Εισαγωγή στην Κινέζικη Βοτανοθεραπεία, Μέρος Γ

0
1119

Για να διαβάσετε το Μέρος Α, πατήστε εδώ
Για να διαβάσετε το Μέρος B, πατήστε εδώ

Οι Κινέζοι ταξινομούν τα βότανα με βάση τις θεραπευτικές τους ιδιότητες σε 20 μεγάλες κατηγορίες. Σε κάθε μια από αυτές τις 20 κατηγορίες ανήκουν μια σειρά βότανα τα οποία έχουν κοινή ενεργειακή φύση (γεύση, θερμική φύση, κίνηση) και κοινές θεραπευτικές ιδιότητες.

Συχνά όμως μέσα σε αυτές τις είκοσι κατηγορίες διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν βότανα τα οποία δεν έχουν κανένα κοινό ενεργειακό χαρακτηριστικό και παρ’ όλα αυτά έχουν κοινές θεραπευτικές ιδιότητες. Ας αναλύσουμε για παράδειγμα ένα από τα βότανα που θρέφουν και τονώνουν το αίμα.

Α. Βότανα που τονώνουν και θρέφουν το αίμα.

Η έννοια της θρέψης στην βοτανοθεραπεία σημαίνει την προσφορά γήινων υλικών αναμεμιγμένων με νερό. Έτσι, ένα βότανο που θρέφει περιέχει βασικά γη και νερό, ενώ η γεύση του για να μπορεί να διεκπεραιώνεται η διεργασία της θρέψης οφείλει να είναι γλυκιά. Βότανα λοιπόν τα οποία θρέφουν το αίμα, σημαίνει βότανα τα οποία υγραίνουν και προσφέρουν γήινα υλικά στο αίμα (όπως π.χ. σίδηρο). Άρα ξεκινάμε με μια yin κατηγορία βοτάνων.

Σε βιοχημικό επίπεδο θα λέγαμε ότι τα βότανα αυτά ενισχύουν τα έμμορφα στοιχεία του αίματος (ερυθρά αιμοσφαίρια, λευκά αιμοσφαίρια, αιμοπετάλια), ενώ ταυτόχρονα ενισχύουν την υγρότητα του αίματος ως προς την επίδραση στους ιστούς και τα όργανα του σώματος.

Όταν λέμε ότι τα βότανα αυτά ενισχύουν τα έμμορφα στοιχεία του αίματος, τα κύτταρα του αίματος δηλαδή, αυτό σημαίνει ότι ενισχύουν την παραγωγή αυτών των κυττάρων από τον μυελό των οστών, κάνουν τα κύτταρα πιο ισχυρά, με καλύτερο τόνο και οντότητα (μ’ αυτήν την έννοια τονώνουν το αίμα), τα διατηρούν πιο ακμαία και παρατείνουν την επιβίωση και την λειτουργική τους δραστηριότητα μέσα στο σώμα.

Ταυτόχρονα τα βότανα αυτά, μέσα από την ενίσχυση της υγρότητας τού αίματος, αυξάνουν και την θρεπτική επίδραση του αίματος, σε όργανα και ιστούς.

Τα βότανα αυτά τα χορηγούμε σε περιπτώσεις ανεπάρκειας αίματος, ιδιαίτερα σε γυναίκες, γιατί αυτές, λόγω της καταμήνιας απώλειας αίματος, τείνουν προς την ανεπάρκεια αίματος.

Σε βιοχημικό επίπεδο θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα βότανα αυτά τα χορηγούμε σε περιπτώσεις αναιμίας ή άλλων σοβαρότερων διαταραχών του αίματος, όπως θρομβοπενία, έλλειψη αιμοπεταλίων, μείωση λευκών αιμοσφαιρίων, κακοήθειες αίματος κ.ο.κ

Από τα βότανα αυτής της κατηγορίας, θα αναλύσουμε, την Λευκή Παιώνια – Bai Shao.

ΠΑΙΩΝΙΑ – ΠΗΓΟΥΝΙΑ

BAI SHAO – Radix Paeoniae Lactiflorae

ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕΝΟ ΤΜΗΜΑ: Η ρίζα (χωρίς το περίβλημα)
ΑΠΟ ΠΟΥ ΜΑΖΕΥΕΤΑΙ: Απαιτεί θερμά και υγρά κλίματα και χώμα αμμώδες, μαλακό. Ανθίζει Άνοιξη – Καλοκαίρι. Φύεται στην Ελλάδα ως αυτοφυές φυτό.

ΠΟΤΕ ΜΑΖΕΥΕΤΑΙ: Τέλος καλοκαιριού ή αρχές φθινοπώρου. Το φυτό πρέπει να είναι 3 – 4 χρόνων.

ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΦΥΣΗ: Γλυκό, ηπίως πικρό, ηπίως ξινό, δροσερό
ΟΡΓΑΝΑ – ΜΕΣΗΜΒΡΙΝΟΙ: ΗΠΑΡ – ΣΠΛΗΝΑΣ

ΔΡΑΣΕΙΣ – ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ
1. Θρέφει το αίμα.

Το βότανο θρέφει το αίμα. Αυτό σημαίνει ότι ενισχύει τόσο την ίδια την υπόσταση του αίματος, όσο και την ιδιότητα του αίματος να θρέφει και να μαλακώνει τους ιστούς και τα εσωτερικά όργανα. Η θρέψη, η ύγρανση και το μαλάκωμα είναι ιδιότητες οι οποίες περιγράφονται στην κινέζικη ιατρική με τον όρο, ενίσχυση ή θρέψη του Yin.

Προκειμένου να επιτευχθεί κίνηση της ενέργειας, είναι απαραίτητη η θρέψη, η ύγρανση, η ενίσχυση του Yin. Εφόσον η σκληρότητα μαλακώσει, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις της κίνησης. Γι’ αυτό, ενώ το Bai Shao είναι ένα βότανο το οποίο βασικά θρέφει, παρ’ όλα αυτά είναι πάντοτε παρόν σε όλες τις συνταγές κίνησης της ενέργειας.

Λόγω της ιδιότητάς του να θρέφει το αίμα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μια μεγάλη γκάμα γυναικολογικών διαταραχών (λόγω της αιματοβρίθειας της μήτρας): Δυσμηνόρροια,  προεμμηνορρυσιακό σύνδρομο (P.M.S.), διαταραχές έλευσης του αίματος, αμηνόρροια, υπογονιμότητα, ογκίδια στο γυναικείο στήθος, ινομυώματα, διαταραχές στον τράχηλο της μήτρας (H.P.V. κ.α.), ξηρότητα κόλπου, ανοργασμικότητα, ευόδωση τοκετού, διευκόλυνση αποβολής λοχίων, ανεπαρκής γαλακτοφορία.

2. Μαλακώνει το «σκληρό Ήπαρ», ανακουφίζει από τον πόνο.

Λόγω της ιδιότητάς του να θρέφει το αίμα και άρα να μαλακώνει και να υγραίνει τους ιστούς, αλλά και της δροσερής φύσης του, επιδρά κατ’ εξοχήν στο όργανο το οποίο φιλοξενεί το αίμα, δηλαδή το Ήπαρ.

Μαλακώνοντας και ψύχοντας το σκληρό και θερμό Ήπαρ μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μια πολύ μεγάλη γκάμα παθολογικών διεργασιών για τις οποίες το Ήπαρ είναι υπεύθυνο και ιδιαίτερα για την ανακούφιση του μυϊκού σπασμού και πόνου (αντισπασμωδικό – αναλγητικό βότανο). Οι κλινικές εκδηλώσεις στις οποίες ενδείκνυται είναι οι εξής: Μυϊκός σπασμός, μυϊκές κράμπες, σύνδρομο χρόνιας ινομυαλγίας, πυρετικοί σπασμοί, επιληπτικοί σπασμοί.

Σε ψυχοσυναισθηματικό επίπεδο, όταν υπάρχει: Συναισθηματική σκληρότητα και αναλγησία, επιθετικότητα, τάση κριτικής συμπεριφοράς, αιχμηρότητα, εύκολος θυμός, εναλλαγές καλής και κακής διάθεσης, ενοχικότητα.

3. Θρέφει και σταθεροποιεί το Yin.

Λόγω της ιδιότητάς του να θρέφει το αίμα, επιδρά και στην συνολική Yin ενέργεια των ιστών και των εσωτερικών οργάνων.

Εκτός όμως από την θρέψη του Yin, έχει ταυτόχρονα και την ιδιότητα να σταθεροποιεί την ανεξέλεγκτη απώλεια του Yin. Κλινικές εκδηλώσεις ανεξέλεγκτης απώλειας Yin:  Ανεξέλεγκτη απώλεια ιδρώτα (πρωινού ή νυχτερινού), δακρύρροια, σιελόρροια, πρόωρη εκσπερμάτωση, ανεξέλεγκτη απώλεια  κολπικών υγρών.

ΑΝΤΕΝΔΕΙΞΕΙΣ

Επειδή είναι δροσερό βότανο, πρέπει να χρησιμοποιείται με προσοχή σε καταστάσεις όπου έχουμε εισβολή εξωγενούς κρύου, είτε έλλειψη Yang και κρύο από ανεπάρκεια (διάρροια από κρύο κ.λ.π.)

Θεωρείται ότι ανταγωνίζεται τη δράση του Bie Jia (ραχιαίο καύκαλο θαλάσσιας χελώνας).

ΤΟΞΙΚΟΤΗΤΑ

Ασφαλέστατο βότανο. Ελάχιστη τοξικότητα σε χρόνια χρήση.

ΔΟΣΟΛΟΓΙΑ
6-15 gr. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν μέχρι 30 gr.

ΒΙΟΧΗΜΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ
1. Μειώνει αρτηριακή πίεση σε ινδικά χοιρίδια  (δοσοεξαρτώμενη δράση), αυξάνει ροή αίματος σε στεφανιαία αγγεία (λιγότερο από νιτρώδη) σε σκύλους.
2. Αντιβιοτική in vitro δράση ενάντια σε Herpes Zoster, Shigella και Salmonella.
3. Μειώνει θερμοκρασία, τόσο σε πειραματόζωα με φυσιολογική θερμοκρασία, όσο και σε εκείνα με τεχνητά προκεκλημένους πυρετούς.

__________
ΣΧΟΛΙΑ

1. Το όνομα Παιώνια ή Παιωνία προέρχεται από τον Παιήων – Παιών, ο οποίος στην Ιλιάδα παρουσιάζεται ως ο θεραπευτής των Θεών (Ιλιάδα, Ε 401, 899, θεραπεύει τους τρωθέντας Άδην και Άρη). Το Παιήων – Παιών προέρχεται από το ρήμα Παίω, που σημαίνει θεραπεύω. Στο όνομα Παιήων – Παιών – Παιώνια  αποδίδεται και αυτή καθ’ εαυτή η ποιότητα της θεραπείας. Μετά τον Όμηρο η ιδιότητα αυτή αποδίδεται πλέον στον Θεό του φωτός, Απόλλωνα, αλλά επίσης και στον Υιό του Απόλλωνα, Ασκληπιό.

Όπως καταλαβαίνει λοιπόν κανείς, για να αποδίδεται στο βότανο αυτό το όνομα Παιώνια, σημαίνει ότι από αρχαιοτάτων χρόνων είχαν διαπιστωθεί οι εξαιρετικές θεραπευτικές του ιδιότητες. Αξίζει δε να σημειώσουμε ότι και στην Παραδοσιακή Κινέζικη βοτανοθεραπεία, το βότανο έχει μια κλασικών κινέζικων συνταγών.

2. Στην Παραδοσιακή Κινέζικη Ιατρική χρησιμοποιούνται τρία βότανα του είδους Παιώνια, με διαφορετικές ιδιότητες και δράσεις. Το Bai Shao (Λευκή Παιώνια), του είδους Paeonia Lactiflora. Το Chi Shao (Κόκκινη Παιώνια), του είδους Paeonia Lactiflora. Το Mu Dan Pi (Δενδρώδης Παιώνια), του είδους Paeonia Suffruticosa, της οποίας χρησιμοποιείται το περίβλημα της ρίζας.

Το  Bai Shao και το Chi Shao είναι το ίδιο φυτό, μόνο που κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του ριζώματός του  δημιουργεί λευκές και κόκκινες ρίζες. Οι λευκές ρίζες αντιστοιχούν στο Bai Shao (Λευκή Παιώνια) κι έχουν την ιδιότητα να θρέφουν το αίμα και το Yin, ενώ οι κόκκινες ρίζες αντιστοιχούν στο Chi Shao (κόκκινη Παιώνια) και έχουν την ιδιότητα να κινούν το αίμα.

3. Στα κείμενα του Ιπποκράτη και του Θεόφραστου, η Παιώνια αναφέρεται με το όνομα Γλυκυσίδη. Ο Ιπποκράτης την προτείνει για την αντιμετώπιση της λεγόμενης ιερής νόσου, δηλαδή της επιληψίας.

Το γεγονός αυτό υπογραμμίζει για μια ακόμα φορά την σύνδεση μεταξύ αρχαίας ελληνικής και παραδοσιακής κινέζικης ιατρικής, αφού και στα δύο συστήματα υπογραμμίζονται οι αντισπασμωδικές ιδιότητες του βοτάνου.

Για να διαβάσετε το Μέρος Α, πατήστε εδώ
Για να διαβάσετε το Μέρος B, πατήστε εδώ

Αλέξανδρος Τηλικίδης
Φυσίατρος – βελονιστής – βοτανοθεραπευτής – υπεύθυνος εκπαίδευσης της
Ακαδημίας Αρχαίας Ελληνικής & Παραδοσιακής Κινέζικης Ιατρικής

Απόσπασμα από το βιβλίο “Κινέζικη Βοτανοθεραπεία” του Αλέξανδρου Τηλικίδη, από τις Εκδόσεις Αρχαίας Ελληνικής και Παραδοσιακής Κινέζικης Ιατρικής

Newsletter εγγραφή

 

Ακαδημία

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας