Νομίζεις ότι ορίζεις το σενάριο της ζωής σου;

0
1023

Κάθε ανήλικο παιδί μεγαλώνει μέσα σ’ ένα περιβάλλον, που οι ενήλικοι γονείς του φέρουν ασυνείδητα μαζί τους.

 

Ο καθένας ξεχωριστά διαμορφώνει το δικό του πρωταρχικό σενάριο ζωής. Ταυτόχρονα η ζωή εξελίσσεται κι αλλάζουν  κάποιες συνθήκες και καταστάσεις κι έτσι ξεκινά να γράφεται το πρωταρχικό σενάριο του ανήλικου παιδιού.

Αρκετές φορές παρατηρούμε ότι οι γονείς μπορεί να έχουν εξαιρετικές γνώσεις, σπουδές, μόρφωση, εργασία, όμως να μην αντιλαμβάνονται σε βάθος τον τρόπο που επικοινωνούν και συμπεριφέρονται. Ο σκοπός είναι πάντα να προσφέρουν το καλύτερο δυνατό στα παιδιά τους, όμως αυτό δεν είναι συνήθως εφικτό εξαιτίας των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους.

Π.χ. μια μητέρα κουρασμένη ζητά από το παιδί της να την βοηθήσει να απλώσουν ρούχα. Το παιδί χωρίς εμπειρία πάνω σ’ αυτήν την εργασία, προσπαθεί να βρει τον τρόπο για να βοηθήσει, όμως δεν τα καταφέρνει όπως θα ήθελε μητέρα του. Εκείνη την ώρα η μητέρα μπορεί να το απορρίψει λέγοντας: «είσαι άχρηστος».

Το παιδί δεν μπορεί να καταλάβει ότι η μητέρα μιλάει για κάτι συγκεκριμένο και νιώθει ότι είναι άχρηστος για τα πάντα στη ζωή του.

Ξεκινά και ζει μέσα από αυτή την οπτική που του έδωσε μητέρα του.

Είναι μια δυνατή απαγόρευση και ταυτόχρονα μία δυνατή απόφαση που καλείται το ανήλικο παιδί να διαχειριστεί.

Περίπτωση Α: μπορεί να ακινητοποιηθεί και να κρατά δια βίου αυτή την περιοριστική πεποίθηση. Κάθε φορά που θα βλέπει κάποιον να καταφέρνει κάτι, θα νιώθει δυσάρεστα συναισθήματα και θα ψάχνει να βρει και να καταδείξει κάποιο αρνητικό στοιχείο του συγκεκριμένου ανθρώπου.

Αυτό θα τον δυσκολέψει πολύ στη ζωή του να συνδέεται με ανθρώπους και να συσχετίζεται. Πιθανόν την εκάστοτε φιλία ή συνεργασία του, να την ολοκληρώνει σύντομα, ώστε να μην έρθει πολύ κοντά με τους ανθρώπους και δει την σκοτεινή τους πλευρά.

Περίπτωση Β:  μπορεί το παιδί να πάρει την απόφαση να αλλάξει τον τρόπο της απαγόρευσης. Τότε το «είσαι άχρηστος» μπορεί να μετατραπεί σε απόρριψη του ίδιου προς τους άλλους. Ουσιαστικά προσπαθεί να επιβληθεί, κάνοντας τους άλλους «άχρηστους», ώστε να νιώσει ο ίδιος πόσο χρήσιμος είναι. Διψάει για αναγνώριση και επιβράβευση, και για να το πετύχει αυτό πρώτα χειραγωγεί και γίνεται ελεγκτικός με τους άλλους, ώστε να φοβηθούν και να πάρει αυτό που αναζητά. Το άτομο αυτό διακατέχεται από ανασφάλεια και νιώθει μοναξιά.
Περίπτωση Γ:  το παιδί να αντιληφθεί ότι για τον εκνευρισμό της μητέρας δεν ευθύνεται το ίδιο, αλλά ότι συμβαίνει κάτι στην ίδια τη μητέρα, που την ωθεί να συμπεριφερθεί μ’ αυτόν τον τρόπο. Τότε μπορεί να της ζητήσει να του δείξει πως ακριβώς να απλώσει τα ρούχα. Σε αυτή την περίπτωση το παιδί, με όσες εικόνες και ακούσματα έχει μέσα από το σπίτι, ενώνει τα κομμάτια του παζλ και αντιλαμβάνεται τον πόνο της μάνας του και από πού προέρχεται. Εδώ αναπτύσσει το παιδί την ενσυναίσθηση και ίσως προσπαθήσει στη ζωή του να είναι «Ο σωτήρας» για τους άλλους. Το άτομο αυτό χρειάζεται να μάθει να επικοινωνεί και τις δικές του ανάγκες.

Αυτό το είδος απαγόρευσης εσωκλείει και κάτι βαθύτερο και μπορεί να επεκταθεί σε όλους τους τομείς της ζωής του ατόμου. Δηλαδή,

Είσαι άχρηστος να έχεις φίλους,

Είσαι άχρηστος για να σε αγαπάμε

Είσαι άχρηστος να κάνεις σχέση

Είσαι άχρηστος να πετύχεις τους στόχους σου

Είσαι άχρηστος να σε εμπιστευτώ

Είσαι άχρηστος να έχεις άποψη.

Είσαι άχρηστος να διεκδικείς τα θέλω σου.

Όλοι μας, ως παιδιά,  έχουμε υποστεί κάποια τέτοια «απαγόρευση». Έχουμε υιοθετήσει πεποιθήσεις στη ζωή μας και τρόπους συμπεριφοράς που ενεργοποιούνται με τρόπο μηχανικό χωρίς να μπορούμε να τους ελέγξουμε.

Όμως όλα αυτά τα δύσκολα εμπόδια μπορούν και γίνονται τα καλύτερα δώρα που μας ωθούν να ασχοληθούμε και να εργαστούμε βαθιά και ουσιαστικά με τον Εαυτό μας.

Αν ανήκεις κι εσύ σ’ αυτή την ομάδα των ανθρώπων που αναζητούν ένα καλύτερο μέλλον για τον εαυτό τους, ένα νέο σενάριο ζωής όπου εσύ θα είσαι ο πρωταγωνιστής, θα πετυχαίνεις τους στόχους, δεν θα φοβάσαι, θα αγαπάς, θα διεκδικείς και θα εμπιστεύεσαι, τότε σε περιμένω στην ομάδα μας Jump Out of the Box που ξεκινά  24 Νοεμβρίου.

 

Αναλυτικά στοιχεία:
Αδαμαντία Καζάκου
Life Mentoring
Site: adamantiakazakou.com
Mail: [email protected]
Τηλ: 6945334499

 

Newsletter εγγραφή

 

Αδαμαντία Καζάκου

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας