Έχετε πιάσει ποτέ τον εαυτό σας να παίζει αμήχανα με το κινητό, να αποφεύγει την οπτική επαφή ή να πασχίζει να κάνει ερωτήσεις που θα συνεχίσουν τη ροή μιας συζήτησης; Με τόσο πολλούς περισπασμούς, εσωτερικούς και εξωτερικούς, δεν είναι ασυνήθιστο να διασπάται η προσοχή μας. Ωστόσο, μία τέτοια στάση κάνει ιδιαίτερα επώδυνη τη συζήτηση για τον ομιλητή. Εάν θέλετε να βελτιώσετε τις ικανότητες ακρόασής σας, ο πιο αποτελεσματικός τρόπος είναι η ενεργητική ακρόαση (active listening).

 

Τι είναι η ενεργητική ακρόαση;

Η ενεργητική ακρόαση είναι η διαδικασία του να ακούμε με πλήρη και αδιάσπαστη προσοχή. Αντί να επεξεργαζόμαστε εσωτερικά όσα λέει ο ομιλητής, ως ενεργητικοί ακροατές στρέφουμε την πλήρη προσοχή μας στα λεγόμενα.

Για να διαβεβαιώσει τον ομιλητή ότι εξακολουθεί να τον προσέχει, ο ενεργητικός ακροατής παρέχει λεκτική επιβεβαίωση (χμμμ) και μη λεκτικά στοιχεία (νεύμα του κεφαλιού, οπτική επαφή) κατά τη διάρκεια της συζήτησης.

Γιατί είναι σημαντική η ενεργητική ακρόαση;

Η ενεργητική ακρόαση μπορεί να βοηθήσει το άλλο άτομο να νιώσει πιο άνετα μέσα στη συζήτηση. Αυτή η προσέγγιση προωθεί το αίσθημα ασφάλειας και έτσι το πρόσωπο ανοίγεται πιο εύκολα. Μία μελέτη του 2012 που δημοσιεύτηκε στο Journal of the American Board of Family Medicine διαπίστωσε ότι οι ασθενείς νιώθουν περισσότερη υποστήριξη και έλεγχο στη συζήτηση όταν οι ψυχοθεραπευτές επιδεικνύουν προσόντα ενεργούς ακρόασης. Και παρότι η ενεργή ακρόαση είναι ζωτικής σημασίας για τη σχέση θεραπευτή – θεραπευόμενου, είναι εξίσου σημαντική και στις διαπροσωπικές σχέσεις. Όταν εφαρμόζεται στις κοντινές σχέσεις, μπορεί να δημιουργήσει συναισθήματα εγγύτητας. Ακόμη, δίνει στον ομιλητή το χώρο και την ευκολία να γίνει ευάλωτος, κάτι που μπορεί να ενισχύσει τους δεσμούς σε διάφορες στιγμές.

Παραδείγματα ενεργητικής ακρόασης

Τα παρακάτω «micro-skills» ενεργητικής ακρόασης δημιουργήθηκαν αρχικά από τον Allan Ivey ως τρόπος να διδάξει τεχνικές συμβουλευτικής που μπορούν να εφαρμοστούν στην καθημερινότητα. Τα δύο πιο σημαντικά στοιχεία είναι οι ερωτήσεις ανοιχτού τύπου και η επικοινωνία των συναισθημάτων.

  1. Δώστε προσοχή στο άλλο πρόσωπο

Αυτό το πρώτο βήμα γίνεται πολύ φυσικά στους ανθρώπους. Περιλαμβάνει το να διατηρείτε οπτική επαφή, να νεύετε με το κεφάλι, να σκύβετε και γενικά να δείχνετε ενδιαφέρον για τη συζήτηση μέσα από μη-λεκτικά σημάδια.

Όταν ακούτε, δώστε προσοχή στις λέξεις, την γλώσσα του σώματος και τον τόνο της φωνής του συνομιλητή σας. Έπειτα ο ακροατής μπορεί να κάνει ερωτήσεις ώστε να κατανοήσει καλύτερα ή να κάνει σχολιασμούς που δείχνουν στον ομιλητή ότι πέρασε το μήνυμα που ήθελε.

  1. Κάντε ερωτήσεις ανοιχτού τύπου

Οι ερωτήσεις ανοιχτού τύπου δεν μπορούν να απαντηθούν με ένα «ναι» ή ένα «όχι». Υιοθετήστε τη δημοσιογραφική τακτική του ποιος, που, πότε, πώς, τι, πότε.

Μερικά τέτοια παραδείγματα είναι:

– Πώς αντέδρασες σε αυτή την εμπειρία;
– Γιατί πιστεύεις ότι αισθάνθηκες έτσι;
– Τι είναι αυτό που χρειάζεσαι τώρα;
– Τι μπορώ να κάνω για να βελτιώσω τη σχέση μας;

Οι ερωτήσεις ανοιχτού και το να δώσετε χρόνο στον ομιλητή να της απαντήσει, τον βοηθά να εξερευνήσει σε βάθος τις εμπειρίες του.

  1. Συνοψίστε τα γεγονότα

Όταν ο ομιλητής ολοκληρώσει τα όσα είχε να πει, επαναλάβετε κάποια σημεία. Είτε παραφράζετε τα λεγόμενα είτε τα επαναλάβετε λέξη προς λέξη, αυτό δείχνει ότι πράγματι ακούγατε.

Οι επιστήμονες αποκαλούν το παραπάνω «φαινόμενο της ηχώ». Μία έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Journal of Language and Social Psychology ανακάλυψε ότι οι άνθρωποι που το εφαρμόζουν είναι καλύτεροι στο να χτίζουν σχέσεις συμπάθειας και ασφάλειας.

Διαβάστε ακόμη: 3 μαγικές λέξεις για να καλλιεργήσουμε την επαφή με τους άλλους (και με τον εαυτό μας)

  1. Εκφράστε τα συναισθήματα του συνομιλητή

Η «αντανάκλαση» των συναισθημάτων είναι η ενέργεια του να παρατηρείτε τα συναισθήματα κάποιου και να τα εκφράζετε. Αυτός ο τρόπος αλληλεπίδρασης προσφέρει επικύρωση στα συναισθήματα του ομιλητή και του επιτρέπει να τα βιώσει πλήρως. Παρότι μπορεί να νιώσετε ότι είστε υποχρεωμένοι να λύσετε το πρόβλημα του άλλου, πάντα να θέτετε πρώτα τα συναισθήματα που έχετε παρατηρήσει.

Αυτό μπορεί να έχει την ακόλουθη μορφή:

– Καταλαβαίνω γιατί αυτό μπορεί να ήταν τρομακτικό.
– Αυτό είναι τόσο συναρπαστικό!
– Φαίνεται ότι αυτό σε στεναχώρησε.

Εάν καταλήξετε σε λάθος υπόθεση, ο ομιλητής θα σας διορθώσει, γεγονός που θα αφήσει χώρο για περαιτέρω συζήτηση και κατανόηση.

  1. Επιτρέψτε τη σιωπή

Αφού έχετε ανταποκριθεί στα συναισθήματα του συνομιλητή, δώστε χρόνο για μία παύση. Πολλοί άνθρωποι συνεχίζουν να μιλάνε για να αποφύγουν την άβολη σιωπή ή για να συνεχιστεί η συζήτηση. Όμως το ιδανικό είναι να περιμένετε λίγο. Μερικά δευτερόλεπτα είναι αρκετά για να κατανοήσουμε τα όσα ειπώθηκα και να βιώσουμε την εμπειρία.

  1. Να είστε πρόθυμοι να αντιμετωπίσετε τον άλλο

Με τη λέξη «αντιμετώπιση» δεν εννοούμε απαραίτητα τη διαμάχη. Στην πραγματικότητα η έννοια αυτή προσιδιάζει περισσότερο στην περιγραφή μιας εμπειρίας. Για παράδειγμα: «Θέλω να μιλήσουμε για κάτι που είναι σημαντικό για εμένα, όμως κάθε φορά που συζητάω για αυτό υποτιμάς την εμπειρία μου και αυτό με πληγώνει. Όμως, θέλω πολύ να με ακούσεις». Η αντιμετώπιση θα πρέπει πάντα να γίνεται με τρόπο θετικό, ευγενικό και καλοπροαίρετο.

Ασκήσεις active listening

Μην σχεδιάζετε την απάντησή σας ενώ μιλάει ο ομιλητής. Απλά ακούστε.

– Δώστε μη λεκτικές ενδείξεις, ώστε ο ομιλητής να γνωρίζει ότι παρακολουθείτε.

– Αποφύγετε να κοιτάτε το τηλέφωνό σας, το ρολόι σας ή άλλους περισπασμούς.

– Κοιτάξτε απευθείας στο άτομο που μιλάει.

– Κάντε απογραφή της γλώσσας του ομιλητή.

– Σημειώστε τα συναισθήματα του ομιλητή.

– Επαναλάβετε αυτό που ακούσατε στον ομιλητή.

– Κάντε διευκρινιστικές ερωτήσεις.

– Δώστε χώρο στη σιωπή.

– Μην διακόπτετε τον ομιλητή.

– Δηλώστε τυχόν παρατηρήσεις που κάνατε.

– Ξεκινήστε τη συζήτηση χωρίς επικριτική διάθεση.

Συμπερασματικά

Η ενεργητική ακρόαση δημιουργεί εγγύτητα στις σχέσεις προωθώντας ένα ασφαλές περιβάλλον εμπιστοσύνης για τον ομιλητή. Εφαρμόζοντας τις 6 τεχνικές που αναφέρθηκαν πιο πάνω καθώς και τις ασκήσεις active listening, μπορείτε να βοηθήσετε τους συνομιλητές σας να νιώσουν ότι τους καταλαβαίνουν.

Πηγή: www.mindbodygreen.com

 

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας