Οι άνθρωποι υποφέρουν από προβλήματα ύπνου και αϋπνίες μέσα στην πανδημία. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;

 

Κάποιοι στριφογυρίζουν στο κρεβάτι μη μπορώντας να αποκοιμηθούν. Κάποιοι ξυπνούν στη μέση της νύχτας και το μυαλό τους αρχίζει να «τρέχει». Άλλοι ξυπνούν πολύ νωρίς το πρωί και απλά περιμένουν στο κρεβάτι μέχρι να χτυπήσει το ξυπνητήρι.

Και μετά υπάρχουν και άλλοι που το πρόγραμμα ύπνου τους έχει διαταραχτεί τελείως. Είναι ξύπνιοι όταν θα έπρεπε να κοιμούνται και κοιμούνται όταν θα έπρεπε να ξυπνήσουν.

Τι τρέχει λοιπόν με αυτή την πανδημία και κάνει το βραδινό ύπνο τόσο δύσκολο για τόσο πολλούς ανθρώπους;

Συζητώντας με πολλούς ανθρώπους που αντιμετώπιζαν προβλήματα ύπνου μέσα στην πανδημία, προέκυψαν κάποια κοινά μοτίβα.

Πρώτα απ’ όλα, πρέπει να αναλύσουμε τις πρωταρχικές αιτίες του προβλήματος.

5 κοινές αιτίες που προκαλούν προβλήματα ύπνου κατά τη διάρκεια της πανδημίας

  1. Απώλεια μέρους της δομής που είχατε στην προ-COVID ζωή σας.

Ίσως δεν χρειάζεται πλέον να ξυπνήσετε τόσο νωρίς, να μετακινηθείτε ή να διαχειριστείτε τόσες προθεσμίες όσες έπρεπε παλιότερα. Οι απαιτήσεις που μας επιβάλλονται από εξωτερικούς παράγοντες, από άλλους ανθρώπους ή τις δουλειές μας μας αναγκάζουν να διαμορφώσουμε και να ακολουθούμε μία συγκεκριμένη ρουτίνα. Όταν μερικές από αυτές τις εξωτερικές απαιτήσεις χάνονται, μαζί τους χάνεται και η ρουτίνα μας. Οι τακτικές, υγιεινές συνήθειες όπως το φαγητό, το μπάνιο και η άσκηση που έχουμε διαμορφώσει ώστε να ενταχθούν σε αυτή τη ρουτίνα, ξαφνικά «πηγαίνουν περίπατο». Μένετε ξύπνιοι γιατί νιώθετε χαμένοι, στον αέρα και χωρίς έλεγχο του εαυτού σας.

  1. Άγχος και φόβος για το άγνωστο.

Ας είμαστε ειλικρινείς, όλοι το νιώθουμε αυτό. Μήπως αρρωστήσουμε εμείς ή κάποιο αγαπημένο μας πρόσωπο; Μήπως χάσουμε κάποιον; Θα ανακάμψει η οικονομία; Θα μπορέσουμε τελικά να επιστρέψουμε στις δουλειές μας; Θα επιβιώσουμε οικονομικά; Ανάλογα με το πού μένετε, μπορεί είτε να είστε σε lockdown είτε σε κάποια μεταβατική φάση, όμως τίποτα δε μοιάζει μόνιμο. Η έλλειψη απαντήσεων και ασφάλειας δυσκολεύει πολύ το να σταματήσουν οι σκέψεις να στριφογυρίζουν στο μυαλό σας. Μπορεί ακόμη να μένετε ξύπνιοι τις νύχτες και να επεξεργάζεστε αυτούς τους προβληματισμούς. Μένετε ξύπνιοι γιατί νιώθετε φόβο, πανικό, ανασφάλεια, άγχος.

  1. Απώλειες.

Αναλογιστείτε για ένα λεπτό αυτά που έχετε χάσει. Έχετε χάσει εισόδημα; Κοινωνικά σχέδια; Πρότζεκτ; Έχετε χάσει ανθρώπους, που είναι η σημαντικότερη απώλεια απ’ όλες; Έχετε χάσει τη δουλειά σας, τις προοπτικές σας και τις ελπίδες για τα παιδιά σας ή για τον εαυτό σας; Όλοι έχουμε χάσει κάτι. Μένετε ξύπνιοι γιατί νιώθετε πένθος, απώλεια, στεναχώρια.

  1. Λιγότερα ερεθίσματα.

Ήσασταν απασχολημένοι με πολλά πράγματα πριν από την πανδημία; Βλέπατε ανθρώπους, δουλεύατε σκληρά, κάνατε πράγματα, πηγαίνατε στο γυμναστήριο, τον κινηματογράφο, το θέατρο, τα μαγαζιά ή σε σπίτια φίλων; Όλα αυτά τα πράγματα δίνουν ερεθίσματα στον εγκέφαλο και το σώμα. Τότε υπήρχε κίνηση, υπήρχε χρώμα, δραστηριότητα και πρόκληση στην καθημερινότητά σας, κάτι που τώρα μπορεί να σας λείπει. Καταναλώνατε ενέργεια καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Και τώρα; Η ενέργεια που δεν καταναλώνετε μπορεί να σας δημιουργεί υπερένταση τις νύχτες. Μένετε ξύπνιοι γιατί νιώθετε ξεκούραστοι, ανήσυχοι, νευρικοί.

  1. Έλλειψη ανθρώπινης επαφής.

Η αίσθηση μοναξιά και αποσύνδεσης από τους άλλους είναι από μόνα τους μία «επιδημία». Πρόκειται για ένα συναίσθημα που μπορεί να εισχωρήσει μέσα σας και να σας ταράξει βαθιά, δημιουργώντας σας προβλήματα ύπνου τη νύχτα. Μένετε ξύπνιοι γιατί νιώθετε μοναξιά, αποκομμένοι από τους άλλους, χαμένοι και ευάλωτοι.

Τι συμβαίνει με αυτά τα συναισθήματα που δεν σας αφήνουν να κοιμηθείτε;

Μπορεί να νομίζετε ότι οι σκέψεις σας σας κρατούν ξύπνιους τις νύχτες, όμως στην πραγματικότητα είναι τα συναισθήματά σας που το κάνουν.

Για πολλά προβλήματα, αλλά κυρίως για την περίπτωση του ύπνου, τα συναισθήματα είναι αυτά που βρίσκονται πιο κοντά στη ρίζα του προβλήματος. Είναι μηνύματα από το σώμα σας, τα οποία υποτίθεται είναι χρήσιμα και βοηθητικά. Όταν τα χρησιμοποιείτε σωστά, θα πληροφορήσουν, θα ενδυναμώσουν και θα σας κινητοποιήσουν, ώστε να παρέχετε στον εαυτό σας αυτά που χρειάζεται για να είναι υγιής και ευτυχισμένος. Εάν τα αγνοήσετε, θα γίνουν ισχυρότερα. Τα συναισθήματά σας θέλουν να εισακουστούν.

Οι περισσότεροι άνθρωποι και ειδικά όσοι μεγάλωσαν σε οικογένειες που δεν αναγνώριζαν τη δύναμη των συναισθημάτων, προφανώς θα υποτιμούν το ρόλο που παίζουν στην ευτυχία και την υγεία του ατόμου σε καθημερινή βάση.

Τι μπορείτε να κάνετε;

Τα νέα είναι καλά, ακόμη και αν δεν μπορείτε να το συνειδητοποιήσετε. Ναι, τα συναισθήματά σας δεν σας αφήνουν να κοιμηθείτε, όμως αποτελούν μία τέλεια γραμμή επικοινωνίας για τη λύση του προβλήματος!

Όταν είστε ξαπλωμένοι στο κρεβάτι, δεν υπάρχει κανένα εξωτερικό ερέθισμα. Έτσι, είναι η στιγμή όπου τα συναισθήματα που αγνοείτε θα βρουν την ευκαιρία να βγουν στην επιφάνεια και θα προσπαθήσουν να κάνουν τον εγκέφαλο να τα αναγνωρίσει και να τα επεξεργαστεί.

Επομένως, η λύση είναι να αναγνωρίσετε και να επεξεργαστείτε τα συναισθήματά σας. Όμως μην το κάνετε τη νύχτα αλλά κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Εάν υπήρξατε συναισθηματικά παραμελημένο παιδί, είναι πιθανό να αγνοείτε τα συναισθήματά σας σήμερα. Ήρθε όμως η ώρα να σταματήσετε.

Το σώμα σας προσπαθεί να επικοινωνήσει με τον εγκέφαλό σας τη νύχτα, όταν είστε περισσότερο διατεθειμένοι να το ακούσετε – τα συναισθήματα είναι τα μηνύματα που σας στέλνει. Μπορείτε να κάνετε συνειδητή προσπάθεια να τα ακούσετε και να τα επεξεργαστείτε την ημέρα. Αυτό θα απελευθερώσει το μυαλό και το σώμα σας ώστε να μπορέσει να κοιμηθεί τη νύχτα.

Πώς να επεξεργαστείτε τα συναισθήματά σας κατά τη διάρκεια της ημέρας;

Αφιερώστε λίγο χρόνο καθημερινά στο να καθίσετε ήρεμα και να εστιάσετε την προσοχή σας εσωτερικά. Βυθιστείτε στις αισθήσεις μέσα στο σώμα σας και δώστε προσοχή στο πώς και τί αισθάνεστε.

Δοκιμάστε να καθίσετε για μερικά λεπτά με τα μάτια κλειστά και να έρθετε σε επαφή με τα συναισθήματά σας. Το να κάθεστε «μαζί» με τα συναισθήματά σας, αντί να προσπαθείτε να τους ξεφύγετε, είναι ένα μεγάλο συναισθηματικό επίτευγμα.

Αναλογιστείτε τι νιώθετε. Γιατί το νιώθετε; Τι μπορεί να σημαίνει; Τι προσπαθεί να σας πει το σώμα σας; Ίσως πρέπει να κάνετε περισσότερη προσπάθεια να συνδεθείτε με άλλους ανθρώπους, να γυμναστείτε, να μιλήσετε σε ένα φίλο ή να πενθήσετε;

Μήπως νιώθετε κάποιο επαναλαμβανόμενο συναίσθημα όταν το κάνετε αυτό; Αυτό είναι ένα σημάδι ότι τα συναισθήματά σας μπορεί να είναι καταπιεσμένα. Μην ανησυχείτε, μπορείτε ακόμη να έρθετε σε επαφή με αυτά που σας προκαλούν προβλήματα ύπνου και να τα επεξεργαστείτε. Μπορείτε να «ρίξετε» αυτόν τον τοίχο που σας μπλοκάρει από τα συναισθήματά σας και να ξεκινήσετε να μαθαίνετε πώς να τα χρησιμοποιείτε.

Της Jonice Webb PhD

Πηγή: www.psychcentral.com

 

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας