διεξήχθη από το «Harvard School of Public Health» διαπίστωσε ότι η ανησυχία για τις κοινωνικές συνθήκες, την υγεία και την προσωπική οικονομική κατάσταση, αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο στεφανιαίων καρδιακών παθήσεων.

• Πάνω από τις μισές περιπτώσεις καρδιακών παθήσεων δεν οφείλονται σε κλασσικούς παράγοντες κινδύνου, όπως η υψηλή χοληστερόλη, το κάπνισμα ή ο καθιστικός τρόπος ζωής.

στρες Νικόλαος Μαγαλιός Σύμφωνα με μία μελέτη της «Mayo Clinic» σε άτομα με καρδιακές παθήσεις, το ψυχολογικό στρες ήταν ο ισχυρότερος προγνωστικός παράγοντας για μελλοντικά καρδιακά γεγονότα, όπως ο καρδιακός θάνατος, το έμφραγμα και καρδιακή προσβολή.

Ξεχωρίστες μελέτες έδειξαν ότι ο κίνδυνος ανάπτυξης καρδιακών παθήσεων αυξάνεται σημαντικά στους ανθρώπους που ξεσπούν αυθόρμητα το θυμό τους. Ο ίδιος κίνδυνος αυξάνεται και σ’ εκείνους που τείνουν να καταστείλουν τα συναισθήματα θυμού.

Σε μια μελέτη 1.200 ανθρώπων υψηλού κινδύνου λόγω κακής υγείας, εκείνοι που έμαθαν να αλλάζουν τις ανθυγιεινές διανοητικές και συναισθηματικές στάσεις τους μέσω της αυτορυθμιστικής εκπαίδευσης, ήταν περισσότερο από τέσσερις φορές πιθανότερο να είναι ζωντανοί 13 έτη αργότερα, εν συγκρίσει με μία παρόμοια ομάδα ελέγχου.

Θεωρούμε τα εξωτερικά γεγονότα ως την πηγή του στρες, αλλά στην πραγματικότητα το στρες προκαλείται από τις συναισθηματικές μας αντιδράσεις σ’ αυτά τα γεγονότα.

 

Ποια είναι τα σημάδια του στρες;

Οι αντιδράσεις του ανθρώπου με έντονο στρες ποικίλουν. Εξετάστε με ειλικρίνεια τις παρακάτω προτάσεις και διαπιστώσετε πόσο επηρεάζει το στρες τη ζωή σας:

•  Αισθάνομαι υπερβολικά κουρασμένος.
•  Είμαι νευρικός, ανήσυχος ή στεναχωρημένος.
•  Αισθάνομαι συχνά ανυπομονησία, υπερενεργητικότητα, κι ανασφάλεια.
•  Τείνω να λαμβάνω αιφνιδιαστικές, εσφαλμένες όμως αποφάσεις.στρες Νικόλαος Μαγαλιός
•  Έχω προβλήματα ύπνου.
•  Έχω συχνούς πονοκέφαλους ή δευτερεύοντες πόνους.
•  Ανησυχώ σχετικά με την εργασία μου, τις οικονομικές μου υποχρεώσεις ή τις σχέσεις μου.
•  Νιώθω συχνά έναν κόμπο στο λαιμό ή στο στομάχι.
•  Δυσκολεύομαι να αναπνεύσω.
•  Δυσκολεύομαι να χαλαρώσω σωματικά, διανοητικά και συναισθηματικά.
•  Δυσκολεύομαι να ξεπεράσω ή παρουσιάζεται επιδεινώνονται τα προβλήματα υγείας μου.

Τι μπορώ να κάνω γι’ αυτό;

Το πρώτο βήμα είναι να κατανοήσετε ότι δεν είναι τα γεγονότα ή οι καταστάσεις που δυσχεραίνουν τη ζωή σας, αλλά ο τρόπος που ανταποκρίνεστε σ’ αυτά. Με άλλα  λόγια το πώς αισθάνεστε για τα γεγονότα.

Οι συγκινήσεις και τα συναισθήματα, ασκούν μία ισχυρή επίδραση στο ανθρώπινο σώμα. Μάλιστα τα αρνητικά συναισθήματα όπως η απογοήτευση και η ανασφάλεια, δημιουργούν στρες, κι εμποδίζουν τη διατήρηση της  άριστης υγείας. Αντιθέτως, τα θετικά συναισθήματα όπως η εκτίμηση, η συμπόνια, και η αγάπη, σας κάνουν όχι  μόνο να αισθάνεστε καλά, αλλά προωθούν την υγεία, την απόδοση και την ευημερία. Το αποφασιστικό βήμα είναι να λάβεις την απόφαση ν’ απελευθερωθείς απ’ το στρες και να ξεκινήσεις να εργάζεσαι συνειδητά γι’ αυτό

Newsletter εγγραφή

Νικόλαος Μαγαλιός
Πρόσφατα άρθρα του συντάκτη Νικόλαος Μαγαλιός (όλα τα άρθρα)

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας