Πώς να ακούσετε – πραγματικά να ακούσετε – κάποιον με τον οποίο διαφωνείτε

0
277

Το να είμαστε ακροατές ίσως να μην είναι το πιο συναρπαστικό κομμάτι σε μία συζήτηση. Είναι όμως απαραίτητο εάν θέλουμε να έχουμε μία ουσιαστική αλληλεπίδραση με ένα άλλο άτομο.

Σκεφτείτε κάποια περίπτωση που νιώσατε ότι κάποιος σας παρεξήγησε. Υπερασπιστήκατε τον εαυτό σας; Τον διορθώσατε; Ή απλώς απαγκιστρωθήκατε; Ανεξάρτητα από την αντίδρασή σας, προφανώς δεν αισθανθήκατε άνετα με την κατάσταση.

Τώρα, αναλογιστείτε πώς είναι να νιώθετε ότι σας καταλαβαίνουν. Μπορείτε να χαλαρώσετε, να ανοιχτείτε, να αισθανθείτε εμπιστοσύνη. Όταν ακούτε κάποιον με τρόπο ώστε να νιώθει ότι εισακούγεται, είναι πιο πιθανό να μοιραστεί πληροφορίες μαζί σας. Και όταν ακούτε ενεργά είναι πιο πιθανό να τις λάβετε.

Στην εκπαίδευσή μου ως ψυχολόγος, πέρασα πολύ καιρό μαθαίνοντας πώς να ακούω ενεργητικά. Μπορώ να πω, μετά από χρόνια εμπειρίας, ότι το να κάνουμε έναν εποικοδομητικό διάλογο χωρίς να είμαστε καλοί ακροατές είναι αδύνατον.

Η 1η ικανότητα ενεργητικής ακρόασης είναι η μη λεκτική παρακολούθηση

Μη λεκτική παρακολούθηση σημαίνει να δώσετε σε κάποιον την πλήρη προσοχή σας χωρίς να μιλάτε. Μερικές βασικές συμβουλές είναι:

Κρατήστε το σώμα σας ανοιχτό προς το άλλο πρόσωπο. Προσπαθήστε να παραμείνετε χαλαροί, αλλά προσεκτικοί. Εάν κάθεστε, σκύψτε ελαφρά προς τα εμπρός αντί να τεντωθείτε προς τα πίσω.

Διατηρήστε μέτρια οπτική επαφή. Κοιτάξτε τον ομιλητή στα μάτια, αλλά όχι σαν να συμμετέχετε σε διαγωνισμό κοιτάγματος.

Χρησιμοποιήστε απλές χειρονομίες για να επικοινωνήστε στο άλλο πρόσωπο ότι το ακούτε και να το ενθαρρύνετε να συνεχίσει. Τα νεύματα με το κεφάλι είναι ένας τρόπος -απλώς μην το κάνετε συνεχόμενα.

Το τελευταίο κλειδί για τη μη λεκτική παρακολούθηση είναι η σιωπή. Αλλά θυμηθείτε: Δεν μπορείτε να ακούσετε πολύ καλά αν μιλάτε. Στην πραγματικότητα, εάν αναδιατάξετε τα γράμματα της αγγλικής λέξης listen (ακούω), δημιουργείται η λέξη silent (σιωπή). Δεν μπορώ να πιστέψω ότι μου πήρε 20 χρόνια διδασκαλίας για να το ανακαλύψω, αλλά είναι μια χρήσιμη υπενθύμιση!

Το να προσφέρουμε σε κάποιον αδιάλειπτο χρόνο για να μιλήσει, έστω και λίγα λεπτά, είναι ένα γενναίο δώρο που σπάνια δίνουμε ο ένας στον άλλο.

Δεν σημαίνει ότι πρέπει να κλείσετε το στόμα σας για πολλές ώρες, αλλά σας ενθαρρύνω να δοκιμάσετε για πόση ώρα μπορείτε απλά να ακούσετε κάποιον χωρίς να θέλετε να διακόψετε.

Κάποιοι άνθρωποι πιστεύουν ότι το δυσκολότερο κομμάτι του να είναι ακροατές κάποιου άλλου είναι το να μην μιλάνε. Υπάρχει μια βαθιά ταπεινοφροσύνη στο να ακούτε κάποιον άλλο, επειδή εστιάζετε στο να τον κατανοήσετε και όχι στο να λέτε οτιδήποτε έρχεται στο μυαλό σας. Ο σκοπός σας είναι να κατανοήσετε τον ομιλητή και να τον βοηθήσετε να νιώσει πως τον καταλαβαίνουν.

Η 2η ικανότητα ενεργητικής ακρόασης είναι o αναστοχασμός

Αναστοχασμός είναι η επανάληψη ή η αναδιατύπωση του διατύπωση βασικού περιεχομένου ή της κεντρικής ιδέας από το άλλο άτομο.

Ο αναστοχασμός δείχνει ότι έχετε ακούσει όσα είπε το άλλο άτομο. Αντί να πείτε λοιπόν «Σε ακούω», δείξτε ότι έχετε ακούσει επαναλαμβάνοντας τα όσα έχει πει. Αυτό επιβεβαιώνει ότι έχετε σαφή κατανόηση των σκέψεων του συνομιλητή σας.

Εάν είστε ελαφρώς εκτός νοήματος, τους δίνει την ευκαιρία να σας διορθώσουν. Αυτό μπορεί να είναι χρήσιμο αν δεν έχετε καταλάβει τι ακριβώς σας είπαν.

Βέβαια, μπορεί να σκέφτεστε «Δεν θα είναι περίεργο να επαναλαμβάνω ό,τι μου λένε;» Ή μπορεί να νομίζετε ότι «Απλώς το είπε. Πώς μπορεί να βοηθήσει εάν το ξαναπώ;»

Ο αναστοχασμός είναι συνήθως πιο άβολος για το άτομο που τον κάνει -δηλαδή για εσάς- παρά για το άτομο που τον ακούει. Αυτό που ξέρω και που υποστηρίζεται από σημαντική έρευνα, είναι ότι οι άνθρωποι θέλουν να αντανακλούν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους.

Απλώς μην επαναλαμβάνετε αυτολεξεί.

Χρησιμοποιήστε λιγότερες λέξεις και συνοψίστε, αντί να επαναλάβετε. Αυτό το αποκαλώ «ξεψάχνισμα». Κατανοήστε το «ψαχνό» από αυτό που λένε και επαναλάβετέ το εν συντομία ώστε να μην διακόψετε τη ροή. Επικεντρωθείτε σε κάτι που φαίνεται σημαντικό για το άλλο άτομο. Θα μπορούσατε να προλογίσετε τον αναστοχασμό σας με: «Ακούω τι λες», «Φαίνεται πως», «Επομένως…».

Ο κρίσιμος ρόλος του αναστοχασμού είναι να βοηθήσει τους ανθρώπους να αισθάνονται ότι ακούγονται και να βεβαιωθούν ότι τους κατανοείτε. Είναι πιο σημαντικό να είστε απλώς παρόντες παρά να είστε ευφυείς.

Η 3η ικανότητα ενεργητικής ακρόασης είναι οι ερωτήσεις ανοιχτού τύπου

Όσο ακούτε, ερωτήσεις θα ξεπηδήσουν μέσα στο κεφάλι σας και θα θελήσετε απαντήσεις. Ενώ οι ερωτήσεις είναι πολύ ελκυστικές, μπορεί να διακόψουν τον ειρμό της σκέψης του άλλου ατόμου και να αλλάξουν το επίκεντρο της σκέψης του, να παρέμβουν και να εκτροχιάσουν μια συνομιλία.

Για να χρησιμοποιήσετε αποτελεσματικά τις ερωτήσεις, έχετε ορισμένα πράγματα υπόψιν:

Πάντα να προσέχετε πριν κάνετε μία ερώτηση. Το να κατανοήσετε και να βοηθήσετε το άλλο άτομο να καταλάβει ότι το κατανοείτε είναι ένα γερό θεμέλιο. Εάν δεν έχετε επικοινωνήσει το ότι ακούτε κάποιον, μπορεί να μην είναι πρόθυμος να ανοιχτεί στην ερώτηση που κάνετε.

Ενδεχομένως το να κάνετε ερωτήσεις είναι ο τρόπος με τον οποίο δείχνετε καλύτερα το ενδιαφέρον σας για τον άλλο. Αυτό μπορεί να ισχύει αλλά αν πρώτα τον προσέξετε και το δείξετε, τότε οι ερωτήσεις σας λένε «Με ενδιαφέρει αυτό που λες» και όχι «Με ενδιαφέρει η απάντησή σου σε αυτό που θέλω να ακούσω».

Όταν κάνετε μια ερώτηση για να προχωρήσει ένας διάλογος είναι πιο αποτελεσματικό να χρησιμοποιείτε ερωτήσεις που είναι ανοιχτές και δεν μπορούν να απαντηθούν απλά με «ναι» ή «όχι». Οι ερωτήσεις ανοιχτού τύπου προωθούν την επεξεργασία και την εξερεύνηση.

Προσπαθήστε να κρατήσετε τις ερωτήσεις σας απλές. Αντισταθείτε στην ανάγκη να καθοδηγήσετε ή να εντυπωσιάσετε το άλλο άτομο με την εξαιρετικά εύστοχη ερώτησή σας.

Ένας από τους αγαπημένους μου και πιο περιεκτικούς τρόπους για να κάνω ερωτήσεις είναι απλώς να επαναλάβω μια λέξη κλειδί με έναν έντονο τονισμό. Για παράδειγμα, αν κάποιος λέει, «Αισθάνομαι ότι ο κόσμος είναι τόσο επικίνδυνος», μπορείτε να πείτε: «Επικίνδυνος;» Χρησιμοποιώντας τον σωστό τονισμό, η λέξη γίνεται ερώτηση. Λέει, «Πες μου περισσότερα για το πώς ο κόσμος είναι επικίνδυνος».

Είναι σημαντικό να παραμείνετε ουδέτεροι τόσο στον τόνο όσο και στο περιεχόμενο. Η κρίση και η προσωπική σας γνώμη μπορούν να εμφανιστούν ξεκάθαρα στον τόνο σας.

Είναι επίσης σημαντικό να σκεφτείτε πότε πρέπει να κάνετε την ερώτησή σας. Μην διακόψετε το άλλο άτομο για να ρωτήσετε κάτι.

Το τελευταίο, που είναι σημαντικό να έχετε στο μυαλό σας για την προσοχή, τον αναστοχασμό και τις ερωτήσεις ανοιχτού τύπου είναι ότι αυτά τα εργαλεία έχουν στόχο να σας βοηθήσουν να προωθήσετε την κατανόηση, δημιουργώντας καλύτερη σύνδεση με τον άλλο.

Η σύνδεση είναι το πιο σημαντικό από όλα.

Επομένως, εάν τα εργαλεία αυτά δεν λειτουργούν σε μια κατάσταση ή εάν μπορείτε να έχετε σύνδεση χωρίς αυτά, μην πιέζετε τις καταστάσεις. Ωστόσο, μην τα υποτιμάτε. Υποστηρίζονται από την έρευνα και την εμπειρία και μπορούν να σας βοηθήσουν να περιηγηθείτε στα απρόβλεπτα και απαιτητικά νερά του διαλόγου με τους άλλους.

Πηγή: www. ideas.ted.com

 

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

No apps configured. Please contact your administrator.
εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ