Ο ανθρώπινος οργανισμός είναι ένα ολοκληρωμένο και τέλειο δημιούργημα που έχει την δυνατότητα της αυτορρύθμισης και της αυτοθεραπείας. Αμέτρητες έρευνες των τελευταίων ετών αποδεικνύουν ότι το στρες είναι η πηγή κάθε νοσήματος. Η σωστή αναπνοή είναι το πρώτο και σημαντικότερο βήμα για την βελτίωση του επιπέδου της υγείας και την μείωση του στρες.

 

ηαξία της αναπνοής, όσον αφορά την υγεία και την πνευματική εξέλιξη του ανθρώπου αναγνωρίστηκε χιλιάδες χρόνια πριν και αποτυπώθηκε σε συστήματα, φιλοσοφίες και στην γενικότερη κουλτούρα των προγόνων μας.

Νέα επιστημονικά δεδομένα έρχονται να επαληθεύσουν την αρχαία γνώση και να επιβεβαιώσουν τις θεραπευτικές ιδιότητες της σωστής αναπνοής.

Πώς πρέπει να είναι τελικά η αναπνοή του ανθρώπου, ποια είναι η αναπνοή που επιτρέπει τη σωστή λειτουργία του οργανισμού και μας εξασφαλίζει υγεία; Η φυσιολογική αναπνοή είναι μία, άρα έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και είναι ίδια για όλους μας εφόσον έχει να κάνει με την φυσιολογία μας, δηλαδή τον τρόπο που είναι κατασκευασμένο το σώμα μας για να λειτουργεί.

Συχνά, ακούγεται η συμβουλή: πάρε μια βαθιά αναπνοή για περισσότερο οξυγόνο. Δεν λαμβάνουν όμως υπόψιν τους αυτοί που το συμβουλεύουν, τον νόμο της τήρησης των αναλογιών και τον νόμο της τήρησης του μέτρου. Ας εξετάσουμε το θέμα και από πλευράς φυσιολογίας.

Το βιβλίο της φυσιολογίας του Guyton (σελ. 450), μας λέει πως ο φυσιολογικός αναπνεόμενος όγκος (ο όγκος αέρα που εισπνέεται ή εκπνέεται με κάθε φυσιολογική αναπνοή) είναι 500 ml και η φυσιολογική συχνότητα αναπνοής περίπου 12 αναπνοές το λεπτό, άρα το φυσιολογικό είναι να αναπνέουμε 6 λίτρα αέρα το λεπτό. Αυτό αντιστοιχεί σε ένα είδος πολύ ήσυχης και αβαθούς αναπνοής που δεν περιλαμβάνει μεγάλες και ορατές κινήσεις του θώρακα ή της κοιλιάς.

Πλανάται επίσης ένα πολύ μεγάλο μυστήριο σχετικά με το ποια είναι η κατάλληλη αναπνοή, η διαφραγματική, η κοιλιακή, η θωρακική και πώς γίνεται να αναπνέει κανείς διαφραγματικά και ακόμη πώς είναι δυνατόν, ενώ καταπιανόμαστε με ένα σωρό ασχολίες να σκεφτόμαστε παράλληλα πώς να αναπνέουμε; Η απάντηση είναι ότι απλά χρειάζεται εκπαίδευση, διότι η λειτουργία της αναπνοής είναι απορυθμισμένη κυρίως εξαιτίας του στρες και άλλων βλαβερών συνηθειών.

Η επανεκπαίδευση του αναπνευστικού μηχανισμού μπορεί να επιτευχθεί μέσα σε διάστημα 3 περίπου μηνών με την καθημερινή εφαρμογή ειδικά σχεδιασμένων αναπνευστικών ασκήσεων, οι οποίες έχουν σαν στόχο τον περιορισμό της κατανάλωσης του αέρα στα 6 λίτρα αέρα το λεπτό (μέθοδος Buteyko και άλλες πρακτικές που περιλαμβάνουν αναπνευστικές ασκήσεις για τον περιορισμό του εισπνεόμενου αέρα).

Η διαφραγματική αναπνοή

Η σωστή αναπνοή είναι η διαφραγματική αναπνοή. Η διαφραγματική αναπνοή είναι αυτή που αξιοποιεί σωστά το μεγάλο μυϊκό πέταλο το διάφραγμα (αναπνευστικός μυς ανάμεσα στον θώρακα και την κοιλιά). Το να κατανοήσουμε και να εφαρμόσουμε την διαφραγματική αναπνοή είναι απλό και σχετικά εύκολο.

Για να αξιοποιούμε το διάφραγμα, αποφεύγουμε να αναπνέουμε θωρακικά, δηλαδή ο θώρακας πρέπει να κινείται όσο το δυνατόν λιγότερο κατά την εισπνοή και εκπνοή. Επίσης και η κίνηση της κοιλιάς θα είναι μικρή, αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται να αναπνέουμε λιγότερο αέρα. Ακόμη, η διαφραγματική αναπνοή είναι ταυτόχρονα και κοιλιακή, εφόσον ο αέρας της εισπνοής δεν εκτονώνεται στο πάνω μέρος του θώρακα (θωρακική αναπνοή) πιέζει πιο αποτελεσματικά το διάφραγμα και αυτό με την σειρά του πιέζει τα όργανα που βρίσκονται στην κοιλιακή χώρα, γεγονός μείζονος σημασίας για την σωστή λειτουργία τους.

Συνοψίζοντας, η σωστή αναπνοή έχει τα εξής χαρακτηριστικά:

Είναι ρινική, αθόρυβη, περιλαμβάνει μικρή κίνηση στον θώρακα και στην κοιλιά, έχει ροή, δηλαδή μια συνέχεια και ομοιομορφία (το αντίθετο είναι η αγχώδης αναπνοή, που είναι γρήγορη, ακατάστατη, διακοπτόμενη ή βαθιά).

Η επανεκπαίδευση του αναπνευστικού μηχανισμού είναι μείζονος σημασίας για την οξυγόνωση των κυττάρων, την αποκατάσταση του οργανισμού, για πρόληψη από ασθένειες, για την μείωση του στρες και για την αύξηση της ενέργειας που έχει διαθέσιμη ο οργανισμός για τις καθημερινές του ανάγκες.

“Ο τρόπος που αναπνέουμε κάθε στιγμή φανερώνει την συναισθηματική και νοητική μας κατάσταση. Με την εξάσκηση στην παρατήρηση της αναπνοής μας αποκτούμε μια νέα σύνδεση με τον εσώτερο εαυτό μας. Μπορούμε να αναγνωρίζουμε τα συναισθήματα και να μην μας συνεπαίρνουν ολοκληρωτικά. Παρατηρούμε καλύτερα τις σκέψεις μας και σταδιακά μειώνονται οι επαναλαμβανόμενες αρνητικές σκέψεις”

Είναι γεγονός πως η αναπνοή αποτελεί το συνδετικό κρίκο με την ζωή και, ως εκ τούτου, καθοριστικής σημασίας για την ανθρώπινη υγεία.

 

Οι πληροφορίες είναι από την ιστοσελίδα ΠΝΟΗ της Έλενας Παπαιωάννου, Buteyko Breathing Specialist – Συγγραφέας

Η επιμέλεια του άρθρου έγινε από την Λιάνα Τελειώνη, συγγραφέα, εκπαιδεύτρια εναλλακτικών μεθόδων αυτοβελτίωσης. Βρείτε την στο youtube ΕΔΩ

 

Newsletter εγγραφή

 

Λιάνα Τελειώνη

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας