Πλέον δύσκολα περνάει μια ημέρα χωρίς να ακούσουμε ή να διαβάσουμε κάτι επίκαιρο σχετικά με το θέμα της ψηφιοποίησης.

 

‘Εχει προβλεφθεί ότι μέσα στα επόμενα 20 χρόνια το 60-70% των σημερινών επαγγελμάτων θα έχουν αντικατασταθεί από ηλεκτρονικές συσκευές και ρομπότ. Δεν είναι περίεργο που πολλοί γονείς σκέφτονται ότι αυτός είναι ο κόσμος στον οποίο μεγαλώνουν τα παιδιά – γιατί να μην εξοικειωθούν από την αρχή με την τεχνολογία και να συνηθίσουν σε αυτή, με το σύνθημα: η πρώιμη εξάσκηση τελειοποιεί; Επιπλέον, οι επίσημες εκπαιδευτικές πολιτικές κατευθύνονται προς αυτή ακριβώς την κατεύθυνση.

Αυτό που παραβλέπεται εδώ είναι ότι η τεχνολογία την οποία χειρίζεται η ανθρώπινη συνείδηση επηρεάζει πολύ έντονα και την ανάπτυξή της.

Αυτό δεν είναι ένα πρόβλημα που απασχολεί τους μεγαλύτερους έφηβους ή τους ενήλικες, εφόσον ο εγκέφαλος τους είχε την ευκαιρία να αναπτυχθεί με υγεία σε έναν αναλογικό κόσμο (δηλαδή πραγματικό) – ωστόσο, για τους νέους, που αυτή η διαδικασία δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Ως αποτέλεσμα, οι φωνές που προειδοποιούν αυξάνονται όλο και περισσότερο, ειδικά από τον κλάδο της επιστήμης, της ιατρικής και της αναπτυξιακής ψυχολογίας[1].

Υπάρχουν αρκετά ερευνητικά αποτελέσματα από πολλές μελέτες και από μεγάλες μετα-αναλύσεις που υποδεικνύουν τις παρενέργειες και τους κινδύνους από την πρόωρη ψηφιοποίηση στα βρεφοκομεία και τα σχολεία: Βλάβη στην ανάπτυξη του μετωπιαίου λοβού, διαταραχή στην ικανότητα αυτόνομης σκέψης και ικανότητας ελέγχου, διαταραχή στον τομέα ανάπτυξης δεξιοτήτων, βλάβη στα μάτια, απώλεια ενσυναίσθησης, ανεπάρκεια στις λεκτικές δυνάμεις έκφρασης, εξάρτηση στα κοινωνικά δίκτυα, κίνδυνος εθισμού – για να μην αναφέρουμε τις παρενέργειες, οι οποίες δεν έχουν τεκμηριωθεί ακόμη επαρκώς και που επιφέρει η ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία στο νευρικό σύστημα, το οποίο στην παιδική ηλικία και κατά την εφηβεία αντιδρά με μεγαλύτερη ευαισθησία απ’ ό,τι αργότερα.

Στη συνέχεια, θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι επιφανείς I.T., όπως ο Steve Jobs, ο Bill Gates και ο Jeff Bezos, δεν επιτρέπουν στα παιδιά τους να έχουν πρόσβαση στα smartphones και ούτω καθεξής και ότι, σύμφωνα με στατιστικές έρευνες, τα παιδιά των ακαδημαϊκών ξοδεύουν πολύ λιγότερο χρόνο μπροστά σε μια οθόνη απ’ ό,τι ο υπόλοιπος πληθυσμός.

Αναπτυξιακοί νευρολόγοι, όπως ο καθηγητής Hüther και οικονομικοί εμπειρογνώμονες, όπως ο McAfee, διευθυντής του ψηφιακού επιχειρείν στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης στο Cambridge, συμφωνούν ότι σε έναν μελλοντικό κόσμο που θα καθορίζεται από την τεχνολογία της πληροφορίας, αυτό που θα χρειάζεται πάνω απ’ όλα είναι η δημιουργικότητα, η κοινωνική επάρκεια, καθώς και η ικανότητα του σκέπτεσθαι και το επιχειρηματικό πνεύμα.

Στην πραγματικότητα, ο Κινέζος επιχειρηματίας Jack Ma που δημιούργησε το Alibaba, τον ανταγωνιστή του Amazon της Ασίας, τάραξε τα νερά όταν είπε σε ένα παγκόσμιο οικονομικό forum στο Νταβός: Τα σχολεία, αντί να παραγεμίζουν με γνώσεις – που έτσι κι αλλιώς τις προσφέρουν οι υπολογιστές με το πάτημα ενός κουμπιού – θα έπρεπε να διδάσκουν «αξίες, εμπιστοσύνη, ανεξάρτητη σκέψη, ομαδικότητα» και να δίνουν περισσότερο χώρο στη δημιουργικότητα, όπως είναι η τέχνη, ο πολιτισμός, η μουσική και ο αθλητισμός.

Ωστόσο, αυτές οι δημιουργικές και επιχειρηματικές ικανότητες έχουν την αναπτυξιακή τους βάση στον πραγματικό κόσμο και όχι στον ψηφιακό! Θα πρέπει να εξετάσουμε αυτό το παράδοξο – για την ανάπτυξη τους οι κοινωνικές δεξιότητες, η δημιουργικότητα και η σκέψη με τη χρήση της φαντασίας, απαιτούν άμεση αλληλεπίδραση με ανθρώπους και συζητήσεις με άλλους που σκέφτονται διαφορετικά, και όχι με έναν υπολογιστή. Ποια είναι λοιπόν η λύση;

Όλη αυτή η γνώση δε μας βοηθάει στο να ελέγχουμε την οικογενειακή ζωή στην καθημερινότητα, στην οποία το smartphone δεν έχει γίνει μόνο αναπόφευκτός συνοδός αλλά συχνά και αντικείμενο έριδας.

Αυτό που χρειάζεται είναι ξεκάθαρη ενημέρωση και συγκεκριμένες συμβουλές για την καθοδήγηση των παιδιών και των εφήβων στις αντίστοιχες ηλικίες, ώστε να αποφευχθούν τυχόν βλάβες και διαταραχές. Αυτός είναι ο σκοπός αυτού του βιβλίου-οδηγού. Περιγράφει τι απαιτείται, έτσι ώστε τα παιδιά και οι έφηβοι να αποκτήσουν μια ομαλή και υγιή μετάβαση στην εποχή της τεχνολογίας των ψηφιακών πολυμέσων.

Επομένως εδώ, οι συγγραφείς έχουν αντικατασταθεί από πολλούς εμπειρογνώμονες και οργανώσεις –εμπειρογνώμονες των ψηφιακών μέσων και εκπαιδευτικούς– όπως φαίνεται από την λίστα των υποστηρικτών και των χορηγών αυτού του βιβλίου-οδηγού. Αυτό που τους ενώνει είναι η αγάπη τους για τους νέους ανθρώπους και η μεγάλη ευθύνη απέναντί τους. Η ελπίδα μας είναι να μεγαλώσουν με υγιή τρόπο όσα περισσότερα παιδιά και έφηβοι γίνεται, ώστε να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν ικανοποιητικά το ψηφιακό τους μέλλον και να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις που θα συναντήσουν στη ζωή τους.

[1] [ΣτΜ]: Η αναπτυξιακή ψυχολογία είναι κλάδος της ψυχολογίας που μελετά τα στάδια ανάπτυξης του ανθρώπου και ειδικότερα του παιδιού. Θεμελιωτής της ήταν ο γνωστός Ελβετός ψυχολόγος Ζαν Πιαζέ. Σύμφωνα με τη θεωρία του, τα στάδια ανάπτυξης του παιδιού είναι τέσσερα: αισθησιοκινητικό, προ-ενεργητικό, συγκεκριμένων νοητικών ενεργειών και τυπικών νοητικών ενεργειών.

Απόσπασμα από το βιβλίο: «Μεγαλώνοντας με υγεία σε έναν κόσμο ψηφιακών πολυμέσων», ένα ομαδικό έργο, σε επιμέλεια και πρόλογο: της Michaela Glöckler, M.D (παιδίατρος με Ανθρωποσοφική ιατρική προσέγγιση) από τις εκδόσεις ETRA.
Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ

 

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

Σχολιάστε

Για να καταχωρήσετε το σχόλιο σας, συνδεθείτε με...



Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας