Πολλοί από εμάς νιώθουμε άσχημα με τα σώματα μας, ιδιαίτερα όταν βλέπουμε αδύνατους, ελκυστικούς ανθρώπους.

 

Γι’ αυτό και μια γρήγορη ματιά στις αναρτήσεις των διάσημων στο Instagram, μας πείθει ότι η δίαιτα είναι ο μόνος δρόμος προς την ευτυχία. Το μόνο που χρειάζεται είναι να κάνουμε λίγη υπομονή, να κόψουμε τη ζάχαρη και τους υδατάνθρακες και τα κιλά θα πετάξουν για πάντα μακριά.

Το ξεφούσκωμα που θα πετύχουμε μέσα σε μια και μόνο εβδομάδα και η λίγο καλύτερη εφαρμογή των ρούχων μας δικαιώνει την απόφαση μας. Εξάλλου, ποιος χρειάζεται τη σοκολάτα όταν μπορεί να αλλάξει γεύση με μια τσίχλα;

Συνεχίζουμε την προσπάθεια και η επόμενη εβδομάδα μας στέφεται επίσης με επιτυχία. Τα κολακευτικά σχόλια των γνωστών μας για την αδυνατισμένη σιλουέτα μας, ανεβάζει την αυτοπεποίθηση μας στα ύψη. Και κάπου εκεί αρχίζουμε να απολαμβάνουμε και τη νέα εμμονή της προσεχτικής επιλογής και προετοιμασίας των γευμάτων μας.

Το πέρασμα των εβδομάδων μας βρίσκει πάντα σε δίαιτα να αρχίζουμε να αναρωτιόμαστε, αν αξίζει να είμαστε τόσο αυστηροί με το φαγητό μας. Ίσως, το να επιτρέπεται μια ατασθαλία στο τόσο αυστηρό πρόγραμμα μας, δεν θα κάνει και μεγάλη διαφορά. Και κάπως έτσι οι υδατάνθρακες επιστρέφουν και οι υποσχέσεις ότι μετά τις 7 το βράδυ δεν θα τρώμε τίποτα δίνουν και παίρνουν.

Η αλήθεια είναι ότι ακόμα και έτσι τα κιλά εξακολουθούν να φεύγουν, οπότε αυτόματα τίθεται το ερώτημα: πόση αυστηρότητα στη διατροφή εξασφαλίζει απώλεια κιλών;

Μήπως ακόμα και τώρα το παρακάνουμε; Πριν δώσουμε την απάντηση στο ερώτημα αυτό, το αυστηρό πρόγραμμα έχει κάνει φτερά, τα ρούχα μας σχεδόν από τη μία μέρα στην άλλη μας στενεύουν και η ζυγαριά αρνείται πεισματικά να κατέβει. Η ενοχή για όσα καταφέραμε και πετάξαμε στα σκουπίδια απλά μας καταβάλει.

Στη διάρκεια αυτής της διαδικασίας όμως έχει συμβεί και κάτι άλλο που δεν καταλάβαμε  αμέσως. Το φαγητό έχει πάρει τον έλεγχο της ζωής μας. Το σκέφτομαστε όλη την ώρα, νυχθημερόν αξιολογούμε τις διατροφικές μας επιλογές και έχουμε ακατάπαυστα λιγούρες για τροφές που ξέρουμε ότι θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στα κιλά μας.

Στο ερώτημα, αν για όλα αυτά φταίμε εμείς και η αδυναμία μας να ράψουμε το στόμα μας μια και για πάντα, η απάντηση είναι κατηγορηματικά όχι. Πρόκειται για τη φυσιολογική συνέπεια των διατροφικών περιορισμών. Αυτή είναι μια τεράστια παγίδα για τους ανθρώπους που θέλουν να χάσουν βάρος, αφού πολλές έρευνες έχουν δείξει ότι αυτοί που περιορίζουν τα είδη των τροφών που καταναλώνουν αποκτούν εμμονή με το φαγητό και υιοθετούν υπερφαγικές συνήθειες σε σχέση με εκείνους που τρώνε διαισθητικά, δηλαδή ανάλογα με το πόσο πεινάνε και αν νιώθουν γεμάτο το στομάχι τους ή όχι.

Μια από τις έρευνες που αποδεικνύει τη δύναμη που αποκτά το φαγητό σε όσους αποφασίζουν τον περιορισμό συγκεκριμένων τροφών είναι αυτή του milkshake.

Για την πραγματοποίηση της, ερευνητές ζήτησαν από άτομα που καταπιέζονταν στο φαγητό και από άλλους που έτρωγαν διαισθητικά να πιούν 0,1 ή 2 milkshake και μετά να δοκιμάσουν όσο παγωτό ήθελαν. Όπως διαπίστωσαν οι δεύτεροι όσα περισσότερα milkshakes ήπιαν, τόσο λιγότερο παγωτό κατανάλωσαν. Αντίθετα, τα άτομα που αυτό-περιορίζονταν όσο περισσότερα milkshakes κατανάλωσαν, τόσο περισσότερο παγωτό έφαγαν στη συνέχεια. Γιατί όμως συνέβη αυτό;

Γιατί πολύ απλά οι οπαδοί των διατροφικών περιορισμών σκέφτηκαν ότι αφού αμάρτησαν με τα milkshakes ας εκμεταλλεύονταν την ευκαιρία να φάνε και όσο περισσότερο παγωτό μπορούσαν, αφού αργά ή γρήγορα θα έπρεπε να επιστρέψουν στο καθημερινό πλάνο της στέρησης. Αντίθετα, τα άτομα που έτρωγαν φυσιολογικά από όλες τις τροφές όταν πεινούσαν, ήπιαν όσα milkshakes ήθελαν και μετά δοκίμασαν ή δε δοκίμασαν καθόλου παγωτό, αφού επί της ουσίας πρόκειται για το ίδιο πράγμα.

Συμπερασματικά, αν καταπιέζεστε στα ζητήματα του φαγητού, ίσως ήρθε η ώρα να αρχίσετε να τρώτε περισσότερο ανάλογα με την πείνα σας και λιγότερο σε συνάρτηση με την εικόνα που θέλετε να έχετε μέχρι το καλοκαίρι.

Η ιστορία έχει δείξει εξάλλου ότι αυτοί που δεν περιορίζονται τείνουν να κάνουν περισσότερο υγιεινές διατροφικές επιλογές από τους υπόλοιπους. Ωστόσο, προσέξτε μην αρχίσετε να σκέφτεστε υπερβολικά αυτή την προσέγγιση και πέσετε και πάλι στην παγίδα των περιορισμών, που οι έρευνες έχουν δείξει ότι σε βάθος χρόνου οδηγούν σε αύξηση του βάρους.

Εάν θέλετε να πειραματιστείτε μεταβαίνοντας από την περιοριστική στη διαισθητική διατροφή, ακολουθείστε τα επόμενα βήματα:
  • Εάν σε αυτή τη φάση της ζωής σας περιορίζετε για παράδειγμα τους υδατάνθρακες, ξεκινήστε να παίρνετε ένα τοστ μαζί σας στη δουλειά, αντί για σκέτη σαλάτα. Κατά αυτόν τον τρόπο ούτε τους υδατάνθρακες θα έχετε αποκλείσει από τη διατροφή σας, ούτε θα υποκύπτετε σε ανθυγιεινές συνήθειες υπερκατανάλωσης τους, μόλις σας δοθεί η ευκαιρία.
  • Έχοντας στο μυαλό σας το αυστηρό πλάνο που έχετε φτιάξει για τον εαυτό σας, καταρτίστε ένα νέο με στόχο να σπάσετε το προηγούμενο. Για παράδειγμα, αν αποφεύγετε να τρώτε κάποια συγκεκριμένη ώρα της ημέρας ξεκινήστε να καταναλώνετε ένα σνακ χωρίς όμως να αφαιρείτε φαγητό από τις άλλες ώρες, γιατί τότε θα κάνετε μια τρύπα στο νερό.
  • Βάλτε πρόγραμμα την κατανάλωση τριών γευμάτων και τριών σνακ την ημέρα. Κατά αυτόν τον τρόπο θα πείσετε τον εαυτό σας ότι δεν περιορίζεστε όσον αφορά το φαγητό και η όλη πίεση θα φύγει σταδιακά από πάνω σας.
  • Παρατηρήστε τι σας συμβαίνει όταν ξεκινήσετε να τρώτε με πιο ευέλικτο τρόπο. Εξακολουθείτε να έχετε λιγούρες όλη την ώρα για πράγματα παχυντικά ή τρώτε μόνο όταν πεινάτε; Το πιθανότερο είναι πως οι λιγούρες σας θα έχουν εξαφανιστεί, γιατί ποιος ο λόγος να ζητάς κάτι που έχεις το ελεύθερο να φας όταν το θες πραγματικά;
  • Ευχαριστείστε τον εαυτό σας που του επιτρέπεται να τρώει αυτό που θέλει να τρώει και να ζυγίζει αυτό που θέλει να ζυγίζει. Βάζοντας στην άκρη τους περιορισμούς σταματάτε να θέλετε να ελέγχετε το βάρος σας και του επιτρέπεται να σταματήσει τη βελόνα της ζυγαριάς εκεί που του ταιριάζει. Και αυτή είναι η απόλυτη ελευθερία.

 

Συγγραφέας: Allison Kelly

Η Allison Kelly Ph.D., C.Psych, είναι ψυχολόγος και βοηθός καθηγήτρια ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο του Waterloo. Ασχολείται με τη σύνταξη και την επίβλεψη ερευνών που σχετίζονται με ζητήματα αυτοσυμπόνιας, αυτοκριτικής, ντροπής για την εικόνα μας και διατροφικών διαταραχών.

Πηγή: psychologytoday.com

 

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

Σχολιάστε

Για να καταχωρήσετε το σχόλιο σας, συνδεθείτε με...



Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας