Γιατί η αυτοφροντίδα (self-care) πρέπει να γίνει φέτος προτεραιότητά μας

0
734

Με την παγκόσμια πανδημία, την κλιματική αλλαγή, τις κοινωνικές αναταραχές και τον καθημερινό «βομβαρδισμό» από ειδήσεις, η αυτοφροντίδα δεν είναι πλέον πολυτέλεια. Είναι αναγκαιότητα.

 

Το συλλογικό στρες και το άγχος «χτύπησαν κόκκινο» το 2020. Σχεδόν το 50% των Αμερικανών σε ηλικίες μεταξύ 18-29 ετών εμφάνισαν συμπτώματα αγχώδων διαταραχών και κατάθλιψης αυτή τη χρονιά (μελέτη από το National Alliance on Mental Illness).

Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, η έννοια της αυτοφρονίδας αλλάζει το 2020.

Τα γεγονότα της χρονιά που διανύουμε έχουν μεταβάλει τον τρόπο που ορίζει ο καθένας την αυτοφροντίδα. Μέχρι πρόσφατα, η έννοια αυτή είχε συνδεθεί με το να «καλομαθαίνουμε» τον εαυτό μας. Σήμερα όμως παίρνει περισσότερο τη μορφή του να ανατρέφουμε τον εαυτό μας.

Για πολλούς φροντίδα του εαυτού σήμαινε μία χαλαρωτική ημέρα στο σπα, κρασί, κεριά, ένα μασάζ ή ένα μανικιούρ. Όμως, μία ημέρα χαλάρωσης δεν είναι αρκετή για να μπορέσουμε να διατηρήσουμε την σωματική, συναισθηματική και ψυχική μας υγεία το 2020.

Πολύ περισσότερο, σημαίνει να βάλουμε όρια στον εαυτό μας, όπως θα έκανε ένας γονιός στο παιδί του.

Αυτό μπορεί να μεταφράζεται σε περιορισμό των αλληλεπιδράσεων με ανθρώπους που έχουν τοξικές απόψεις. Μπορεί να σημαίνει ότι κλείνουμε τον υπολογιστή στο τέλος μίας εργάσιμης ημέρας, ακόμη και αν νομίζουμε ότι πρέπει να κάνουμε κάτι ακόμα. Μπορεί να σημαίνει ότι λέμε «όχι», ακόμη και αν απογοητεύσουμε τους άλλους.

Είναι σημαντικό να μην μπερδεύουμε την αυτοφροντίδα με την τοξική θετικότητα, με την έννοια της αποφυγής των συναισθημάτων προκειμένου να διατηρήσουμε θετική στάση. Η αναγνώριση των συναισθημάτων, ακόμη και των δυσάρεστων, είναι ζωτικής σημασίας.

Μία ακόμη έννοια που παίρνει η αυτοφροντίδα το 2020 είναι αυτή της αυτοσυντήρησης. Μερικοί άνθρωποι φτάνουν στο σημείο να νιώθουν ότι με την παρούσα κατάσταση διακυβεύονται ακόμη και οι ζωές τους. Έτσι βλέπουμε ότι ο τρόπος που φροντίζουν πλέον τον εαυτό τους αλλάζει δραστικά.

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η Margo Gabriel, συγγραφέας από τη Βοστώνη που πρόσφατα μετακόμισε στη Λισαβώνα. Η φυλετική ανισότητα στις ΗΠΑ επηρέαζε την καθημερινότητά της και την δυσκόλευε να συγκεντρωθεί στη δουλειά της. Χωρίς να μπορεί πλέον να ταξιδέψει, να συναντήσει αγαπημένα της πρόσωπα ή να επισκεφθεί ένα μουσείο, η ψυχική της υγεία άρχισε να κλονίζεται.

«Αυτό που έμαθα το 2020 είναι πως η αυτοσυντήρηση είναι συνώνυμο της ψυχικής μου υγείας», αναφέρει. «Η μετακόμιση στο εξωτερικό ήταν η καλύτερη πράξη αυτοσυντήρησης που θα μπορούσα να κάνω στη ζωή μου».

Μερικοί τρόποι για να προστατέψετε άμεσα την ψυχική σας υγεία

Η αυτοφροντίδα δεν έχει πλέον τη μορφή της χαλάρωσης, όπως νομίζαμε μέχρι σήμερα. Πολλοί άνθρωποι νιώθουν πως πρέπει να πάρουν δραστικά μέτρα για να προστατέψουν την ψυχική υγεία τους. Και μερικά από αυτά μπορούν να γίνουν άμεσα.

Εντοπίστε και αναγνωρίστε τα συναισθήματά σας

Δεν μπορείτε να ξεκινήσετε τη φροντίδα του εαυτού σας μέχρι να αποδεχτείτε το σημείο όπου βρίσκεστε. Μπορείτε να αρχίσετε γράφοντας τα συναισθήματα που νιώθετε -από φόβο και οργή μέχρι θλίψη και απόγνωση. Όταν μπορέσετε να αναγνωρίσετε τα συναισθήματά σας, θα μπορέσετε να καταλάβετε και τι πρέπει να κάνετε με αυτά.

Περιορίστε τα social media και την κατανάλωση ειδήσεων

Μέρος της αυτοφροντίδας είναι η αναγνώριση των προσωπικών σας ορίων. Εάν νιώθετε συγκλονισμένοι, ανήσυχοι ή άρρωστοι μετά την ανάγνωση των ειδήσεων, περιορίστε πότε, πόσες και ποιες πληροφορίες λαμβάνετε. Μπορεί να νιώθετε τύψεις εάν δεν ελέγχετε τις ειδήσεις αρκετές φορές την ημέρα, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι αδιαφορείτε. Σημαίνει πολύ απλά ότι βάζετε σε προτεραιότητα την ψυχική σας υγεία.

Αναγνωρίστε πότε τα συναισθήματά σας χρειάζονται παραπάνω προσοχή

Καταστάσεις όπως το άγχος, η αγωνία και το πένθος μπορεί να έχουν αντίκτυπο στο σώμα σας. Για αυτό είναι σημαντικό να κατανοήσετε πώς λειτουργεί το μυαλό και ο εγκέφαλός σας. Εάν αντιμετωπίζετε τακτικά ημικρανίες, πόνο στην πλάτη, ναυτία ή προβλήματα ύπνου, μπορεί να παρουσιάζετε προβλήματα ψυχικής υγείας. Εάν αισθάνεστε έλλειψη κινήτρου, απελπισία και υπερβολική ανησυχία και φόβο στην ιδέα να βγείτε από το σπίτι, ίσως βοηθούσε να μιλήσετε με κάποιον.

Πείτε «όχι»

Φροντίστε τον εαυτό σας. Είναι σημαντικό να καταναλώνετε ενέργεια σε πράγματα που έχουν αξία για εσάς, όμως μάθετε να αναγνωρίζετε τα όριά σας. Δεν σας κάνει λιγότερο καλούς ανθρώπους το να κάνετε ένα βήμα πίσω και να ζητήσετε το χρόνο και το χώρο σας.

Βρείτε χαρά όπου μπορείτε

Η χαρά δεν είναι το ίδιο συναίσθημα με την ευτυχία. Η ευτυχία προκύπτει από τους ανθρώπους, τα μέρη, τα πράγματα και τα γεγονότα ενώ η χαρά είναι προσωπική υπόθεση. Το να καλλιεργήσετε λοιπόν τη χαρά σημαίνει να καταλάβετε ποιοι είστε και τι χρειάζεστε. Μπορεί να είναι κάτι πολύ απλό, όπως να γράφετε σε ένα ημερολόγιο ή να περνάτε χρόνο με τα αγαπημένα σας πρόσωπα. Ωστόσο, μπορεί να είναι και μια μακροπρόθεσμη επιδίωξη που περιλαμβάνει θεραπεία, κοινότητα ή ακτιβισμό.

Με πληροφορίες από το www.huffpost.com

 

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας