Πώς να δημιουργήσετε ή να σπάσετε συνήθειες σύμφωνα με τον Επίκτητο

0
710

Όταν κρίνουμε γρήγορα ένα άτομο ή μια κατάσταση, το κάνουμε από συνήθεια και όχι από προσεκτική εξέταση. Στην πραγματικότητα, οι περισσότερες από τις κρίσεις μας για ανθρώπους και καταστάσεις βασίζονται σε συνήθειες.

Αν οι συνήθειες μας είναι λανθασμένες, έτσι θα είναι και οι κρίσεις μας. Όταν οι κρίσεις μας είναι λανθασμένες, οδηγούν σε δυστυχία.

Η γρήγορη λήψη αποφάσεων για πράγματα είναι αναπόφευκτη, δεδομένου του γρήγορου ρυθμού της σύγχρονης ζωής. Δεν μπορούμε να είμαστε αναποφάσιστοι για πολύ και για πολλά πράγματα. Οι συνήθειες κάνουν τις αποφάσεις μας εύκολες και πιο αποτελεσματικές, αρκεί να οδηγούν σε σωστές κρίσεις.

Οι συνήθειες που σχηματίζουν οι περισσότεροι άνθρωποι – όπως η συνήθεια του θυμού και η συνήθεια ανησυχίας – είναι αναποτελεσματικές και οδηγούν σε δυστυχία. Έτσι, πρέπει να ξέρουμε πώς να απαλλαγούμε από τις αρνητικές συνήθειες και να διαμορφώσουμε θετικές.

Αυτά που ακολουθούν είναι μερικές συμβουλές για το πώς να διαμορφώσετε θετικές συνήθειες όπως διδαχτήκαμε από τον Στωικό φιλόσοφο Επίκτητο. Δείχνει πώς να αφήσουμε τις αρνητικές συνήθειες που μας κάνουν δυστυχισμένους και να σχηματίσουμε θετικές συνήθειες που θα μας οδηγήσουν στην καλή ζωή.

Θυμηθείτε κάθε φορά που τροφοδοτείτε μια συνήθεια, γίνεται ισχυρότερη

Κάθε συνήθεια σχηματίζεται και κάθε ικανότητα ενισχύεται, κάνοντας πράγματα που σχετίζονται με αυτήν. Το περπάτημα σε κάνει να περπατάς καλύτερα, το τρέξιμο σε κάνει να τρέχεις καλύτερα. Θέλετε να γίνετε αναγνώστης; Ανάγνωση. Θέλετε να γίνετε συγγραφέας; Γράψτε. Ζήστε για ένα μήνα χωρίς ανάγνωση, και θα δείτε το αποτέλεσμα.

Μείνε ξαπλωμένος  για δέκα συνεχόμενες ημέρες και μετά προσπάθησε να σηκωθείς και να περπατήσεις, και θα δεις πόσο αδύναμα είναι τα πόδια σου. Θέλετε να γίνετε Στωικός; Διαβάστε για τον Στωικισμό και την πρακτική του. Αν θέλετε να κάνετε κάτι, κάντε το συνήθεια. Εάν δεν θέλετε να κάνετε κάτι, κάντε κάτι άλλο στη θέση του.

Η συμπεριφορά σας δεν είναι ένα αποσπασματικό πράγμα. Είναι ένας σύνδεσμος σε μια αλυσίδα συνήθειας

Όταν είσαι θυμωμένος, δεν είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό. Έχετε ενθαρρύνει μια συνήθεια, προσθέτοντας λάδι στη φωτιά. Όταν υποκύπτεις στον θυμό, μην το θεωρείς προσωρινό πισωγύρισμα. Έχετε ταΐσει και ενισχύσει την αδυναμία σας.

Μπορείτε να περιμένετε ότι οι συνήθειες θα γίνουν ισχυρότερες με ενέργειες που σχετίζονται με αυτές. Έτσι γίνονται οι σημερινές συνήθειες ισχυρότερες και διαμορφώνουν νεότερες συνήθειες.

Μπορείτε να αποδυναμώσετε μια συνήθεια μη επαναλαμβάνοντάς την

Διαμορφώνουμε και ενισχύουμε τις συνήθειες τροφοδοτώντας συμπεριφορές που σχετίζονται με αυτές. Όταν συνεχίζουμε να τροφοδοτούμε θυμό, για παράδειγμα, γινόμαστε κακοπροαίρετοι. Εάν δεν θέλετε να είστε κακοπροαίρετοι, απλά σταματήστε να τροφοδοτείτε τον θυμό σας. Όταν θυμώνετε, μην παρασύρεστε από αυτό.

Μην συνεχίζετε να δικαιολογείτε τον θυμό σας και λέτε στον εαυτό σας ότι έχετε το δικαίωμα να θυμώνετε. Έχετε το «δικαίωμα» να κάνετε πολλά αυτοκαταστροφικά πράγματα. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να τα κάνετε. Προσπαθήστε να ηρεμήσετε. Θυμηθείτε κάθε φορά που εξασκείτε μια συνήθεια, την τρέφετε.

Μην κάνετε πράγματα που σχετίζονται με αρνητικά συναισθήματα.

Αποφύγετε συμπεριφορές που τροφοδοτούν μια αρνητική συνήθεια από την αρχή. Ας υποθέσουμε ότι κάποιος λέει κάτι που προκαλεί θυμό σε εσάς. Αναγνωρίστε αμέσως ότι ο άμεσος θυμός σας είναι συνήθεια. Εάν παρατηρήσετε προσεκτικά, θα δείτε ότι υπάρχουν άνθρωποι που δεν θυμώνουν στην ίδια κατάσταση επειδή δεν έχουν τη συνήθεια του θυμού.

Μην αναβάλλετε συνεχώς και πείτε στον εαυτό σας ότι θα αρχίσετε να διαμορφώνετε καλύτερες συνήθειες από αύριο, τον επόμενο μήνα ή τον επόμενο χρόνο. Εάν συνεχίζετε να αναβάλλετε, θα φτάσετε σε ένα στάδιο όπου θα γίνετε πολύ αδύναμοι για να τις πολεμήσετε και θα αρχίσετε να δικαιολογείτε ακόμα περισσότερες.

Χαλαρώστε το κράτημα των συναισθημάτων σταματώντας πριν αντιδράσετε

Λαμβάνουμε συνεχώς εντυπώσεις (ερεθίσματα) από τον κόσμο γύρω μας και αντιδρούμε σε αυτές από συνήθεια. Ο φίλος σου λέει κάτι που σου αρέσει και είσαι χαρούμενος. Το αφεντικό σου λέει κάτι που δεν σου αρέσει και είσαι δυστυχισμένος. Μην παρασυρθείτε από συναισθήματα που δημιουργούνται από εντυπώσεις.

Η κρίση σας μπορεί να είναι λανθασμένη: το άτομο που πιστεύατε ότι ήταν αλαζονικό μπορεί απλώς να είναι ντροπαλό. Το αφεντικό σου που δεν κατάφερε να σου επιστρέψει τον χαιρετισμό μπορεί να προσπαθεί να λύσει ένα μεγάλο πρόβλημα στην εταιρεία. Έτσι, όταν μια εντύπωση δημιουργεί ένα αρνητικό συναίσθημα, αφιερώστε λίγα λεπτά για να εξετάσετε την πραγματική της φύση. Απλά κάντε μια παύση για μερικά δευτερόλεπτα.

Εάν δεν χρειάζεται να αντιδράσετε αμέσως, μην το κάνετε. Κάντε δεύτερες σκέψεις. Μην δίνετε το πάνω χέρι στις αρνητικές σας σκέψεις.

Συνειδητοποιήστε ότι οι ανεπιθύμητες συνήθειες οδηγούν σε ψυχική αδυναμία

Να πώς γίνεστε ψυχικά αδύναμος. Όταν γίνεστε άπληστοι, αν χρησιμοποιήσετε τον λόγο για να σας ειδοποιήσει για τον κίνδυνο να είστε άπληστοι, θα επιστρέψετε στο φυσιολογικό. Αλλά αν δεν κάνετε τίποτα, το μυαλό δεν θα επιστρέψει στην ισορροπημένη του κατάσταση αλλά θα ενθουσιαστεί από μια άλλη εντύπωση, υποχωρώντας την απληστία ακόμη πιο γρήγορα.

Αν συνεχίσετε να υποχωρείτε στην απληστία, το μυαλό θα γίνει αναίσθητο στην απληστία. Τελικά, η απληστία θα εδραιωθεί. Αυτό ισχύει για όλα τα αρνητικά πάθη και οδηγούν σε ψυχική αδυναμία.

Όταν αποδυναμώνετε μια συνήθεια, μην κάνετε εξαιρέσεις

Εάν είχατε πυρετό και αναρρώσατε, δεν είστε στην ίδια κατάσταση με πριν, εκτός εάν θεραπευτείτε πλήρως. Αυτό ισχύει και για τα ανθυγιεινά πάθη του νου επίσης. Αφήνουν πίσω τους ορισμένα σημάδια και ίχνη. Αν δεν βεβαιωθείτε ότι έχετε θεραπευτεί εντελώς, τα σημεία που δεν έχουν θεραπευτεί πλήρως γίνονται ευάλωτα εάν έχετε υποτροπή. Το ίδιο συμβαίνει και με τις ψυχικές συνήθειες. Όταν προσπαθείτε να αποδυναμώσετε μια συνήθεια, μην κάνετε εξαιρέσεις.

Εάν δεν θέλετε μια κακή συνήθεια, μην την ταΐζετε

Αν δεν θέλετε να είστε κακοπροαίρετοι, μην τροφοδοτείτε αυτή την συνήθεια. Μην κάνετε τίποτα που θα ενισχύσει τη συνήθεια του θυμού. Ηρεμήστε. Μην θυμώνετε σήμερα. Ή την επόμενη μέρα. Μετρήστε τον αριθμό των ημερών που μπορείτε να περάσετε χωρίς να θυμώνετε. «Ήμουν θυμωμένη κάθε μέρα.

Στη συνέχεια κάθε δεύτερη μέρα. Στη συνέχεια, κάθε τρίτη »και ούτω καθεξής. Αν καταφέρετε να περάσετε τριάντα μέρες χωρίς να θυμώσετε, τα πάτε πολύ καλά. Η συνήθειά σας αρχικά αποδυναμώθηκε και στη συνέχεια καταστράφηκε. Εάν συνεχίσετε έτσι για τρεις ή τέσσερις μήνες χωρίς το πάθος σας να σας προκαλεί αγωνία όπως συνέβαινε πριν, είστε σε εξαιρετική υγεία.

Μην αφήνετε το μυαλό σας να ζωγραφίσει μια ροζ εικόνα

Το μυαλό σας θα ζωγραφίσει συχνά μια ρόδινη εικόνα αρνητικών συνηθειών φαντασιώνοντας ευχάριστες συνέπειες. Φανταστείτε πώς θα του δώσετε ένα μάθημα θυμώνοντας! Φανταστείτε πόσο θα σας σέβεται αν καμαρώνετε για τα επιτεύγματά σας! Φανταστείτε πόσα πλεονεκτήματα μπορείτε να κερδίσετε απατώντας!

Έτσι μας παραπλανά το μυαλό μας μαθαίνοντας μας να κάνουμε πράγματα που είναι επιβλαβή για εμάς. Συνήθειες όπως ο θυμός και η απληστία μπορεί να αισθάνονται καλά όταν είμαστε στα χέρια τους, αλλά μπορούν να έχουν σοβαρές αρνητικές συνέπειες. Μην βιάζεστε να πιστέψετε τις ευχάριστες συνέπειες που απεικονίζει το μυαλό σας. Σκεφτείτε τις ευχάριστες συνέπειες του να μην ενδώσετε στον θυμό ή στην απληστία.

Αναπτύξτε μια αντίθετη συνήθεια

Ένας πολύ καλός τρόπος για να αποδυναμώσετε μια αρνητική συνήθεια είναι να δημιουργήσετε μια αντίθετη συνήθεια. Μια αντίθετη συνήθεια είναι αυτή που είναι ασυμβίβαστη με την τρέχουσα συνήθεια. Για παράδειγμα, η συμπόνια είναι αντίθετη από τον θυμό.

Έτσι, όταν είστε θυμωμένοι, δείτε αν μπορείτε να είστε συμπονετικοί αντί να θυμώνετε. Το χιούμορ είναι αντίθετο από την ενόχληση. Έτσι, όταν είστε ενοχλημένοι, δείτε αν μπορείτε να βρείτε χιούμορ στην κατάσταση. Όταν το κάνετε αυτό, η αίσθηση του χιούμορ σας ενισχύεται ενώ η ενόχληση σας εξασθενεί.

 

Newsletter εγγραφή

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας