Ζούμε σε μία εποχή που όλα γίνονται ψηφιακά και η γραφή με το χέρι τείνει να αντικατασταθεί από τα τεχνολογικά εργαλεία. Παρότι όμως τα νέα μέσα προσφέρουν πολλές ευκολίες και οικονομία χρόνου, πρόσφατη έρευνα φέρνει στο προσκήνιο τα πολλά οφέλη που έχει το γράψιμο για τον εγκέφαλο των παιδιών.

Οι ψηφιακές συσκευές αντικαθιστούν όλο και περισσότερο την παραδοσιακή γραφή με το χέρι. Στα σύγχρονα σχολεία, το μάθημα, η ανάγνωση και φυσικά η γραφή ψηφιοποιούνται όλο και περισσότερο σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ωστόσο, δεν υπάρχουν ακόμη επαρκή στοιχεία για τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις αυτής της πρακτικής και είναι άγνωστο εάν τελικά η εκτεταμένη χρήση της τεχνολογίας στο σχολείο θα έχει περισσότερα θετικά ή αρνητικά, σε σχέση με τον παραδοσιακό τρόπο μάθησης.

Ξεκινώντας από τα παραπάνω δεδομένα, μία ομάδα ερευνητών από τη Νορβηγία με επικεφαλής την καθηγήτρια Όντρεϊ βαν ντερ Μέερ του Νορβηγικού Πανεπιστημίου Επιστήμης και Τεχνολογίας στο Τροντχάιμ, διεξήγαγαν την έρευνα The Importance of Cursive Handwriting Over Typewriting for Learning in the Classroom: A High-Density EEG Study of 12-Year-Old Children and Young Adults”. Σκοπός της έρευνας αυτής ήταν να μελετηθεί η εγκεφαλική δραστηριότητα των παιδιών όταν γράφουν με το χέρι συγκριτικά με την εγκεφαλική τους δραστηριότητα όταν πληκτρολογούν.

Στην έρευνα συμμετείχαν 12 παιδιά (μέσης ηλικίας 11.83 ετών) και 12 νεαροί ενήλικες (μέσης ηλικίας 23.58 ετών). Το πείραμα περιελάμβανε συνολικά 45 δοκιμές, όπου κάθε λέξη παρουσιάστηκε σε τρεις διαφορετικές συνθήκες, με μερικώς τυχαία σειρά. Οι 15 λέξεις παρουσίαζαν διαφορετικό βαθμό δυσκολίας, από συγκεκριμένες λέξεις, όπως «παπούτσι», έως πιο αφηρημένες, όπως «γενέθλια».

Για κάθε δοκιμή, οι συμμετέχοντες έπρεπε να γράψουν την κάθε λέξη με τρεις διαφορετικούς τρόπους:

– με ψηφιακή πένα απευθείας στην οθόνη

– να πληκτρολογήσουν τη λέξη που παρουσιάζεται χρησιμοποιώντας το δεξί δείκτη στο πληκτρολόγιο

– να σχεδιάσουν την λέξη με ελεύθερο χέρι με ψηφιακή πένα απευθείας στην οθόνη.

Όλοι οι συμμετέχοντες φορούσαν μια ειδική κάσκα με 250 ηλεκτρόδια με ευαίσθητους αισθητήρες, που κατέγραφαν την ηλεκτρική δραστηριότητα του εγκεφάλου καθώς έγραφαν.

Τα ευρήματα αποκάλυψαν διαφορές στην ταλαντωτική δραστηριότητα μεταξύ της γραφής, της πληκτρολόγησης και του σχεδίου τόσο για τα παιδιά όσο και για τους ενήλικες.

Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκε ότι ο εγκέφαλος τόσο των παιδιών όσο και των ενηλίκων ήταν πολύ πιο δραστήριος στη διάρκεια του γραψίματος με το χέρι από ό,τι κατά την πληκτρολόγηση.

Όπως υποστηρίζει η βαν ντερ Μέερ, «Κάθε φορά που οι κινήσεις χρησιμοποιούνται ως στρατηγική μάθησης, διεγείρονται περισσότερα σημεία του εγκεφάλου, πράγμα που οδηγεί στη δημιουργία πιο σύνθετων νευρικών δικτύων. Ακόμη, φαίνεται πως οι κινήσεις που συνδέονται με το γράψιμο σε πληκτρολόγιο δεν  ενεργοποιούν αυτά τα δίκτυα με τον ίδιο τρόπο που το κάνουν η γραφή με το χέρι και η ζωγραφική».

Στον αντίποδα της έρευνας αυτής, υπάρχουν μελέτες που υποστηρίζουν ότι αρκετοί εκπαιδευτικοί πιστεύουν πως τα πληκτρολόγια δημιουργούν λιγότερες δυσκολίες στα παιδιά. Σύμφωνα με αυτές, τα παιδιά μπορούν να γράψουν στον υπολογιστή ευκολότερα μεγάλα κείμενα, ενώ δείχνουν να το ευχαριστιούνται περισσότερο.

Η απάντηση της Βαν ντερ Μέερ σε αυτό είναι ότι: «Η εκμάθηση της γραφής με το χέρι είναι λίγο πιο αργή διαδικασία, είναι όμως σημαντικό για τα παιδιά να περάσουν αυτή την κοπιώδη φάση. Η χρήση πληκτρολογίου συνεπάγεται τη χρήση των ίδιων κινήσεων για κάθε γράμμα, ενώ το γράψιμο με το χέρι προϋποθέτει πιο πολύπλοκες κινήσεις, κάτι σημαντικό για τον εγκέφαλο.

Αν δεν δημιουργήσουμε προκλήσεις για τον εγκέφαλο, τότε δεν θα φθάσει στο μέγιστο των δυνατοτήτων του. Και αυτό μπορεί να έχει επιπτώσεις για τις σχολικές επιδόσεις».

«Όταν χρησιμοποιούμε τεχνολογικές συσκευές, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι η γραφή με το χέρι θα παραμείνει η κεντρική δραστηριότητα στα πρώτα στάδια μάθησης γραμμάτων, ανεξάρτητα από το αν θα γίνεται με γραφίδα και τάμπλετ ή με το παραδοσιακό χαρτί και μολύβι», καταλήγει η επιστήμονας.

Πηγή: www.frontiersin.org 

 

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας