Σύμφωνα με νέα έρευνα, ένας καλός βραδινός ύπνος μας κάνει πιο αισιόδοξους και ανθεκτικούς απέναντι στο στρες.

 

Ηανατροπή της καθημερινότητας και η ανησυχία για τον κορωνοϊό έχει χειροτερεύσει την ποιότητα ύπνου μας τη φετινή χρονιά. Για παράδειγμα, μία έρευνα αποκαλύπτει ότι οι ιατρικές συνταγές για υπνωτικά χάπια αυξήθηκαν κατά 15% από την αρχή της πανδημίας στις ΗΠΑ, ενώ τα ποσοστά αϋπνίας έχουν αυξηθεί κατά 37% στην Κίνα.

Εάν αισθάνεστε υπερβολικά «στην τσίτα» του τελευταίους μήνες, η έλλειψη ύπνου μπορεί να ευθύνεται εν μέρει. Σύμφωνα με νέα έρευνα που πραγματοποιήθηκε πριν την πανδημία, οι διαταραχές ύπνου υπονομεύουν τον ενθουσιασμό μας για προσεχή γεγονότα και μας δυσκολεύουν να δούμε την αισιόδοξη πλευρά των πραγμάτων, όταν είμαστε αγχωμένοι.

Σε έρευνα που δημοσιεύτηκε νωρίτερα μέσα στη χρονιά, ερευνητές έκαναν δημοσκόπηση σε περίπου 2.000 ενήλικες στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Για οκτώ ημέρες οι συμμετέχοντες δέχονταν κλήσεις κάθε απόγευμα και τους ζητούσαν να αναφέρουν πόσο είχαν κοιμηθεί το προηγούμενο βράδυ. Ακόμη ερωτώνταν εάν είχαν βιώσει αγχωτικές ή ευχάριστες καταστάσεις και για τα γενικότερα επίπεδα θετικών και αρνητικών συναισθημάτων τους.

Όταν οι συμμετέχοντες κοιμόντουσαν περισσότερο, εμφάνιζαν υψηλότερα επίπεδα θετικών συναισθημάτων και χαμηλότερα επίπεδα αρνητικών την επόμενη ημέρα. Επιπλέον, ο ύπνος έπαιζε ρόλο στο πόσο θα τους επηρέαζαν τα γεγονότα της επόμενης ημέρας. Τις ημέρες που έπρεπε να αντιμετωπίσουν μία στρεσογόνα κατάσταση, τα θετικά τους συναισθήματα εξισορροπούσαν την κατάσταση όταν είχαν κοιμηθεί επαρκώς την προηγούμενη ημέρα. Και σε ημέρες όπου συνέβαιναν καλά πράγματα, οι συμμετέχοντες τα βίωναν ακόμη πιο θετικά όταν είχαν ξεκουραστεί επαρκώς. Αυτά το οφέλη ήταν ακόμη πιο εμφανή σε ανθρώπους που έπασχαν από χρόνιες παθήσεις, όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση ή ο διαβήτης.

Ο ύπνος έχει πολλές επιδράσεις στη ζωή μας.

Για παράδειγμα, παλιότερες έρευνες κατέληξαν ότι οι διαταραχές ύπνου είναι παράγοντας κινδύνου για την δημιουργία χρόνιων παθήσεων. Από την άλλη, τα θετικά συναισθήματα που συνδέονται με τον επαρκή ύπνο εξηγούν εν μέρει γιατί η καλή ψυχολογία μειώνει τη φλεγμονή και προστατεύει την υγεία. Με άλλα λόγια, ο ύπνος επηρεάζει τη διάθεσή μας και μπορεί να μεταφραστεί σε καλύτερη ή χειρότερη υγεία.

Εκτός από την υγεία, η κακή ποιότητα ύπνου μπορεί να επηρεάσει τις σχέσεις μας με τους άλλους. Κατά πρώτον, όταν δεν κοιμόμαστε επαρκώς είμαστε ευερέθιστοι και αυτό μπορεί να βλάψει ευθέως τις σχέσεις μας. Έτσι, ίσως είναι καλή ιδέα να αναβάλλουμε μία σοβαρή συζήτηση για όταν είμαστε περισσότερο ξεκούραστοι. Επιπλέον, επειδή τα θετικά συναισθήματα παίζουν καθοριστικό ρόλο στο χτίσιμο σχέσεων, το να μην νιώθουμε όμορφα εξαιτίας της κακής ποιότητας ύπνου μας μπορεί να κάνει πιο δύσκολο το να καλλιεργηθεί μία αίσθηση εγγύτητας με τους άλλους.

Όμως, τα καλά νέα είναι ότι μερικές απλές αλλαγές στην καθημερινότητά μας μπορεί να μας βοηθήσουν να βελτιώσουμε τον ύπνο μας.

Η τήρηση ενός προγράμματος, η άσκηση και η μείωση του περιττού θορύβου και φώτων στο υπνοδωμάτιο μπορούν να συμβάλλουν σε αυτό. Κάτι που προτείνουν οι ειδικοί είναι να μειώσουμε την έκθεση στις οθόνες πριν τον ύπνο. Μία έρευνα δείχνει ότι οι ηλεκτρονικές συσκευές εκπέμπουν μπλε φως το οποίο επιδρά στον ύπνο μας. Εάν, λοιπόν, πιάνετε συχνά τον εαυτό σας να μπαίνει στα social media αργά τη νύχτα, σκεφτείτε να ορίσετε μία ώρα μετά την οποία θα απέχετε από τις συσκευές αυτές. Αντ’ αυτού επιλέξτε μία πιο χαλαρωτική δραστηριότητα όπως το διάβασμα ή η απαλή μουσική.

Εάν συγκατοικείτε με την οικογένεια ή με άλλα άτομα, ο βραδινός ύπνος δεν είναι αποκλειστικά ατομική υπόθεση. Οι συμπεριφορά όσων ζουν μαζί σας μπορεί να επηρεάσουν τον ύπνο σας. Έτσι, μπορείτε για παράδειγμα να συμφωνήσετε με τους συγκατοίκους σας να μειώσετε τις ώρες που περνάτε μπροστά στην τηλεόραση.

Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι έχουμε βιώσει τεράστιες αλλαγές στην καθημερινότητά μας τους τελευταίους μήνες. Πολλοί άνθρωποι έπρεπε να έρθουν αντιμέτωποι με οικονομική ανασφάλεια, να προσαρμοστούν στην τηλεργασία ή στην διαρκή παρουσία των παιδιών και των συντρόφων τους στο σπίτι. Κάτω από το φως των περιστάσεων, δεν είναι περίεργο που πολλοί από εμάς βρέθηκαν αντιμέτωποι με διαταραχές ύπνου.

Η άλλη όψη του νομίσματος είναι ότι αν βελτιώσουμε την ποιότητα του ύπνου μας, αυτό θα μας βοηθήσει να διαχειριστούμε καλύτερα το στρες που αντιμετωπίζουμε. Και οι υγιείς συνήθειες ύπνου είναι ένας ισχυρός μηχανισμός άμυνας ώστε να μείνουμε συναισθηματικά και ψυχολογικά υγιείς, κάτω από την παρούσα συγκυρία.

Της Elizabeth Hopper

Πηγή: greatergood.berkeley.edu

 

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας