Ο «τουρισμός του wellness (ευζωίας)» είναι μια αναπτυσσόμενη βιομηχανία, που στηρίζεται σε ταξιδιώτες, οι οποίοι αναζητούν ενεργά τρόπους βελτίωσης της ευημερίας τους. Σήμερα, οι μεγάλες lifestyle εταιρείες διεκδικούν ένα κομμάτι της πίτας.

 

Οκόσμος της ευζωίας – η παγκόσμια οικονομία προσφοράς φροντίδας και άσκησης, υγιεινής διατροφής, εναλλακτικής ιατρικής και πολλών άλλων που έφτασαν τα 4,5τρισ. δολάρια το 2018 – καταγράφει μια θριαμβευτική άνοδο την τελευταία δεκαετία.

 

Η σημασία της διατροφής, της φυσικής κατάστασης και των υγιεινών πρακτικών, που ενδιαφέρουν ολοένα και περισσότερους ανθρώπους, έχουν ενεργοποιήσει νέους επιχειρηματικούς τομείς. Και καθώς η ευεξία εξελίσσεται και επεκτείνεται, οι βοηθητικές αγορές, από τα τρόφιμα και τα ποτά μέχρι τη φιλοξενία, αρχίζουν να δημιουργούν και να παρέχουν προϊόντα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των σημερινών καταναλωτών που έχουν πλέον κατανοήσει τι ακριβώς σημαίνει νους υγιής εν σώματι υγιεί.

Ο τουρισμός του welness ορίζεται από την αμερικανική μη κερδοσκοπική εταιρεία Global Wellness Institute (GWI) ως «το ταξίδι που συνδέεται με το κυνήγι της διατήρησης ή της προώθησης της προσωπικής ευημερίας του ατόμου».

Παρότι οι διακοπές που περιλαμβάνουν διάφορα πακέτα δραστηριοτήτων υπάρχουν εδώ και πολλά χρόνια, η απόφαση της συμμετοχής σε ένα από αυτά τα νέα ταξίδια – είτε αφορούν πεζοπορία στο Μαρόκο, είτε ιστιοπλοΐα στην ιταλική Ριβιέρα – μεταφράζεται σε προσεχτικά επιλεγμένα γεύματα, προπονήσεις υπό επιτήρηση και ιδιαίτερη έμφαση στην ενσυνειδητότητα και διαφώτιση.

Από το 2015 έως το 2017, η αγορά του τουρισμού του wellness αναπτύχθηκε από 563δισ. δολάρια σε 639δισ. δολάρια, ή σε ποσοστό 6,5% ετησίως – δύο φορές πιο γρήγορα δηλαδή από την ανάπτυξη του τουρισμού συνολικά. Μέχρι το 2022, η GWI προβλέπει μάλιστα ότι η αγορά αυτή θα φτάσει τα 919 δισ. δολάρια – αντιπροσωπεύοντας το 18% του παγκόσμιου τουρισμού – με πάνω από ένα δισεκατομμύριο ταξίδια weliness να προγραμματίζονται σε ετήσια βάση σε όλο τον κόσμο.

Η Anne Dimon, πρόεδρος της Ένωσης του Τουρισμού Wellness (Wellness Tourism Association), συμπληρώνει ότι παρόλο που ταξιδιώτης με σκοπό την ευζωία μπορεί να είναι οποιοσδήποτε, το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών συνήθως είναι γυναίκες ακαδημαϊκής εκπαίδευσης ηλικίας μεταξύ 30 και 60 ετών.

Παρά τη σημερινή τουριστική τάση, αξιοσημείωτο είναι ότι η ιδέα του ταξιδιού με σκοπό τη βελτίωση της ευημερίας δεν είναι καινούργια. Κάτι ανάλογο ήταν η μεταφορά των προσκυνητών στη Νεκρά Θάλασσα, τα αρχαία λουτρά στη Ρώμη και οι φυσικές ιαματικές πηγές στην Ασία – ή ακόμα και οι εξορμήσεις για γιόγκα και οι διακοπές αποτοξίνωσης που σύστησε η Ταϊλάνδη τις πιο πρόσφατες δεκαετίες. Σύμφωνα ωστόσο με την GWI, ο τουρισμός της ευζωίας σήμερα είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένας ταξιδιωτικός προορισμός ή απλά δραστηριότητες στη διάρκεια των διακοπών – είναι μια επέκταση των αξιών και του τρόπου ζωής του ίδιου του ταξιδιώτη.

«Σε ολόκληρο τον κόσμο, ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι εντάσσουν στην καθημερινότητά τους στοιχεία που αφορούν την υγεία, την πρόληψη, την αυτοεκτίμηση, το βίωμα και την ενσυνειδητότητα», αναφέρεται στην έκθεση του 2018. «Δεν αποτελεί έκπληξη σήμερα πια ότι οι άνθρωποι προσδοκούν να συνεχίσουν τον υγιεινό τρόπο ζωής τους και τη wellness ρουτίνα τους ακόμη και όταν είναι μακριά από το σπίτι.»

Απέναντι στον ισχυρισμό κάποιων ότι η εισαγωγή των εταιρειών στον τουρισμό της ευζωίας τον κατέστησε «σπορ για λίγους», στην πραγματικότητα η διατήρηση της ευημερίας μας αποδεικνύεται απλή και σχετικά οικονομική. «Τα βασικά για μια καλή υγεία είναι απλά,» δηλώνει στο BBC η Margaret McCartney, γενικός ιατρός και συγγραφέας με έδρα τη Γλασκόβη. «Να μην καπνίζετε, να προσέχετε με το αλκοόλ, να ακολουθείτε μια διατροφή με φρούτα, λαχανικά και ολικής αλέσεως προϊόντα, να ασκήστε, να κοινωνικοποιήστε».

Βρίσκοντας μια κοινότητα

Όποιο και αν είναι το ακριβές περιεχόμενο αυτών των ταξιδιών welness, όσοι απασχολούνται στη σχετική βιομηχανία συμφωνούν ότι η αίσθηση της κοινότητας που μοιράζονται οι ταξιδιώτες είναι βασικό στοιχείο για τη συγκεκριμένη επιλογή τους.

Είναι σαν να γίνεσαι μέρος μιας φυλής, εξηγεί η McGroarty. Η αφιέρωση χρόνου, πόρων και ενέργειας σε ένα πολυήμερο ταξίδι αποτελεί σοβαρή δέσμευση, ακόμη και για εκείνους που μπορούν να το αντέξουν οικονομικά, και εξασφαλίζει τη συντροφιά ανθρώπων με παρόμοιες ευαισθησίες. Η σύνδεση που αναπτύσσεται μεταξύ των ανθρώπων, δημιουργεί μια συγκεκριμένη αίσθηση, που δε μπορεί να βιωθεί όταν κάποιον κάνει άσκηση ή διαλογισμό μόνος του.

Όλη αυτή η ιδέα περί κοινότητας, καταγράφηκε για πρώτη φορά από τη Γαλλίδα κοινωνιολόγο Émile Durkheim το 1912, με τον όρο «συλλογικός αναβρασμός». Αυτός αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο οι συγκεντρώσεις σε κοινότητες μπορούν να αυξήσουν την εμπειρία της ομάδας. Η χαρά που προκαλούν οι κοινές δραστηριότητες, όπως η γιόγκα ή η ομαδική πεζοπορία, ενισχύει τη συναισθηματική ποιότητα και δημιουργεί βαθιούς δεσμούς μεταξύ των συμμετεχόντων, προσθέτει η ίδια.

«Το θέμα της κοινότητας είναι το κλειδί», συμφωνεί και ο André Spicer, καθηγητής οργανωτικής συμπεριφοράς στο πανεπιστήμιο City University του Λονδίνου και συν-συγγραφέας του βιβλίου «The Wellness Syndrome». Πέρα από τα θετικά συναισθήματα που ανταπύσσονται εκείνη τη στιγμή, αυτά τα ταξίδια αντικαθιστούν τις κοινότητες που έχουν εκλείψει τις τελευταίες δεκαετίες. «Τέτοιες κοινότητες είναι οι τοπικές ομάδες, οι θρησκείες, η οικογένεια και ούτω καθεξής».

Τα ταξίδια wellness προσφέρουν ένα σύντομο αντίδοτο στον ανταγωνισμό που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι στην καθημερινή τους ζωή και μια ευκαιρία να απολαύσουν τη συντροφιά ατόμων που συνερίζονται τις ίδιες σκέψεις και έχουν ανάλογες ανάγκες, καταλήγει.

Τρία τέταρτα των Αμερικανών πολιτών δηλώνουν πως αναζητούν ενεργά τρόπους για να βελτιώσουν τη ζωή τους, σύμφωνα με την Lieberman. “Παρότι οι περισσότεροι από αυτούς αναφέρονται σε σταδιακές αλλαγές στη διαχείριση της υγείας τους, η εμπειρία των διακοπών wellness, μας επιτρέπουν να δούμε για το τί είμαστε ικανοί να κάνουμε, όταν περνάμε τα όρια μας”.

“Θα δείτε πως όλα τα wellness retreats θα αποτελούν λιγότερο μια καινοτομία και θα ενσωματωθούν περισσότερο στην καθημερινή εμπειρία, με ένα φυσικό τρόπο“, ισχυρίζεται. “Το κλειδί είναι η προσβασιμότητα, ώστε η διαχείριση της υγείας να μην μοιάζει απλησίαστη”. 

Διαβάστε ακόμη: Διακοπές όχι μόνο για το σώμα αλλά και για την ψυχή

Πηγή: bbc.com

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Σχολιάστε

Για να καταχωρήσετε το σχόλιο σας, συνδεθείτε με...



Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας