Η Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 10 Οκτωβρίου και είναι μία ημέρα αφιερωμένη στην ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης αλλά και την εξάλειψη του κοινωνικού στιγματισμού απέναντι στις ψυχικές νόσους.

Θεσπίστηκε από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας και γιορτάστηκε για πρώτη φορά το 1992, ωστόσο σήμερα, που η ανθρωπότητα πλήττεται από μία πρωτοφανή πανδημία με σοβαρό αντίκτυπο στην ψυχική υγεία, μοιάζει πιο επίκαιρη από ποτέ.

Τι ορίζουμε ως «ψυχική υγεία»;

Σύμφωνα με τον ΠΟΥ, ψυχική υγεία είναι η κατάσταση της συναισθηματικής ευεξίας, όπου «το άτομο αντιμετωπίζει με επιτυχία τα προβλήματα της ζωής, μπορεί να εργαστεί παραγωγικά και να συμμετέχει ενεργά στο κοινωνικό του περιβάλλον». Επομένως, δεν αφορά μία κατάσταση που χαρακτηρίζεται απλώς από την απουσία κάποιας ψυχικής διαταραχής αλλά αναφέρεται στην ψυχική και συναισθηματική ευημερία του ατόμου.

Για πολλές δεκαετίες τα προβλήματα ψυχικής υγείας αποτελούσαν ταμπού, με αποτέλεσμα αφενός οι πάσχοντες να τα κρύβουν ή να υποφέρουν από κοινωνικό στιγματισμό και αφετέρου τα κράτη να παραμελούν το συγκεκριμένο κλάδο της υγείας.Τα τελευταία χρόνια όμως, έχουν γίνει σημαντικά βήματα για την ευαισθητοποίηση γύρω από τον τομέα της ψυχικής υγείας και τα στερεότυπα που αφορούν την ψυχική ασθένεια έχουν αρχίσει να εξαλείφονται.

Ο ανοιχτός διάλογος πάνω στα ζητήματα αυτά επιβάλλεται, καθώς η ψυχική υγεία είναι ένα ζήτημα που μας αφορά όλους.

Εάν θέλουμε να μιλήσουμε με αριθμούς, 1 στους 5 ανθρώπους κάποια στιγμή θα νοσήσει από ψυχική διαταραχή. Επιπλέον, 1 στους 6 θα διαπράξει απόπειρα αυτοκτονίας, με τους ανθρώπους που χάνουν κάθε χρόνο τη ζωή τους από αυτοκτονία να ξεπερνούν τις 800.000 παγκοσμίως. Στον αντίποδα, οι χώρες δαπανούν κατά μέσο όρο μόνο το 2% των προϋπολογισμών στην ψυχική υγεία, με αναπόφευκτη συνέπεια να δημιουργείται ένα μεγάλο κενό.

Η Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας 2020 μας καλεί να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση και περισσότερες επενδύσεις στον τομέα της ψυχικής υγείας. Το φετινό μήνυμα της ημέρα είναι “Move for Mental Health: Let’s Invest” ( μτφρ: Κίνηση για την Ψυχική Υγεία: Ας Επενδύσουμε).

Για την ημέρα αυτή, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας υπενθυμίζει σε όλους πως η ψυχική υγεία είναι ένα πανανθρώπινο δικαίωμα και ήρθε η ώρα να γίνει πραγματικότητα για όλους τους ανθρώπους παγκοσμίως.

Πώς μπορούμε, ο καθένας από εμάς ξεχωριστά, να υποστηρίξει την ψυχική υγεία;

Όπως προαναφέραμε, η ψυχική υγεία είναι κάτι που μας αφορά όλους. Ακόμη και αν δεν αισθανόμαστε οι ίδιοι πως αντιμετωπίζουμε κάποιο πρόβλημα, ενδεχομένως η ψυχική νόσος να έχει «χτυπήσει την πόρτα» κάποιου αγαπημένου μας προσώπου, ενός μέλους της οικογένειας, ενός φίλου, ενός συναδέλφου, ενός γείτονα.

Τι μπορούμε να κάνουμε στις περιπτώσεις αυτές; Με ποιον τρόπο μπορούμε να βοηθήσουμε;

Ενημέρωση για τις ψυχικές νόσους

Η έγκαιρη βοήθεια είναι πολύ σημαντικό κομμάτι για την αντιμετώπιση των ψυχικών νοσημάτων. Η οικογένεια και τα κοντινά πρόσωπα του ανθρώπου που πάσχει είναι συνήθως εκείνοι που θα αντιληφθούν πρώτοι πως κάτι δεν πηγαίνει καλά.

Ενημερωθείτε, λοιπόν, για τα σημάδια και τα συμπτώματα των διαφορετικών ψυχικών ασθενειών. Ακόμη, μάθετε περισσότερα για τις θεραπείες, για το πώς λειτουργούν, ποιες παρενέργειες μπορεί να έχουν και ποιες πρέπει να εφαρμοστούν πρώτες. Όπως ισχύει για κάθε νόσο, η έγκαιρη διάγνωση θα βοηθήσει και εδώ στην αποτελεσματικότερη θεραπεία.

Συναισθηματική υποστήριξη

Ρωτήστε το αγαπημένο σας πρόσωπο τι είναι αυτό που το απασχολεί και ακούστε με προσοχή και ενδιαφέρον τα όσα έχει να σας πει. Δεν χρειάζεται να πείτε πολλά ή να βρείτε κάποια λύση γιατί μερικές φορές αρκεί στο άτομο που υποφέρει να μιλήσει για τα προβλήματά του και να ξέρει ότι είστε εκεί να ακούσετε.

Παρότρυνση για βοήθεια από ειδικό

Πολλές φορές το άτομο που αντιμετωπίζει κάποια ψυχική νόσο δεν λαμβάνει την απαραίτητη βοήθεια από έναν ειδικό ψυχικής υγείας. Αυτό μπορεί να συμβαίνει επειδή ενδεχομένως νομίζει ότι η θεραπεία δεν θα βοηθήσει, πιθανόν να κατακλύζεται από συναισθήματα φόβου για αυτό που θα αντιμετωπίσει ή ντροπής για αυτό που του συμβαίνει ενώ δεν αποκλείεται το άτομο να μην αντιλαμβάνεται καν ότι πάσχει.

Εάν πρόκειται για ένα μέλος της οικογένειας ή έναν κοντινό φίλο που βρίσκεται σε αυτή την κατάσταση, μπορείτε να προσφερθείτε να τους συνοδεύσετε στο ραντεβού με τον ειδικό ψυχικής υγείας. Αυτό σε αρκετές περιπτώσεις είναι δύσκολο και δεν αποκλείεται να βρεθείτε αντιμέτωποι με σφοδρή άρνηση, όμως δεν θα πρέπει να τα παρατήσετε.

Παραμείνετε κοντά στο αγαπημένο σας πρόσωπο και προσφέρετε την υποστήριξή σας στο βαθμό που σας επιτρέπει. Μην χάνετε τις ελπίδες σας καθώς κάποιοι άνθρωποι χρειάζονται περισσότερο χρόνο μέχρι να ζητήσουν τη βοήθεια ενός ειδικού.

Φροντίστε τον εαυτό σας

Το να αποδεχτεί κάποιος ότι ένα αγαπημένο του πρόσωπο χρειάζεται ψυχιατρική υποστήριξη και να προσπαθήσει να βοηθήσει είναι από μόνο του μια δύσκολη και συχνά επώδυνη διαδικασία. Ωστόσο, εάν μπείτε στη διαδικασία αυτή είναι σημαντικό να μην ξεχάσετε και κάποιον άλλο: τον ίδιο σας τον εαυτό.

Θυμηθείτε ότι κανένας δεν πρέπει να σηκώνει ένα τέτοιο βάρος μόνος. Μιλήστε στα κοντινά σας πρόσωπα και μην διστάσετε να ζητήσετε τη βοήθεια ενός ειδικού, όταν το χρειαστείτε.

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας