Υπάρχει περίπτωση μια γιόγκικη αναπνοή, να είναι ένα πανίσχυρο εργαλείο ευεξίας; Η απάντηση είναι ξεκάθαρα θετική. Η Kapalabhati είναι μοναδική στο είδος της. Μπορεί να γίνει ένα ελιξίριο υγείας. Εφόσον τη βάλουμε σταθερά στην καθημερινότητά μας έχουμε μόνο να κερδίσουμε: καθαρό νου, δυνατή θέληση, υγιές αναπνευστικό σύστημα, έλεγχο του βάρους μας, αποβολή τοξινών.

 

Δεν είναι τυχαίο ότι η kapalabhati είναι μια από τις αρχαιότερες πρακτικές και έχει κορυφαία θέση στο σύστημα της yoga. Τα αποτελέσματά της είναι τόσο εντυπωσιακά που της δίνουν ξεκάθαρα αυτή την διάκριση. Μπορούμε με άνεση να πούμε πως οποιαδήποτε ουσιαστική μαθητεία σε μια σχολή ή ένα στούντιο yoga, θα πρέπει να την περιλαμβάνει στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης εκπαίδευσης.

Μην βιαστείτε όμως, η kapalabhati δεν είναι μια πρακτική που κάνει κάποιος στο πρώτο του μάθημα. Θεωρείται άσκηση μέσης ή και ανώτερης εκπαίδευσης. Αν θέλετε να ξεκινήσετε να την εφαρμόζετε, διαλέξτε τον δάσκαλο σας και να ξεκινήσετε σταδιακά, αφού γενικότερα αποκτήσετε άνεση με το κομμάτι της αναπνοής.

Τί είναι αυτό που κάνει την Kapalabhati τόσο σημαντική;

1. Καθαρίζει κάθε γωνιά των πνευμόνων μας

Ας πούμε πως κάνει γενική καθαριότητα στους πνεύμονες, αλλά και σε όλο το αναπνευστικό μας σύστημα. Μπορεί να αναπνέουμε, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι χρησιμοποιούμε όλο τον αέρα που υπάρχει μέσα στους πνεύμονες. Υπάρχουν ποσότητες που παραμένουν κατά κάποιο τρόπο σε σκοτεινά σημεία και λιμνάζουν ενεργειακά. Με την kapalabhati οι περιοχές αυτές φρεσκάρονται με την έντονη κυκλοφορία του οξυγόνου. Επίσης, καθαρίζει η μύτη και τα ιγμόρειά μας, κάτι που θα το καταλάβουμε άμεσα κάνοντας τις αναπνοές.

2. Καίει το λίπος στην περιοχή της κοιλιάς

Αυτό το αντιπαθέστατο περίσσευμα λίπους γύρω από την μέση, είναι αποτέλεσμα της πλεονάζουσας ενέργειας kapha που έχουμε στο σώμα μας. Αυτό θα έλεγε ένας αγιουρβεδικός γιατρός στην Ινδία, ή οπουδήποτε αλλού στον κόσμο και είναι πιθανό να μας πρότεινε την kapalabhati. Με την καθημερινή πρακτική, μπορούμε να εξισορροπήσουμε την ενέργεια kapha, με την ενέργεια pitta. Δηλαδή σε απλά ελληνικά, να ανεβάσουμε το στοιχείο της φωτιάς στο σώμα μας, κάνοντας περισσότερες καύσεις και βάζοντας μπροστά τις δυνάμεις του μεταβολισμού που θα κάψουν το ανεπιθύμητο σωσίβιο λίπους.

3. Δυναμώνει τους κοιλιακούς μας

Όταν μιλάμε για κοιλιακούς, έχουμε στο μυαλό μας αυτό που μάθαμε τα τελευταία χρόνια να προβάλεται στις φωτογραφίες ως 6 pack. Οι κοιλιακοί όμως δεν είναι μόνο αυτό που βλέπουμε στα περιοδικά, δηλαδή το αποτέλεσμα του photoshop ή του μακιγιάζ. Εκτός από τις γνωστές φέτες… υπάρχει και η περιοχή του εγκάρσιου κοιλιακού μυ, η οποία πλαισιώνει την κοιλιά μας και της δίνει σχήμα. Όταν ξεκινάμε να κάνουμε πρακτική kapalabhati, μάλλον θα διαπιστώσουμε ότι η περιοχή αυτή κουράζεται εύκολα. Με τις συχνές επαναλήψεις γρήγορα δυναμώνει και σμιλεύεται. Αποτέλεσμα: μικρότερο νούμερο παντελονιού!

4. Μας βοηθά στην πέψη

Η kapalabhati δεν δυναμώνει μόνο τους μυς της κοιλιάς, αλλά οξυγονώνει και τονώνει όλη την περιοχή. Βελτιώνει την διαδικασία της πέψης, και μπορεί να μας βοηθήσει στο να χωνεύουμε καλύτερα την τροφή μας. Την εφαρμόζουμε πάντα με άδειο στομάχι.

5. Βελτιώνει την εγκεφαλική λειτουργία

Elementary Watson… όπως θα έλεγε και ο Sherlock Holmes. Περισσότερο οξυγόνο, καθαρότερη σκέψη. Η kapalabhati είναι μια αναπνοή που προσφέρει πλούσια οξυγόνωση στο κρανίο μας. Τα εγκεφαλικά κύτταρα όπως όλα τα κύτταρα του οργανισμού τρέφονται από το οξυγόνο. Επομένως, αν θέλετε να βοηθήσετε την μνήμη και όλες τις εγκεφαλικές λειτουργίες, αγαπήστε τη. Θα μπορείτε να σκέφτεστε καθαρά ακόμη και χωρίς να έχετε πιει τον καφέ σας!

6. Δυναμώνει την θέληση

Σε αυτό το σκέλος θα πρέπει να εμπιστευτείτε την γιόγκικη σοφία πολλών αιώνων και την ενεργειακή ανατομία. Τι σημαίνει αυτό; H ενεργειακή ανατομία αφορά τα ενεργειακά μας κέντρα, δηλαδή τα chakras. Η kapalabhati με την έντονη κίνηση των κοιλιακών μυών προκαλεί έναν δυνατό παλμό, μια δόνηση του δεύτερο ενεργειακού μας κέντρου που λέγεται swadhisthana. Αυτή η αφύπνιση δυναμώνει την θέληση και την αποφασιστικότητά μας. Έτσι μπορούμε να αντιμετωπίζουμε πιο αποτελεσματικά όλες τις δυσκολίες.

7. Και κάτι που αφορά όχι μόνο τους yogi, αλλά και τους δύτες

Κάνοντας kapalabhati αυξάνουμε το επίπεδο του οξυγόνου και μειώνουμε το διοξείδιο του άνθρακα στο σώμα μας. Έχουμε επομένως πολύ αποτελεσματικότερη οξυγόνωση και δυνατότητα για μεγαλύτερης διάρκειας άπνοιες. Για όσους κάνουν pranayama αυτό έχει ιδιαίτερη αξία, το ίδιο φυσικά και για αυτούς που ασχολούνται με αθλήματα, όπως η ελεύθερη κατάδυση.

8. Βελτιώνει την αναπαραγωγική δυνατότητα

Η kapalabhati σύμφωνα με μελέτες είναι ευεργετική για το σύνδρομο των πολυκυστικών ωοθηκών που ταλαιπωρεί πολλές νέες γυναίκες που θέλουν να τεκνοποιήσουν. Αν είστε σε αυτή τη φάση μπορείτε παράλληλα με οποιαδήποτε κλασική ιατρική μέθοδο, να την δοκιμάσετε συμπληρωματικά.

Δύο σε ένα: pranayama και kriya

Σαμπουάν και κοντίσιονερ δύο σε ένα; Θα πέσει ο Σίβα να μας κάψει, όμως τι να κάνουμε που η kapalabhati μπορεί να κάνει δύο πράγματα μαζί!

Ας δούμε ποια είναι αυτά:

Στο σύστημα της yoga υπάρχουν τεχνικές αναπνοής, οι οποίες λέγονται pranayama. Οι τεχνικές αυτές αφορούν τον έλεγχο της αναπνοής. Δηλαδή, το πως κάποιος εισπνέει και εκπνέει, αλλαά και τις ενδιάμεσες άπνοιες. Ιδιαίτερα το τελευταίο, δηλαδή το κράτημα της αναπνοής, είναι όλη η ουσία του pranayama. Γίνεται με στόχο τον έλεγχο της ζωτικής ενέργειας, του prana, και κατ΄ επέκταση του νου.

Επίσης, βασικό μέρος του συστήματος είναι οι καθαρισμοί, ή αλλιώς Kriyas ή Shatkarmas.Οι καθαρισμοί στοχεύουν στην αποτοξίνωση και την εξισορρόπηση των τριών doshas: vata, pitta και kapha. Η ισορροπία τους είναι το μυστικό της υγείας.

Η kapalabhati λοιπόν παρόλο που δουλεύει με την αναπνοή, είναι στην πραγματικότητα ένας καθαρισμός, ανήκει δηλαδή στην κατηγορία των kriyas και όχι του pranayama. Όπως θα δούμε όμως, μπορεί να συνδυαστεί και με κράτημα της αναπνοής. Άρα να λειτουργήσει διπλά, δηλαδή και ως pranayama αλλά και ως kriya με τα οφέλη και των δύο πρακτικών.

Πώς γίνεται η Kapalabhati;

Όπως είπαμε αρχικά θα πρέπει να διαλέξετε ένα κατάλληλο δάσκαλο που θα σας βάλει στην λογική του pranayama. Μετά από ένα χρονικό διάστημα και αφού μάθετε να αναπνέετε γιόγκικα δηλαδή συνειδητά, θα μπορείτε με άνεση να περάσετε σε πιο προχωρημένες τεχνικές.

Αυτές είναι οι βασικές οδηγίες που θα έδινε ένας δάσκαλος που καθοδηγεί τους μαθητές του να κάνουν kapalabhati:

-Καθίστε σε μια άνετη θέση με τα πόδια οκλαδόν και τον κορμό σας σε όρθια στάση

-Πάρτε μια πλήρη γιόγκικη αναπνοή, εισπνοή και εκπνοή από την μύτη σε όλη την έκταση του κορμού

– Στην επόμενη σας εισπνοή, βγάλτε δυνατά τον αέρα από την μύτη εκπνέοντας δυναμικά, ώστε το κάτω μέρος της κοιλιάς σας να έρθει προς τα μέσα

– Συνεχίστε για 30’’- 40’’ εισπνέοντας παθητικά και εκπνέοντας ενεργητικά, πάντα από την μύτη

– Όταν ολοκληρώσετε περίπου 50 επαναλήψεις, πάρτε ξανά μια πλήρη γιόγκικη αναπνοή, εισπνοή και εκπνοή από την μύτη, σε όλη την έκταση του κορμού

(στο σημείο αυτό περνάμε από την φάση της kriya, στην φάση pranayama)

– Πάρτε μια άνετη εισπνοή και κρατήστε τον αέρα μέσα στο σώμα για 30’’

– Εκπνεύστε και πάρτε μια πλήρη γιόγκικη αναπνοή, εισπνοή και εκπνοή από την μύτη σε όλη την έκταση του κορμού

– Επαναλάβετε την kapalabhati σε 2 set των 50 επαναλήψεων με τα ενδιάμεσα κρατήματα, άλλες δύο φορές

Ας δούμε το video με το παράδειγμα και ας μάθουμε καλύτερα τα μυστικά της kapalabhati

  • Θα παρατηρήσετε ότι η kapalabhati είναι μια αναπνοή κατά την διάρκεια της οποίας, η εισπνοή γίνεται χωρίς καμία προσπάθεια, ενώ όλη η έμφαση δίνεται στην εκπνοή.
  • Είναι σαν να φυσάμε διαρκώς προς τα έξω, μέσω της μύτης μας, χωρίς να ασχολούμαστε καθόλου με την εισπνοή, η οποία συμβαίνει έτσι και αλλιώς.
  • Υπάρχει έντονη κίνηση της κοιλιάς που μπαίνει προς τα μέσα, ενώ το στήθος παραμένει ήρεμο.
  • Επαναλαμβάνοντας την αναπνοή αυτή αρκετές φορές, θα παρατηρήσετε ότι δημιουργείται μια έντονη αίσθηση που μοιάζει με κάψιμο στο εσωτερικό της ρινικής κοιλότητας.

Η kapalabhati λέγεται και “αναπνοή της φωτιάς” γιατί με την ενέργεια της φωτιάς ενεργοποιεί διαδικασίες καθαρισμού στο κρανίο και σε όλο το σώμα. Στην αρχαία γλώσσα των Σανσκριτικών kapala σημαίνει κρανίο και bhatti, φωτεινό.

Εν συντομία τα φυσικά οφέλη της Kapalabhati:

  • προάγει την χαλάρωση
  • αφαιρεί το στρες
  • καταπολεμά τις ασθένειες (αντικαρκινική δράση)
  • χαμηλώνει την πίεση
  • καταπολεμά την κατάθλιψη
  • αποτοξινώνει το σώμα

Εν συντομία τα πνευματικά οφέλη της Kapalabhati:

  • προάγει την συγκέντρωση
  • μειώνει την υπερκινητικότητα του νου
  • βοηθά τον διαλογισμό

Υπάρχουν αντενδείξεις;

Παρόλο που η kapalabhati είναι μια πρακτική που μπορεί να ρυθμίσει την αρτηριακή πίεση εφόσον εφαρμόζεται καθημερινά, καλό είναι να αποφεύγεται από όσους που έχουν πολύ υψηλή πίεση.

Επίσης δεν πρέπει να την εφαρμόζουν άνθρωποι που πάσχουν από κοίλες και δεν συνίσταται για την περίοδο της εγκυμοσύνης, όπως και όλες οι αναπνοές που έχουν κρατήματα.

Είτε κάνετε yoga και θέλετε να ανεβείτε σκαλοπάτι στην αναπνευστική σας πρακτική, είτε απλώς θέλετε να μειώσετε το βάρος σας και να ενεργοποιήσετε τον μεταβολισμό σας, η kapalabhati μπορεί να γίνει η καλύτερή σας σύμμαχος. Είναι μια δυνατή και άμεσα αποτελεσματική πρακτική που θα αγαπήσετε πραγματικά.

Διαβάστε ακόμη: Ujjayi αναπνοή | Τα μυστικά και τα οφέλη της

ΒιβλιογραφίαΔικτυογραφία:

Pranayama: The Energetics of Breath: The Yoga of Breathing Paperback – 1 Nov. 2007, Andre van Lysbeth (Author), Brian Cooper (Editor)
https://www.jemds.com/data_pdf/1_dinkar.pdf
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4959327/
https://www.yogapoint.com/info/kapalbhati.htm

 

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας