Της Στέλλας Γαμβρέλλη

Τι σημαίνει «Ευ Ζην»; Ποιά είναι η διαφορά του «ζην» από το «ευ ζην» και τι σχέση έχει η επικοινωνία και η συνεργασία με αυτό;

Μπορούμε
• να ζούμε καλά, με ποιότητα ζωής ή απλά να επιβιώνουμε και να υπάρχουμε
• να έχουμε σχέσεις στις οποίες απλώς μιλάμε ή σχέσεις στις οποίες επικοινωνούμε ουσιαστικά
• να ακολουθούμε παθητικά ή να συμμετέχουμε, να συνεργαζόμαστε και να συνδημιουργούμε με άλλους ανθρώπους.

Ως δικηγόρος πολύ συχνά έρχομαι σε επαφή με τις συγκρούσεις και τις αντιπαραθέσεις που αντιμετωπίζουμε στην καθημερινότητά μας. Παράλληλα ως διαμεσολαβήτρια, συντονίστρια διαλόγων και coach, υποστηρίζω τους ανθρώπους ώστε να επικοινωνήσουν ουσιαστικά και να συνεργαστούν. Έχοντας ζήσει τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι επιλέγουν να επικοινωνούν και να συνεργάζονται παρατηρώ πόσο μεγάλη διαφορά μπορεί να έχει αυτή η επιλογή στην ποιότητα της ζωής μας

Δύο από τους πυλώνες μιας καλής ζωής είναι η επικοινωνία και η συνεργασία. Πριν ξεκινήσουμε να μιλάμε για αυτούς θα ήθελα να σας ζητήσω να θυμηθείτε μια εμπειρία ουσιαστικής επικοινωνίας και συνεργασίας σε οποιοδήποτε πλαίσιο της ζωής σας (επαγγελματικό, προσωπικό ή κοινωνικό).

Τι ήταν αυτό που έκανε τη συνεργασία τόσο αποτελεσματική, τόσο ικανοποιητική; Πώς νιώθατε; Πώς ήταν για εσάς αυτή η εμπειρία;

Και τώρα θυμηθείτε μια εμπειρία επικοινωνίας και συνεργασίας σε οποιοδήποτε πλαίσιο της ζωής σας (επαγγελματικό, προσωπικό ή κοινωνικό), η οποία δεν ήταν λειτουργική για εσάς.

Πώς ήταν για εσάς αυτή τη φορά;

Πώς όμως η επικοινωνία και η συνεργασία μπορούν να ομορφύνουν τη ζωή μας και να οδηγήσουν στο ευ ζην;

Όταν επικοινωνούμε αυθεντικά δημιουργούμε σύνδεση μεταξύ μας, που μας επιτρέπει να δίνουμε από την καρδιά μας και να λαμβάνουμε με ευγνωμοσύνη. Κίνητρο στην επικοινωνία μας αυτή είναι η διάθεσή μας να συνεισφέρουμε ο ένας στη ζωή του άλλου, κάνοντας τη πιο όμορφη και πιο απολαυστική.

Παράλληλα, όταν συνεργαζόμαστε μεταμορφώνουμε την απομόνωση, τον εγωκεντρισμό και την απάθεια, που μπορεί να υπάρχουν γύρω μας σε νοιάξιμο για το σύνολο και κάθε άνθρωπο ξεχωριστά. Έτσι δημιουργούμε μια αρμονικότερη συνύπαρξη με τους συμπολίτες μας και σιγά σιγά ένα ειρηνικότερο κόσμο.

Ας έρθουμε όμως ξανά στον πρώτο πυλώνα – την επικοινωνία μας με τους άλλους ανθρώπους.

Το πως επικοινωνούμε βασίζεται στη φιλοσοφία ζωής, που ο καθένας από εμάς έχει.

Θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας μερικά στοιχεία μιας φιλοσοφίας που με έχει επηρεάσει πολύ και χρησιμοποιώ συχνά στη ζωή και τη δουλειά μου – τη μη βίαιη επικοινωνία ή αλλιώς τη γλώσσα της καρδιάς.

Σύμφωνα με τη μη βίαιη επικοινωνία

• Ολοι οι άνθρωποι έχουμε τις ίδιες βασικές ανάγκες
• Τα συναισθήματά μας εξαρτώνται από το εάν οι ανάγκες μας καλύπτονται ή όχι
• Όλες οι ενέργειές μας είναι προσπάθειες να καλύψουμε τις ανάγκες μας με τον καλύτερο τρόπο που ξέρουμε την κάθε στιγμή

Σύμφωνα με το μοντέλο αυτό υπάρχουν τρείς άξονες που οδηγούν στην αποτελεσματική επικοινωνία
1) να ακούμε με προσοχή και ενσυναίσθηση τους άλλους
2) να εστιάζουμε στις ανάγκες και τις αξίες τις δικές μας και των άλλων
3) να εκφραζόμαστε ειλικρινά και με πρόθεση

Ας περάσουμε στο δεύτερο πυλώνα τώρα, δηλαδή στη συμμετοχή και τη συνεργασία στο πλαίσιο κοινοτήτων των οποίων είμαστε μέρος.

Όπως όλοι γνωρίζουμε οι άνθρωποι έχουμε ανάγκη
• να ανήκουμε
• να μαθαίνουμε και να εξελισσόμαστε
• να έχουμε σχέσεις σεβασμού και εμπιστοσύνης
• να εκφραζόμαστε αυθεντικά και να συζητάμε ουσιαστικά
• να λαμβάνουμε αποφάσεις και να δρούμε από κοινού με άλλους ανθρώπους
• να σχεδιάζουμε και να πραγματοποιούμε τις αλλαγές που θα μας οδηγήσουν στο μέλλον

Μια συμμετοχική προσέγγιση
• εγγυάται ότι ο καθένας έχει την ευκαιρία να ακούσει και να ακουστεί
• προσκαλεί τον πλουραλισμό, την πολυμορφία και τη διαφωνία
• φιλοδοξεί να εξετάσει θέματα από όλες τις δυνατές οπτικές γωνίες, προκειμένου να βρεθεί η καλύτερη κοινή λύση
• λειτουργεί βάσει ενός αισθήματος δικαιοσύνης, που μας επιτρέπει να δεχθούμε ένα αποτέλεσμα, που ίσως διαφέρει από τη δική μας προσέγγιση
• βοηθά στην επίτευξη συναίνεσης και την λήψη αποφάσεων από κοινού
• βοηθά στην οικοδόμηση της κοινωνικής συνοχής και ειρήνης

Για να ενθαρρύνουμε τη συμμετοχή και τη συνεργασία μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε εργαλεία και μεθόδους όπως
• Το Διάλογο (μεταξύ δύο ή περισσότερων ατόμων)
• Τη Διαμεσολάβηση (ως δομημένη επίσημη ή άτυπη διαδικασία για την επίλυση μιας σύγκρουσης πάλι μεταξύ δύο ή περισσότερων ατόμων)
• Εργαλεία συμμετοχικού σχεδιασμού και συμμετοχικής λήψης αποφάσεων, με τα οποία μεγάλος αριθμός ατόμων είναι σε θέση να αλληλεπιδρά διατηρώντας την οικειότητα και να συζητά ένα κοινό ζήτημα.

Όλες αυτές οι μέθοδοι, που χρησιμοποιούνται πάρα πολύ σε παγκόσμιο επίπεδο, ακολουθούν συγκεκριμένες διαδικασίες και αρχές (διαφορετικές για κάθε μέθοδο, αλλά παρόμοιες μεταξύ τους), διευκολύνονται από συντονιστές ή διαμεσολαβητές και μπορούν να προσαρμοστούν σε οποιαδήποτε θεματική και σε οποιοδήποτε πλαίσιο.

Ενδεικτικά:
• Στις προσωπικές σχέσεις
• Στην οικογένεια
• Στο σχολείο
• Για την αντιμετώπιση παραβατικών συμπεριφορών
• -Στην ομάδα
• -Στην εργασία/στις εταιρείες/στους οργανισμούς
• -Στο Δήμο, στη γειτονιά, στην τοπική ή ευρύτερη κοινωνία

Κλείνοντας θέλω να αναφερθώ σε τρεις ακόμη αρχές του μοντέλου της μη βίαιης επικοινωνίας, που νομίζω ότι ταιριάζουν σε αυτό το σημείο.
• Οι άνθρωποι αλλάζουν όταν το επιλέξουν
• Η επιλογή είναι μια εσωτερική διαδικασία
• Ο πιο άμεσος δρόμος προς την ειρήνη είναι μέσα από τη σύνδεση με τον εαυτό μας και μετά με τους άλλους ανθρώπους

Σε ποιό κόσμο επομένως επιλέγουμε να ζούμε;
Σε ένα κόσμο επιφανειακό, στον οποίο είμαστε χωρισμένοι με βάση κατηγορίες, ταμπέλες και στερεότυπα και είμαστε απομονωμένοι ο ένας από τον άλλο;

Ή σε ένα κόσμο στον οποίο απολαμβάνουμε την αλληλεπίδραση και τη συνύπαρξή μας, και χρησιμοποιούμε τη συλλογική ευφυία, που αναδύεται από αυτές για να λύσουμε όσα μας απασχολούν;

Μπορούμε λοιπόν να υιοθετήσουμε μια άλλη νοοτροπία σε όλα τα πλαίσια της ζωής μας και παράλληλα να πάρουμε την ευθύνη και να δημιουργήσουμε τις αλλαγές που θέλουμε, ώστε να έχουμε μια ζωή γεμάτη νόημα και ποιότητα, μια ζωή που βασίζεται στο ευ ζην.

Η επιλογή ανήκει στον καθένα από εμάς.

Στέλλα Γαμβρέλλη

Δικηγόρος, LL.M. Eur., Μ.Δ.Ε. /  Attorney at Law, LL.M. Eur., LL.M.
Διαπ. Διαμεσολαβήτρια Υ.Δ.Δ.Α.Δ. / Accr. Mediator – Personal, Executive & Team Coach
Συντονίστρια Διαλόγων & Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων / Facilitator & Trainer

Website: www.gamvrelli.gr

Στέλλα Γαμβρέλλη

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

Σχολιάστε

Για να καταχωρήσετε το σχόλιο σας, συνδεθείτε με...



Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας