Οι άνθρωποι ξεκινούν να κάνουν γιόγκα για να βελτιώσουν την υγεία και το σώμα τους. Τίποτα κακό σε αυτό, μια και η γιόγκα δεν έχει παρενέργειες. Η αλήθεια είναι πως στην πορεία ανακαλύπτουν ότι υπάρχουν και πολλά άλλα οφέλη που προκύπτουν εκτός από την ομορφιά και την ευεξία. Κάποια από αυτά είναι η εσωτερική ηρεμία και η αυτογνωσία. Εξαιρετική είδηση…! Η ψυχική εξισορρόπηση είναι ζητούμενο στις μέρες μας.

 

Τί είναι η γιόγκα

Η γιόγκα είναι μια αρχαία επιστήμη που έχει σχέση με τον έλεγχο του νου και της σκέψης. Η λέξη γιόγκα προέρχεται από την σανσκριτική λέξη YUG που σημαίνει “ένωση” και παραπέμπει στην έννοια της ενότητας. Πρόκειται λοιπόν για ένα ολιστικό σύστημα που με όχημα το σώμα και την αναπνοή, δουλεύει και βαθύτερα σε νοητικό επίπεδο.

“Yogas chitta-vritti- nirodhah”, για να πετύχεις την Ένωση πρέπει να ελέγξεις τα κύματα του νου, Yoga Sutras, Patanjali

 

Η γιόγκα έρχεται από τα βάθη της ιστορίας, περνάει από το Hollywood και συνεχίζει.

Η γιόγκα είναι μια αρχαία πρακτική που ξεκίνησε πριν από 5000 χρόνια. Προέρχεται από την αρχαία Ινδουιστική παράδοση, η οποία ασχολήθηκε για αιώνες με την ενδελεχή παρατήρηση του ανθρώπινου νου. Η πρώτη καταγραφή ωστόσο του συστήματος γιόγκα, έγινε από τον Patanjali στα Yoga Sutras στις αρχές της πρώτης χιλιετίας μ.Χ..Ο Patanjali θεωρείται ο πατέρας της κλασικής γιόγκα και οι γραφές του μελετώνται διεξοδικά σήμερα. Τον 14ο-15ο αιώνα η γιόγκα αποκτά περίπου την ολοκληρωμένη της μορφή, όπως την ξέρουμε και σήμερα. Tο σχήμα δηλαδή, που περιλαμβάνει τις θέσεις του σώματος (asanas), τις αναπνοές (pranayamas) και τον διαλογισμό (dyana).

Στα τέλη του 19ου αιώνα οι δάσκαλοι της γιόγκα αρχίζουν να ταξιδεύουν στην Δύση και να μεταλαμπαδεύουν τις γνώσεις τους. Κορυφαία μορφή υπήρξε ο Swami Vivekenanda ο οποίος έκανε τεράστιο έργο με μεγάλη απήχηση και υπήρξε τρομερά δημοφιλής ακόμη και στο αμερικανικό κοινοβούλιο. Ο δρόμος άνοιξε στην συνέχεια και για άλλους σπουδαίους γκουρού όπως ο T. Krishnamacharya, ο οποίος έδρασε στην Ινδία την δεκαετία του ‘20 και γοήτευσε με την διδασκαλία τον δυτικό κόσμο. Ακολούθησαν οι μαθητές του B.K.S. Iyengar, ο T.K.V. Desikachar και ο Pattabhi Jois, ο ιδρυτής της περίφημης ashtanga yoga.

Μια καθοριστική προσωπικότητα στην διάδοση της γιόγκα υπήρξε η Ρωσικής καταγωγής, “μεγάλη κυρία της γιόγκα”, Indra Devi. To 1947 ανοίγει την πρώτη στην ιστορία σχολή γιόγκα στο Hollywood και διδάσκει σε αναρίθμητους καλλιτέχνες και αστέρες του σινεμά.. Εκπαιδεύει δεκάδες δασκάλους και το ταξίδι δημοφιλίας της γιόγκα ξεκινά και διαγράφεται λαμπρό μέχρι τις μέρες μας. .

Την δεκαετία του ‘50 η γιόγκα γίνεται γνωστή στους αθλητές μέσα από το επιτυχημένο βιβλίο “Γιόγκα και Αθλητισμός” του πρωτοποριακού δασκάλου Selvarajan Yesudian το οποίο μεταφράστηκε σε 14 γλώσσες και πούλησε πάνω από ένα εκατομμύριο αντίτυπα.

Η έκρηξη ωστόσο γίνεται την δεκαετία του ‘60 με τους Beatles.

Τα σκαθάρια μαθαίνουν τον υπερβατικό διαλογισμό από τον Yogi Maharishi Mahesh και μαζί με αυτά και όλος ο κόσμος όπως είναι φυσικό. Μέσα στις επόμενες δεκαετίες η γιόγκα παραμένει σταθερά δημοφιλής, πολλοί άνθρωποι την επιλέγουν ως τρόπο ζωής ή εκγύμνασης, με αποκορύφωμα τις μέρες μας. Είμαστε σε μία εποχή που η γιόγκα είναι μόδα και αυτό δεν είναι καθόλου κακό. Το αντίθετο, έχει να μας προσφέρει πολλά οφέλη.

Το 2014 με την επίσημη συγκατάθεση των Ηνωμένων Εθνών (ΟΗΕ), η 21 Ιουνίου καθιερώνεται ως Παγκόσμια Ημέρα της Γιόγκα. Η εισήγηση έγινε από τον Πρωθυπουργό της Ινδίας Ναρέντρα Μόντι, και την πρωτοβουλία υποστήριξαν 175 κράτη. Ο αριθμός αυτός αποτελεί ρεκόρ, καθώς υπήρξε ο μεγαλύτερος αριθμός υποστηρικτών μιας πρότασης στην ιστορία του οργανισμού.

Τι μας συμβαίνει όταν κάνουμε γιόγκα
“Αν μπορείς να αναπνεύσεις τότε μπορείς να κάνεις γιόγκα”

Όταν κάνουμε γιόγκα ρυθμίζουμε την αρτηριακή μας πίεση, τον διαβήτη, την κυκλοφορία του αίματος και της λέμφου, αλλά και την στάση στο σώμα μας. Βελτιώνουμε τα μυοσκελετικά μας προβλήματα, μακραίνουμε τους μύες μας και λιπαίνουμε τις αρθρώσεις μας. Προσφέρουμε ευλυγισία στην σπονδυλική μας στήλη που είναι η βάση για ένα υγιές και νεανικό σώμα. Τονώνουμε το μυϊκό μας σύστημα, ρυθμίζουμε το μεταβολισμό μας και βελτιώνουμε τον ύπνο μας. Μαθαίνουμε να αναπνέουμε σωστά αλλά επίσης εξασκούμαστε σε τεχνικές αναπνοής που ρυθμίζουν τα επίπεδα του στρες στον οργανισμό.

Ειδικά ότι έχει να κάνει με το στρες, αποτελεί εργαλείο εξαιρετικά χρήσιμο τόσο σε ενήλικες όσο και σε παιδιά. Άλλωστε η γιόγκα είναι πραγματικά για όλους. Μπορεί να προσαρμοστεί στις ανάγκες των υπερήλικων, των ανθρώπων που γυμνάζονται, στους αθλητές και στους χορευτές που χρειάζονται αποθεραπεία, στις εγκύους αλλά και στα παιδιά.

Η γιόγκα είναι κυρίως θεραπευτική και προστατευτική προς το σώμα. Μπορεί συγχρόνως να προσφέρει και φυσική κατάσταση σε όποιον θέλει να χτίσει τα επίπεδα της δύναμης και της αντοχής στον οργανισμό του. Πάντα όμως με σεβασμό στα προσωπικά μας όρια. Αυτός είναι ο κανόνας που πρέπει να τηρείται απαράβατα σε κάθε πρακτική και σε κάθε επίπεδο ασκούμενου.

 

Γιόγκα, ένα δέντρο με πολλά διαφορετικά φρούτα

Είπαμε πως η γιόγκα έχει ακολουθήσει μια διαδρομή μέσα στους αιώνες και έχει εξελιχθεί μέχρι τις μέρες μας δημιουργώντας πλέον μια παγκόσμια τάση. Όλο και περισσότεροι εξειδικευμένοι χώροι προσφέρουν διαφορετικά είδη γιόγκα. Στα ήδη υπάρχοντα παλιά και κλασικά έχουν προστεθεί καινούργια. Είναι φυσικό γιατί η γιόγκα είναι κάτι ζωντανό που εξελίσσεται. Είναι ένα δέντρο με πολλά κλαδιά. Κορυφαίοι δάσκαλοι αφιέρωσαν την ζωή τους στην μελέτη της και ανέπτυξαν διαφορετικές τεχνικές. Κάθε κλαδί παράγει τα δικά της φρούτα-καρπούς και δεν έχετε παρά να δοκιμάσετε για να δείτε ποιό σας αρέσει.

Hatha Yoga, η γιόγκα της υγείας

Είναι η πιο διαδεδομένη μορφή γιόγκα στον δυτικό κόσμο. Συχνά την αποκαλούμε και “γιόγκα της υγείας” γιατί στοχεύει στην καλλιέργεια ενός δυνατού σώματος και ενός ήρεμου νου. Η λέξη “hatha” προέρχεται από τις σανσκριτικές λέξεις ha (ήλιος) και tha (σελήνη). Η Χάθα γιόγκα, περιλαμβάνει ήπια εκγύμναση και έχει στόχο την εξισορρόπηση των αντίθετων ενεργειών στο σώμα. Οι πρακτικές που χρησιμοποιεί είναι οι σωματικές στάσεις (asanas), οι τεχνικές αναπνοής (pranayama) και ο διαλογισμός (dyana). Είναι πολύ δημοφιλής γιατί προσφέρει πολύτιμα οφέλη στον σύγχρονο άνθρωπο που υποφέρει από άγχος.

Ashtanga Yoga, η γιόγκα της αερόβιας άσκησης

Ανήκει στην μεγάλη ομπρέλα της Χάθα, ωστόσο πρόκειται για μια αρκετά πιο δυναμική εκδοχή της. Αυτός που της έδωσε την πρώτη της μορφή, -απευθυνόμενος σε νεαρούς Ινδούς ασκούμενους-, ήταν ο διάσημος πλέον στις μέρες μας Pattabhi Jois (Guruji), στο Mysore της Ινδίας. Ο Guruji και η ashtanga αποθεώθηκαν από τους Αμερικανούς, οι οποίοι έως τότε ήταν λάτρεις του αερόμπικ. Διασημότητες όπως η Madonna, o William Daffoe και o Sting εξύμνησαν τα οφέλη της που είναι η αερόβια άσκηση, η ενδυνάμωση και η ευλυγισία.

 

Kundalini Yoga, γιόγκα της ενέργειας

“Kunda” στα σανσκριτικά σημαίνει σκεύος. Κουνταλίνη ονομάζεται η ζωτική ενέργεια που είναι συγκεντρωμένη στην βάση της σπονδυλικής μας στήλης και αποτελεί μέρος της παγκόσμιας ζωτικής ενέργειας. Η Kundalini Υoga έχει έντονο ενεργειακό χαρακτήρα, χρησιμοποιεί αναπνοές (pranayama), σετ ασκήσεων (kriyas), επαναλαμβανόμενους ήχους (mandras), κλειδώματα (bandas) και χειρονομίες (moundras). Είναι ένα είδος πρακτικής που έχει λεπτοφυή χαρακτήρα και δουλεύει κυρίως το ενδοκρινικό και νευρικό σύστημα.

Ιyengar Yoga, η γιόγκα της ανατομίας

Πατέρας της υπήρξε ο P.K.S. Iyengar ο οποίος μελέτησε με μεγάλη επιμονή και σε βάθος την ανθρώπινη ανατομία και έφτιαξε μια αντίστοιχη προσέγγιση. Χρησιμοποιεί βοηθήματα όπως τουβλάκια, ιμάντες, κουβέρτες, σκοινιά και έχει στόχο την σωστή ευθυγράμμιση του σώματος. Δίνει πολύ μεγάλη έμφαση στην ακρίβεια με την οποία εκτελείται η κάθε θέση και μπορεί να λειτουργήσει θεραπευτικά σε μυοσκελετικές παθήσεις.

Yoga Nidra, η γιόγκα του υποσυνείδητου

Η Γιόγκα Νίντρα είναι μια τεχνική που βρίσκεται ανάμεσα στον διαλογισμό και την χαλάρωση. Λειτουργεί στο υποσυνείδητο, δυναμώνει το νου και την θέλησή μας για εξέλιξη και αλλαγές. Κατά την διάρκεια της ο νους είναι γαλήνιος, όμως συγχρόνως καθαρός. Βρίσκεται σε μια ενδιάμεση κατάσταση, ανάμεσα στον ύπνο και την εγρήγορση. Πάντα με τις οδηγίες του δασκάλου, ο ασκούμενος ξεκινά ένα νοητικό ταξίδι. Εκφράζει νοερά μια “sankalpa”, μια θετική διατύπωση και συνεχίζει ένα είδος καθοδηγούμενου οραματισμού. Η γιόγκα νίντρα είναι μια πολύ δυνατή τεχνική που προσφέρει βαθιά νοητική και σωματική χαλάρωση.

 

Prenatal Yoga, η γιόγκα για τις μέλλουσες μαμάδες

Ενδιαφέρουσα και συγχρόνως απαιτητική περίοδος στην ζωή μιας γυναίκας, η εγκυμοσύνη θέλει και αυτή την γιόγκα της. Μπορεί να προσφέρει μεγάλη ανακούφιση στο σώμα της γυναίκας που αλλάζει και σίγουρα καταπονείται. Δυναμώνει όλη την περιοχή της πυέλου, συγχρόνως όμως τονώνει την πλάτη και τα χέρια που συνήθως το διάστημα της εγκυμοσύνης αδρανούν.

Γενικά, η prenatal yoga είναι ένα ασφαλές και ήπιο είδος άσκησης που μπορεί να διατηρήσει την καλή φυσική κατάσταση της εγκύου. Συγχρόνως, παρέχει πολύτιμα οφέλη για όλα τα συστήματα λειτουργίας του οργανισμού όπως το κυκλοφορικό, το πεπτικό και το λεμφικό. Ιδιαίτερα οι ασκήσεις αναπνοής συμβάλλουν με αποφασιστικό τρόπο στην καλή ρύθμιση του νευρικού συστήματος και την τόνωση του παρασυμπαθητικού. Επομένως βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου της εγκύου και τα επίπεδα του στρες στον οργανισμό της. Αποτέλεσμα είναι να προωθεί την καλή υγεία και την πλήρη ανάπτυξη του εμβρύου. Η prenatal yoga μπορεί να αντικαταστήσει τα μαθήματα ανώδυνου τοκετού. Μαθαίνει την έγκυο να χαλαρώνει και τονώνει την αυτοπεποίθησή της.

 

Kids Yoga, η γιόγκα που μιλάει την γλώσσα της φύσης

Η παιδική γιόγκα είναι ένα εναλλακτικό είδος σωματικής και πνευματικής άσκησης. Μπορεί να γίνει μια χαρούμενη δραστηριότητα, ένα θαυμαστό ταξίδι στον κόσμο της φύσης. Τα παιδιά αναπαριστούν σε στατικές θέσεις (asanas) μορφές όπως το Δέντρο, ο Σκύλος, η Γάτα, η Πεταλούδα, το Λιοντάρι, το Φίδι. Ακριβώς όπως οι μεγάλοι, μαθαίνουν να σέβονται, να αγαπούν, να ισορροπούν αλλά και να ψηλώνουν το κορμί τους προς τον ουρανό. Εξοικειώνονται με τις βασικές αρχές του συστήματος όπως η αναπνοή, η χαλάρωση και η συγκέντρωση. Όλα αυτά γίνονται μέσα από την εξιστόρηση παραμυθιών, την μίμηση και το παιχνίδι. Είναι μια εναλλακτική προσέγγιση που βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν σημαντικές δεξιότητες τόσο σε σωματικό, νοητικό αλλά και συναισθηματικό επίπεδο. Όλα αυτά, σε ένα περιβάλλον όπου απουσιάζει ο ανταγωνισμός.

 

Senior Yoga, η γιόγκα που είναι για όλη μας την ζωή

Η γιόγκα προσθέτει χρόνια στην ζωή μας και ζωή στα χρόνια μας, Allan Finger

Είναι λίγα τα είδη άσκησης που κάποιος μπορεί να διατηρήσει μέχρι τα βαθιά του γεράματα. Και ακόμη λιγότερα, αυτά που μπορεί κάποιος να ξεκινήσει σε προχωρημένη ηλικία. Η γιόγκα είναι πραγματικά ένα από αυτά. Η ιδέα ότι για να κάνει κανείς γιόγκα πρέπει να μπορεί να δεθεί κόμπος, είναι λάθος. Το σώμα πλάθεται και στην γιόγκα τα πάντα γίνονται στα φυσικά μας όρια. Ένας μεσήλικας μπορεί να κάνει γιόγκα ακόμη και αν δεν έχει γυμναστεί ποτέ ξανά στην ζωή του. Μπορεί με την κατάλληλη καθοδήγηση, να ξεκινήσει κάνοντας τις περισσότερες θέσεις σε παραλλαγές και καθισμένος σε καρέκλα.

Τα οφέλη είναι εξαιρετικά σημαντικά γιατί το σώμα δυναμώνει, το μυϊκό σύστημα τονώνεται και η αίσθηση ευεξίας είναι αισθητή. Η κίνηση στις αρθρώσεις σταδιακά διευρύνεται, η αντοχή αυξάνει και ο ασκούμενος αρχίζει να ανακτά το κέφι και την αυτοπεποίθησή του. Ειδικά στις προχωρημένες ηλικίες, το να μπορεί κάποιος να φροντίσει και να βελτιώσει την κινητικότητα του είναι σημαντικό. Οι μυοσκελετικοί πόνοι απαλύνουν και τονώνεται το αναπνευστικό σύστημα. Βελτιώνεται η κυκλοφορία του αίματος, ρυθμίζεται η πίεση και ενισχύεται το ανοσοποιητικό. Η γιόγκα στους μεσήλικες και στους ηλικιωμένους μπορεί να λειτουργήσει ως πηγή χαράς και ζωντάνιας.

 

Πηγές:

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Στην Όμορφη Ζωή είμαστε αφιερωμένοι με πάθος στο σκοπό να ενημερώνουμε τους ανθρώπους για τους δρόμους που υπάρχουν για να βελτιώσουντην ζωή τους.
Στόχος μας να αποτελεί την πρώτη επιλογή για κάθε αναγνώστη που θέλει να διανύσει το ταξίδι της ζωής του όμορφα και με θετικό τρόπο.
Αν θέλεις κι εσύ να συμμετέχεις στην ομάδα μας, σαν αρθρογράφος ή συνεργάτης, στείλε μας μήνυμα στο georgia@omorfizoi.gr
Όμορφη Ζωή Άρθρα

Σχολιάστε

Εναλλακτικά, συνδεθείτε με...



Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.