Osho | Η αποφασιστικότητα είναι το κλειδί για την αφύπνιση

0
357

Διαβάστε το απόσπασμα από το βιβλίο: «Η Αναζήτηση της Ειρήνης» του Osho που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πεδίο ή ακούστε το σε Podcast!

Αγαπημένοι μου,

κάποτε πήγα σε έναν κήπο. Ο κήπος είχε μόνο ένα τύπο χώματος· υπήρχε μόνο ένας ουρανός από πάνω του. Οι ακτίνες ενός μόνο ήλιου έπεφταν επάνω του και οι ίδιοι άνεμοι φυσούσαν από πάνω του. Η βροχή που έπεφτε ήταν η ίδια σε όλο τον κήπο και υπήρχε μόνο ένας κηπουρός. Ωστόσο, τα λουλούδια που μεγάλωναν σε εκείνο τον κήπο ήταν όλα διαφορετικά. Ήμουν βαθιά μπερδεμένος. Ίσως κάποια στιγμή, σε κάποιον άλλο κήπο, μπορεί να νιώσατε κι εσείς μπερδεμένοι.

Η γη είναι η ίδια, ο ουρανός είναι ο ίδιος, οι ακτίνες του ηλίου είναι οι ίδιες, οι άνεμοι είναι οι ίδιοι, ο βροχές είναι οι ίδιες, και ο κηπουρός είναι ο ίδιος. Αλλά οι τριανταφυλλιές βγάζουν ροζ λουλούδια, και τα γιασεμιά λευκά λουλούδια· το άρωμά τους είναι διαφορετικό. Πώς καταφέρνουν οι διαφορετικές ποικιλίες των λουλουδιών να βγάζουν διαφορετικά χρώματα, διαφορετικά αρώματα, διαφορετικά σχήματα από την ίδια γη, τον ίδιο ουρανό, και τις ίδιες ακτίνες του ηλίου;

Ρώτησα τον κηπουρό. Απάντησε: «Όλα είναι ίδια, αλλά οι σπόροι είναι διαφορετικοί». Ένας τόσο μικρός σπόρος – τι θα μπορούσε να βγάλει; Ένας μικροσκοπικός σπόρος, και ωστόσο μπορεί να αγνοήσει μια τόσο τεράστια γη, έναν τόσο αχανή ουρανό, δυνατούς ανέμους, να τα παραμερίσει όλα και να αποσπάσει από αυτά το χρώμα της επιλογής του. Ένας μικρός σπόρος αφήνει παράμερα τον αχανή κόσμο και σχηματίζει το άρωμα που επιλέγει. Πόσο μεγάλη είναι η αποφασιστικότητα ενός μικροσκοπικού σπόρου, μεγαλύτερη από τη γη, μεγαλύτερη από τον ουρανό. Ο σπόρος γίνεται αυτό που επιθυμεί να γίνει. Τι μπορεί να βρίσκεται μέσα σε ένα τόσο μικροσκοπικό σπόρο;

Κάθε σπόρος έχει τη δική του επιθυμία, τη δική του βούληση, τη δική του αποφασιστικότητα.

Ο μικροσκοπικός σπόρος παίρνει μόνο αυτό που χρειάζεται και αφήνει όλα τα άλλα άθικτα. Το ένα δίπλα στο άλλο, το τριαντάφυλλο γίνεται τριαντάφυλλο, το γιασεμί γίνεται γιασεμί. Το τριαντάφυλλο και το γιασεμί έχουν διαφορετικό άρωμα. Τα πάντα είναι διαφορετικά επάνω τους. Και τα δυο τους έχουν αντλήσει τα θρεπτικά τους στοιχεία από το ίδιο έδαφος.

Υπάρχουν άπειρες πιθανότητες στη ζωή, αλλά γινόμαστε μόνο αυτό που απορροφάμε από εκείνες τις πιθανότητες. Υπάρχει ένας άπειρος αριθμός ιδεών και σκέψεων –ανεπαίσθητες παραλλαγές αυτών διαποτίζουν τον κόσμο– αλλά νιώθουμε έλξη μόνο για εκείνες τις σκέψεις για τις οποίες έχουμε μια εσωτερική δεκτικότητα.
Μας τραβάνε σαν μαγνήτης.

Σε αυτόν τον κόσμο ένας άντρας έγινε Βούδας. Σε αυτόν τον κόσμο, ένας άντρας έγινε Ιησούς, ένας άλλος έγινε Κρίσνα. Ζούμε στον ίδιο κόσμο που έζησαν κι εκείνοι, αλλά πεθαίνουμε και εξαφανιζόμαστε σαν να ήμασταν ένα τίποτα. Ο κόσμος από τον οποίο δημιουργούνται όλα είναι ο ίδιος για όλους – ο ίδιος ουρανός, η γη, οι άνεμοι, ο ίδιος ήλιος και τα ίδια αστέρια. Όλα είναι ίδια, επομένως πώς το κάθε άτομο γίνεται διαφορετικό; Η εμφάνισή μας είναι η ίδια, τα σώματά μας δείχνουν ίδια, η σάρκα και τα κόκαλά μας είναι ίδια. Πού εντοπίζεται η διαφορά; Πού και πότε αρχίζουν οι προσωπικότητες να διαφέρουν; Πώς γίνεται ένας άνθρωπος Βούδας; Πώς παγιδεύεται κάποιος άλλος άνθρωπος στο σκοτάδι; Πώς ένας άλλος άνθρωπος διαφωτίζεται;

Είναι σημαντικό να καταλάβετε αυτό για το οποίο μίλησα χθες. Εξήγησα ότι η προσωπικότητα του ανθρώπου έχει επτά κέντρα, επτά τσάκρα, και από όλες τις πλευρές το κέντρο που ενεργοποιείται τραβάει κοντά του αυτό που είναι σύμφωνο μαζί του. Το κέντρο γίνεται δεκτικό. Αν ενεργοποιηθεί το κέντρο για την οργή, θα τραβήξει κύματα οργής από παντού γύρω του. Αν ενεργοποιηθεί το κέντρο για την αγάπη, θα τραβήξει από όλες τις κατευθύνσεις κύματα αγάπης. Αν ενεργοποιηθεί το κέντρο για το πάθος, από όλες τις πλευρές κύματα λαγνείας και πάθους θα τρέξουν προς το μέρος του. Ένας άνθρωπος γίνεται σαν μια βαθιά άβυσσος και όλα όσα λαχταρά ρέουν μέσα του από παντού.

Η ύπαρξη δίνει στον καθένα μας αυτό που επιθυμεί.

Επομένως μην παραπονιέστε ποτέ, ακόμα και κατά λάθος, ότι σας έχει δοθεί κάτι που δεν θέλατε. Κανείς δεν πήρε ποτέ κάτι που δεν επιθυμούσε. Το πρόβλημα είναι ότι δεν ξέρουμε καν τι θέλουμε. Σε μια κατάσταση βαθιάς επίγνωσης, συνεχώς επιθυμούμε πράγματα, και αυτό που επιθυμούμε συνεχώς συμβαίνει – τότε ψάχνουμε κάποιον να κατηγορήσουμε.

Αν ο σπόρος του γιασεμιού παραπονεθεί στην ύπαρξη ότι του έχουν δοθεί λευκά λουλούδια ενώ εκείνο ήθελε απελπισμένα κόκκινα λουλούδια, τότε αυτός ο σπόρος του γιασεμιού έχει άδικο· εκείνος ο σπόρος δεν επιθυμούσε ποτέ κόκκινα λουλούδια. Αυτό που είμαστε είναι το αποτέλεσμα των επιθυμιών μας. Οτιδήποτε έχουμε επιθυμήσει, το έχουμε προσελκύσει και από τις τέσσερις κατευθύνσεις.

Έχουμε γίνει οτιδήποτε έχει επιθυμήσει ο σπόρος μας. Έχουμε πάρει από που θέλαμε.

Μετά είναι κι εκείνος που ζει στην οργή, στην αναταραχή, στην απληστία, στο φόβο, στη λαγνεία, και ρωτάει πού βρίσκεται το θείο: «Το θείο; Δεν μπορώ να το δω πουθενά». Όταν ο πρώτος κοσμοναύτης επέστρεψε στη Γη, ο Χρουστσόφ δήλωσε κατά τη διάρκεια μιας ομιλίας: «Ο κοσμοναύτης μας πέταξε στο διάστημα, αλλά δεν είδε κανένα θεό εκεί». Είναι δύσκολο να αντικρούσουμε τον Χρουστσόφ.

Εκείνοι που πιστεύουν ότι ο Θεός μπορεί να βρεθεί σε κάποιο φεγγάρι, σε κάποιον πλανήτη ή αστέρι, πρέπει να καταλάβουν κάτι καλά: αν όχι σήμερα, τότε αύριο, αν όχι ο Χρουστσόφ, αλλά κάποιος άλλος σίγουρα θα διακηρύξει ότι έχει ελέγξει όλους τους πλανήτες και τα φεγγάρια και τα αστέρια και δεν βρήκε τον Θεό πουθενά. Έχουν όντως υπάρξει άνθρωποι που έχουν κατακτήσει το απόλυτο σε αυτή τη Γη. Και υπάρχουν και εκείνοι που δεν μπόρεσαν να το κατακτήσουν ακόμα και όταν ταξίδεψαν στο φεγγάρι και στα αστέρια.

Όπου κι αν μεγαλώσει το γιασεμί, στο φεγγάρι ή στη Γη, δεν μπορεί να γίνει τριαντάφυλλο.

Μπορεί να γίνει μόνο αυτό που είναι η μοίρα του· θα γίνει μόνο αυτό που μπορεί. Μπορεί να ταξιδέψουμε σε οποιαδήποτε γωνιά του κόσμου, αλλά θα μείνουμε όπως είμαστε. Όπου κι αν είμαστε, θα μπορέσουμε να δούμε, να τραβήξουμε προς το μέρος μας ή να βιώσουμε, μόνο αυτό που είμαστε ικανοί να προσελκύσουμε.

Τα μάτια προσελκύουν το φως. Αν κάποιος έπαιζε σιτάρ μπροστά στα μάτια σας, τα μάτια σας δεν θα μπορούσαν να ακούσουν το σιτάρ να παίζει. Και όσες λάμπες κι αν ανάψετε μπροστά στα μάτια σας, τα αυτιά δεν θα μπορέσουν να δουν το φως και να καταλάβουν ότι οι λάμπες έχουν ανάψει. Τα αυτιά θα συνεχίσουν να λένε: «Πού είναι το φως; Δεν μπορώ να το ακούσω πουθενά». Μπορεί το φως να ακουστεί; Τα μάτια θα πουν: «Πού παίζει το σιτάρ; Δεν μπορώ να το δω πουθενά. Πού είναι η μουσική;». Αλλά η μουσική δεν μπορεί να γίνει ορατή. Όποιο αισθητήριο όργανο χρησιμοποιούμε για να βλέπουμε και να καταλαβαίνουμε τη ζωή, έτσι τη βιώνουμε. Για εμάς, ο ίδιος ο κόσμος γίνεται αυτό που είμαστε.

Όπως εξήγησα χθες, έχουμε επτά κέντρα. Το χαμηλότερο και τα υψηλότερο κέντρο –το πρώτο και το έβδομο– είναι οι αποθήκες ενέργειας. Δεν κάνουν τίποτα· είναι απλώς δοχεία. Αποθηκεύουν ενέργεια· όλη η ενέργεια συγκεντρώνεται σε αυτά τα κέντρα. Το δεύτερο κέντρο, το κέντρο του σεξ, είναι εκεί όπου απελευθερώνεται η ενέργεια. Είναι η έξοδος από όπου η ενέργεια ρέει έξω. Γι’ αυτό το άτομο που ζει σε αυτό το κέντρο γίνεται όλο και πιο ράθυμο, ανίσχυρο. Σταδιακά όλη του η ενέργεια ρέει έξω και εκείνο μένει χωρίς σθένος.

Το έκτο κέντρο – εκείνο στο μέτωπο ακριβώς ανάμεσα στα μάτια, το οποίο έχω αποκαλέσει το τσάκρα του τρίτου ματιού – είναι το ακριβώς αντίθετο από το κέντρο του σεξ. Είναι η είσοδος από την οποία όλη η ενέργεια εισέρχεται στο είναι σας. Από το κέντρο του σεξ, η ενέργεια φεύγει και από το τσάκρα του τρίτου ματιού η ενέργεια μπαίνει. Επομένως, όσο περισσότερο ένας άνθρωπος ζει τη ζωή του με λαγνεία και πάθος, τόσο χαμηλότερη είναι η αποφασιστικότητά του επειδή βρίσκεται πιο μακριά από το τσάκρα του τρίτου ματιού.

Ο άνθρωπος που ζει τη ζωή του πιο κοντά στο τσάκρα του τρίτου ματιού, η προσοχή του οποίου είναι επικεντρωμένη εκεί, δεν θα ξέρει καν πότε η λαγνεία ξεθωριάζει σταδιακά από τη συναίσθησή του και τελικά εξαφανίζεται. Αυτό είναι επειδή το τσάκρα του τρίτου ματιού φιλοξενεί όλη την ενέργεια, τη δύναμη. Την καλεί μέσα, τρέφεται από αυτή, πίνει από αυτή.

Όσο μεγαλύτερη είναι η ενέργεια που λαμβάνεται από το τσάκρα του τρίτου ματιού, τόσο πιο δυνατό, πιο ισχυρό, πιο ενεργητικό, πιο δραστήριο γίνεται το άτομο.

Ανάμεσα σε αυτά τα δυο κέντρα –το σεξουαλικό κέντρο για την απόρριψη της ενέργειας και το τσάκρα του τρίτου ματιού για την προσέλκυση της ενέργειας– υπάρχουν άλλα τρία κέντρα: ο αφαλός, η καρδιά και ο λαιμός. Αυτά είναι υπεύθυνα για την εσωτερική λειτουργία του σώματος, το βοηθάνε να συνεχίσει να λειτουργεί. Η σωστή κατανόηση αυτών των επτά κέντρων είναι ζωτικής σημασίας για τον διαλογιζόμενο.

Οι άνθρωποι λένε ότι δεν μπορούμε να δούμε το θείο, δεν μπορούμε να δούμε την ψυχή. Αλλά αμέσως όταν το κέντρο που μας ενώνει με το άπειρο –το έβδομο κέντρο– ενεργοποιηθεί, ο κόσμος αρχίζει να εξαφανίζεται και το άπειρο αρχίζει να εμφανίζεται. Δεν είναι ότι ο κόσμος δεν υπάρχει πια. Ο κόσμος συνεχίζει να υπάρχει, αλλά όχι όπως τον ξέρουμε. Γίνεται ο κόσμος του άπειρου.

Η Ραμπίγια ήταν δερβίσης της κοινότητας των Σούφι. Στις ιερές γραφές της διάβασε ότι έπρεπε να μισούμε τον Διάβολο. Στο βιβλίο της διέγραψε αυτή τη γραμμή.

Ένας φίλος της που ήταν και εκείνος δερβίσης ήταν φιλοξενούμενος στο σπίτι της. Το πρωί άνοιξε τις γραφές και είδε ότι οι λέξεις είχαν διαγραφεί. Ρώτησε τη Ραμπίγια: «Τρελάθηκες; Άλλαξες τις λέξεις; Πώς μπορούν να αλλάξουν οι γραφές;».

Η Ραμπίγια απάντησε: «Δεν είχα άλλη επιλογή, έπρεπε να διορθώσω το κείμενο. Από τότε που κατάφερα να δω το άπειρο, δεν μπορώ να δω καθόλου τον Διάβολο. Στις γραφές λέει να μισούμε τον Διάβολο αλλά εγώ δεν μπορώ να δω κανένα Διάβολο. Τώρα, όπου κι αν κοιτάξω, βλέπω μόνο τον Θεό. Ακόμα κι αν ο Διάβολος στεκόταν μπροστά μου, θα έβλεπα μόνο τον Θεό. Αυτό είναι το πρώτο πρόβλημα.

«Και η άλλη δυσκολία είναι ότι από τότε που απέκτησα επίγνωση, δεν υπάρχει μίσος μέσα μου, υπάρχει μόνο αγάπη. Πώς μπορώ να μισήσω τώρα; Πρώτον, δεν μπορώ να δω τον Διάβολο και, δεύτερον, δεν μου έχει απομείνει μίσος. Γι’ αυτό διέγραψα αυτή τη γραμμή. Για μένα είναι πλέον άχρηστη».

Τη μέρα που το έβδομο κέντρο γίνει ενεργό, λαμβάνει χώρα η εμπειρία όλων όσων μέχρι τώρα ήταν αόρατα, όλων όσων μέχρι τώρα δεν ήταν γνωστά. Αλλά γιατί συμβαίνει αυτό;

Όταν γεννιέται ένα παιδί, δεν έχει συναίσθηση κάποιου συναισθήματος λαγνείας επειδή αυτό το κέντρο δεν είναι πλέον ενεργό. Αμέσως όταν ενεργοποιηθεί αυτό το κέντρο, ο κόσμος θα μοιάζει ξαφνικά να αλλάζει· θα αποκτήσει μια διαφορετική και καινούργια όψη. Όταν το κέντρο μέσα μας ενεργοποιηθεί, ο κόσμος έξω αρχίζει να αλλάζει. Αλλά ο κόσμος όπως ήταν χθες είναι ίδιος σήμερα, επομένως τι συνέβη; Ο κόσμος δεν έχει αλλάξει, αλλά το αδρανές κέντρο μέσα μας έχει τώρα αφυπνιστεί.

Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, όταν το έβδομο κέντρο ενεργοποιείται ο κόσμος παραμένει ακριβώς ο ίδιος, αλλά τώρα βλέπουμε κάτι καινούργιο σε αυτόν. Απορροφάμε μέσα μας μόνο αυτό που είμαστε ικανοί να απορροφήσουμε. Τα πάντα είναι διαθέσιμα. Αυτό που απορρόφησε ο Βούδας από τον κόσμο είναι ακόμα παρόν. Ακόμα και σήμερα δεν υπάρχει απολύτως καμία δυσκολία να γίνει κανείς Βούδας. Ακόμα και σήμερα, δεν υπάρχει πρόβλημα να γίνει κανείς Μαχαβίρα, ούτε υπάρχει εμπόδιο για να γίνει κάποιος Ράμα ή Κρίσνα. Όλα εκείνα που κατέκτησαν είναι ακόμα διαθέσιμα. Πρέπει απλώς να αφυπνίσουμε το κέντρο μέσα μας το οποίο μπορεί να τα απορροφήσει όλα αυτά.

Αλλά ρωτάμε το αντίθετο. Ρωτάμε: «Πού είναι το θείο;». Δεν ρωτάμε:
«Πού είναι το κέντρο που πρέπει να αφυπνιστεί για να βιώσω το θείο;».

Χάνουμε την ευκαιρία να το βιώσουμε επειδή αυτό το κέντρο παραμένει αδρανές. Παντού γύρω μας υπάρχουν ατελείωτες εμπειρίες, ατελείωτη γνώση, ατελείωτες σκέψεις. Αυτές οι σκέψεις, μας περιβάλλουν εικοσιτέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο. Όποια σκέψη κι αν περιβάλλουμε μέσα μας, όποιο κέντρο κι αν ξυπνήσουμε, οι σκέψεις που βρίσκονται σε αρμονία με αυτό το κέντρο τρέχουν προς το μέρος μας, μας πιάνουν, μας περικλείουν.
Αυτό πρέπει να γίνει κατανοητό.

Aπόσπασμα είναι από το τρίτο κεφάλαιο του βιβλίου «Η Αναζήτηση της Ειρήνης» του Osho που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πεδίο.

Ακούστε το απόσπασμα και σε ηχητικό αρχείο: Podcast | Osho | Η αποφασιστικότητα είναι το κλειδί για την αφύπνιση

 

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας