Παγκόσμια Ημέρα Υγείας | Η ψυχική υγεία στην περίοδο του εγκλεισμού

0
132

Στις 7 Απριλίου κάθε έτους γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Υγείας (World Health Day). Είναι μία ημέρα αφιερωμένη σε ένα αναφαίρετο δικαίωμα όλων των ανθρώπων παγκοσμίως, αλλά και τις προκλήσεις και προβλήματα που αντιμετωπίζει η δημόσια υγεία σε ολόκληρο τον κόσμο.

 

Φέτος και κάτω από τη σκιά της πανδημίας που συνεχίζει να πλανάται πάνω από τον πλανήτη μας, η Παγκόσμια Ημέρα Υγείας μοιάζει πιο επίκαιρη από ποτέ. Πρόκειται όμως για μία επέτειο που καθιερώθηκε το 1948 από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ). Η φετινή Παγκόσμια Ημέρα Υγείας είναι δικαίως αφιερωμένη στο νοσηλευτικό προσωπικό, δηλαδή τις νοσοκόμες και τις μαίες και τον κρίσιμο ρόλο που παίζουν. Μνημονεύεται λοιπόν η ουσιαστική συνεισφορά τους όχι μόνο μέσα στην κρίση της πανδημίας αλλά και ο γενικότερος ρόλος τους στη διατήρηση της παγκόσμιας υγείας.

Ο ΠΟΥ μας υπενθυμίζει ότι νοσηλευτές και λοιποί εργαζόμενοι στον τομέα της υγείας βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του αγώνα κατά του COVID-19. Παρέχουν υψηλής ποιότητας περίθαλψη και φροντίδα, καθοδηγούν τον δημόσιο διάλογο για την αντιμετώπιση φόβων και αποριών και συλλέγουν δεδομένα για κλινικές μελέτες. Είναι λοιπόν αυτονόητο ότι χωρίς τη συνεισφορά τους αυτή η άνιση μάχη θα ήταν ακόμη δυσκολότερη.

Η ψυχική υγεία στην περίοδο του εγκλεισμού

Παρότι είναι αυτονόητο ότι η πανδημία διακυβεύει σε τεράστιο βαθμό και με εμφανή τρόπο τη δημόσια υγεία, έχει και κάποιες «αόρατες» συνέπειες. Μιλάμε φυσικά για τον αντίκτυπο που έχει ο εγκλεισμός που βιώνουμε τον τελευταίο χρόνο στην ψυχική υγεία των ανθρώπων.

Ας δούμε όμως, πώς μπορούμε να διατηρήσουμε ζωντανή την ψυχική μας υγεία παρά την αντίξοη πραγματικότητα:

Εστιάζουμε στα θετικά

Η ψυχική κόπωση των τελευταίων μηνών μπορεί να μην μας αφήνει να δούμε τις ευκαιρίες που αναδύονται. Ωστόσο δεν θα πρέπει να αμφιβάλουμε για το ότι αυτές υπάρχουν. Είναι μία καλή στιγμή για να επικεντρωθούμε στον εαυτό μας και να του χαρίσουμε την αυτοφροντίδα που μας στερούσε η χαοτική καθημερινότητα πριν την καραντίνα. Ακόμη, είναι η τέλεια αφορμή για να αξιοποιήσουμε ποιοτικό χρόνο μαζί μα την οικογένειά μας, ανακαλύπτοντας νέα κοινά ενδιαφέρονται και δραστηριότητες. Επιπλέον, χάρη στον άπλετο ελεύθερο χρόνο μας μπορούμε να επανασυνδεθούμε -έστω και μέσα από μία οθόνη- με παλιούς φίλους και αγαπημένα πρόσωπα που είχαμε απομακρυνθεί. Γενικότερα, είναι η τέλεια ευκαιρία να επενδύσουμε στις ανθρώπινες σχέσεις και να διατηρήσουμε αυτές τις συνήθειες και μετά την πανδημία. Άλλωστε οι αγαπημένοι μας είναι το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή μας και το καλύτερο αντίδοτο απέναντι στην ψυχική νόσο.

Διατηρούμε μία σταθερή ρουτίνα

Ίσως ένα από τα χειρότερα πράγματα που μας συνέβη μέσα στην καραντίνα είναι η πλήρης αποδιοργάνωση της οικείας μας καθημερινότητας. Και αυτό, όσο και να μην το συνειδητοποιούμε, μπορεί να κλονίσει την ψυχική μας ισορροπία. Μία καλή λύση είναι να προσπαθήσουμε να διατηρήσουμε ένα πρόγραμμα στην καθημερινότητά μας, το οποίο θα βοηθά τον εγκέφαλο να αναγνωρίζει μοτίβα της παλιάς μας ζωής. Εφαρμόζουμε λοιπόν σταθερά ωράρια ύπνου, εργαζόμαστε βάσει του κανονικού μας ωραρίου, ακόμη και σε συνθήκες τηλεργασίας. Δεν παραλείπουμε τη σωματική μας άσκηση, ιδιαίτερα αν πραγματοποιείται σε εξωτερικό χώρο, καθώς η φύση είναι το καλύτερο αντικαταθλιπτικό. Προσπαθούμε να βάλουμε φρένο σε «κακές» συνήθειες όπως η υπερφαγία, η υπερβολική χρήση των social media και οι ατελείωτες ώρες μπροστά στην τηλεόραση.

Μένουμε παρόντες

Η τάση του ανθρώπινου εγκεφάλου είναι να φαντάζεται το μέλλον και κυρίως πλάθει για αυτό τα χειρότερα σενάρια. Ιδιαίτερα μέσα σε μία σκοτεινή συγκυρία, όπως η πανδημία, αυτή η τάση μπορεί να πλήξει την ψυχική μας υγεία. Ας εστιάσουμε, λοιπόν, στο τώρα, στην συγκεκριμένη ημέρα, ώρα και στιγμή. Όταν πάλι νιώσουμε το άγχος και την αγωνία να μας κατακλύζουν, μία λύση είναι να πάρουμε βαθιές, διαφραγματικές αναπνοές και να εστιάσουμε σε εκείνα για τα οποία νιώθουμε ευγνωμοσύνη.

Ενημερωνόμαστε με μέτρο

Φυσικά και είναι σημαντικό να ενημερωνόμαστε για τις εξελίξεις γύρω απ’ τον Covid-19 και τους τρόπους προφύλαξής μας, ωστόσο η υπερπληροφόρηση ή η συνεχής έκθεση σε αρνητικές ειδήσεις δεν μας ωφελεί. Μία λύση είναι η απεύθυνση σε έναν ειδικό που θα μας λύσει τις απορίες και όχι το ατελείωτο διάβασμα μη έγκυρων πηγών στο διαδίκτυο.

Ζητάμε βοήθεια

Αν, παρ’ όλα αυτά, η διαχείριση της καθημερινότητας μας δυσκολεύει, μπορούμε να απευθυνθούμε σε έναν ειδικό ψυχικής υγείας και να ζητήσουμε βοήθεια. Ας μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για μία φυσιολογική, ανθρώπινη ανάγκη, που δεν επιφέρει κανένα στίγμα προς εμάς. Τέλος, ας έχουμε κατά νου ότι αυτό που βιώνουμε είναι κάτι παροδικό και καλύτερες ημέρες μας περιμένουν στο μέλλον.

Γραμμές υποστήριξης:

10306 | Σε λειτουργία η Τηλεφωνική Γραμμή Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης για τον κορωνοϊό

Τηλεφωνικές γραμμές συμβουλευτικής υποστήριξης | Ζήτα βοήθεια!

 

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας