Η προετοιμασία των παιδιών για την άφιξη νέου μέλους στην οικογένεια

Η προετοιμασία των παιδιών για την άφιξη νέου μέλους στην οικογένεια - της Άννας Σολωμού

120 ΑΝΑΓΝΩΣΕΙΣ

Της Άννας Σολωμού

Γλυκιά προσμονή, χαρά αλλά και αρκετή αγωνία είναι μερικά από τα συναισθήματα που βιώνει  η οικογένεια καθώς αναμένει την άφιξη του νέου μέλους της. Κάθε ένας έχει να διαχειριστεί διαφορετικές υποχρεώσεις, προκλήσεις και προσδοκίες. Η φροντίδα της υγείας της μητέρας και του εμβρύου αρχικά- του βρέφους στη συνέχεια- έχουν πρωταρχική σημασία και απορροφούν αρκετό χρόνο και ενέργεια.

Ολόκληρο το οικογενειακό σύστημα αλλάζει, μετατοπίζεται από την πραγματικότητα που βίωνε πριν, σε μια νέα η οποία έχει μόνιμες (μεγαλύτερος αριθμός μελών) αλλά και μεταβαλλόμενες (περίοδος εγκυμοσύνης) διαστάσεις. Τα ενήλικα μέλη, γονείς, παππούδες  και λοιποί συγγενείς μπορούν να διαχειριστούν  πιο συνειδητά τις ρεαλιστικές δυσκολίες, τις αλλαγές της καθημερινότητας και τις συναισθηματικές  διακυμάνσεις που προκύπτουν από την χαρούμενη αυτή συγκυρία. Για τα παιδιά όμως αυτή η περίοδος συχνά γίνεται  αρκετά παράξενη ακόμη και αγχώδης.

Για να προετοιμάσουμε το παιδί για την άφιξη του αδελφού του χρειάζεται να λάβουμε υπόψη την ηλικία του. Για τα βρέφη έως 3 ετών καλό είναι να αποφεύγονται οι πολλές ή οι σύνθετες συζητήσεις γύρω από αυτό το θέμα και κυρίως οι κοινοτυπίες όπως «…θα αγαπάς το αδελφάκι σου, … θα παίζετε μαζί, … θα τον προσέχεις είσαι ο μεγάλος κ.ο.κ». Τα βρέφη δεν μπορούν να αντιληφθούν τόσο ασαφή και αφηρημένες έννοιες ούτε έχουν την δυνατότητα να συλλάβουν λεπτομερώς το μέλλον.

Η σχέση με το έμβρυο και έπειτα το νεογνό δημιουργείται σχεδόν με μια πηγαία φυσικότητα. Οι αντιδράσεις απέναντι στο αδελφάκι είναι περισσότερο αυθόρμητες και στιγμιαίες, χωρίς μεγάλη διάρκεια ή μονιμότητα.

Καθοριστική σημασία αυτή την περίοδο παίζει η αυτονόμηση η οποία ξεκινά περίπου στους 18 μήνες και θα κορυφωθεί κατά την προσχολική ηλικία. Η αυτονόμηση  προϋποθέτει την ασφαλή προσκόλληση, την ανάπτυξη δηλαδή μιας σταθερής και γεμάτη εμπιστοσύνη σχέσης με την μητέρα. Γι αυτό και όταν θα πρέπει να λείψει η μητέρα ενημερώνει πάντα για την απουσία της με την επανάληψη μιας απλής φράσης, σε ήπιο τόνο και σταθερή φωνή. Για τις ημέρες που η μητέρα θα διαμένει στο μαιευτήριο η προετοιμασία χρειάζεται να γίνει περισσότερο βιωματική δηλαδή με σύντομες περιόδους απουσίας της, παρά λεκτική.

Τα βρέφη ειδικά – και τα παιδιά γενικά – αγαπούν την ρουτίνα γι’ αυτό και θα πρέπει οι απαιτούμενες αλλαγές να δοκιμαστούν και να ξεκινήσουν σταδιακά πριν την άφιξη του μωρού όπως για παράδειγμα η αλλαγή στο δωμάτιο ή το κρεβάτι, τα πρόσωπα ή τον χώρο φύλαξης, βρεφικό ή παιδικό σταθμό κτλ.

Μικρές καθημερινές ρουτίνες όπως το τραγούδι της μητέρας και το παραμύθι ή η βόλτα με τον πατέρα μπορούν να διαφυλάξουν την ηρεμία αλλά και να ανακουφίσουν από το στρες και την κούραση όλη την οικογένεια.

Τα νήπια έως 5 ετών έχουν μεγάλη ανάγκη από κάθε μορφή επικοινωνίας αλλά και  την παροχή  χώρου για την ανεμπόδιστη και  μη- κατευθυνόμενη έκφραση σκέψεων και συναισθημάτων. Το συμβολικό παιχνίδι βοηθάει πολύ τους γονείς να καταλάβουν τον εσωτερικό κόσμο των παιδιών ενώ είναι απλό, διδαχτικό και πολύ δημοφιλές το παιχνίδι με «κούκλες- μωρά/ οικογένεια». Επίσης, στα νήπια και τα μεγαλύτερα παιδάκια αρέσουν πολύ οι ιστορίες από την περίοδο της δικής τους εμβρυακής και βρεφικής ζωής. Μπορείτε να εμπλουτίσετε την αφήγηση με εικόνες, βίντεο και αρκετό χιούμορ.

Τέλος, ο πολύς διαθέσιμος ελεύθερος χρόνος στην νηπιακή ηλικία (ειδικά στις οικογένειες με μοναχοπαίδι) συχνά οδηγεί στην υπερ- απασχόληση του παιδιού σε οργανωμένες δραστηριότητες. Καλό θα είναι λοιπόν, να αξιολογηθούν και να επιλεγούν οι δραστηριότητες εκείνες που πραγματικά ξεχωρίζουν ή είναι και εν τέλει εφικτές. Τα παιδιά άλλωστε εκτιμούν περισσότερο τον χρόνο που περνούν με τους γονείς, ιδιαίτερα την περίοδο που στο σπίτι έρχεται ένα μωράκι.

Κάθε παιδί, γονιός και οικογένεια είναι μοναδικές, ασύγκριτες οντότητες  που γράφουν την δική τους ιστορία αγάπης. Η αγάπη δεν προλαβαίνει όλα τα λάθη και ούτε τα σβήνει όλα. Η αγάπη όμως διδάσκει την αποδοχή, την συγχώρεση και δίνει φτερά στην προσπάθεια.

Κι επειδή γονιός δεν γεννιέσαι αλλά γίνεσαι ! ξεκινάμε την σχολή γονέων “Γονικός Συναισθηματικός Αλφαβητισμός” γιατί όλοι οι γονείς έχουν δικαίωμα στην γνώση και την εξέλιξη !

Άννα Σολωμού
Σύμβουλος Προσωπικής & Οικογενειακής Ανάπτυξης
Συντονίστρια Σχολών Γονέων- Πανελλήνιος σύνδεσμος Σχολών Γονέων & μέλος της διεθνούς ομοσπονδίας για την εκπαίδευση γονέων (F.I.E.P)
Εισηγήτρια Σεμιναρίων για Ομάδες Εργασίες, εγκεκριμένη από τον ΟΑΕΔ

Η προετοιμασία των παιδιών για την άφιξη νέου μέλους στην οικογένε

Η Σχολή Αυτογνωσίας

Η Σχολή Αυτογνωσίας για τον Σύγχρονο Άνθρωπο είναι:
v Τόπος συνάντησης, επικοινωνίας και στοχασμού
v Πλαίσιο για την ανάπτυξη της ατομικής και της συλλογικής του επίγνωσης
v Πηγή και κανάλι δύναμης & στήριξης του ιδίου αλλά και κοινωνικών ομάδων
v Στάση ζωής όπου η αυτογνωσία οδηγεί στην διαχείριση & επίλυση των καθημερινών προκλήσεων με μοναδικό για τον καθέναν τρόπο.
Δείτε τα πλήρη στοιχεία της Σχολής Αυτογνωσίας

Πρόσφατα άρθρα του συντάκτη Η Σχολή Αυτογνωσίας (όλα τα άρθρα)

Σχολιάστε

Εναλλακτικά, συνδεθείτε με...



Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας