Το να καταλάβουμε τους θετικούς λόγους πίσω από τις αρνητικές συμπεριφορές μπορεί να μας βοηθήσει να τις αλλάξουμε.

 

Ο Χάρι έτρωγε παρορμητικά από τότε που θυμάται τον εαυτό του. “Δεν απολαμβάνω πάντοτε αυτό που τρώω”, λέει. “Φυσικά αγαπώ το φαγητό, δεν τρώω πράγματα που δεν μου αρέσουν. Απλώς δεν μπορώ να κρατηθώ και πολύ, χωρίς να τρώω σχεδόν ασυναίσθητα”.

H Γκλάντις είναι μια αλκοολική που αναρρώνει. “Δεν έχω πιεί εδώ και χρόνια,” μου είπε. “Όμως ακόμη θεωρώ τον εαυτό μου αλκοολικό. Ξέρω ότι αν αρχίσω να πίνω δεν μπορώ να σταματήσω. Γι’ αυτό και δεν το κάνω.”

Η Νίνα άρχισε να καπνίζει όταν ήταν 10 ετών. “Δεν μπορώ να θυμηθώ μια εποχή που να μην θέλω να καπνίσω”, λέει. “Έχω διακόψει πολλές φορές, με διάφορες τεχνικές. Όλες λειτουργούν αλλά για λίγο, μετά πάντα ξαναρχίζω το κάπνισμα.”

Έχω μάθει πως όταν κάποιος έρχεται για θεραπεία με το διατυπωμένο αίτημα να διακόψει μια προβληματική συμπεριφορά, το να τον βοηθήσεις να την σταματήσει, δεν είναι πάντα τόσο απλό και άμεσο όσο φαίνεται. Είτε η συνήθεια που θέλουν να αλλάξουν είναι το κάπνισμα, το ποτό, η βουλιμία ή τα ναρκωτικά, ο τζόγος, το πορνό, ή η εμπλοκή με συγκεκριμένη σεξουαλική δραστηριότητα, ή κάτι άλλο, έχω ανακαλύψει ότι προκειμένου κάποιος να διακόψει, θα πρέπει να κατανοήσει μια σειρά από θετικά πράγματα που αυτή η συνήθεια τους δίνει.

Αυτή η στάση έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς η έρευνα έχει δείξει ότι αυτές οι προβληματικές συμπεριφορές, έχουν μεγεθυνθεί κατά την διάρκεια της καινούργιας συνθήκης της πανδημίας του κορωναϊού.

Η αρθρογραφία μας λέει, να μην υποκύπτουμε σε καταχρηστικές συμπεριφορές κατά την διάρκεια του Covid. Ειδικοί από την ιατρική σχολή του Yale για παράδειγμα, μας λένε ότι η υπερβολική κατανάλωση ποτού έχει αρνητικό αποτέλεσμα στο ανοσοποιητικό μας σύστημα και τους πνεύμονες, τα οποία και τα δύο πλήττονται από τον Covid 19, ενώ και τα δύο αυξάνουν την ευαισθησία στην ασθένεια και στην σοβαρότητα των συμπτωμάτων.

Όμως, αρκετές έρευνες έχουν υποδείξει ότι οι διαταραχές φαγητού, μπορεί να βοηθήσουν ένα άτομο να διαχειριστεί το άγχος και την θλίψη, ιδιαίτερα όταν αυτά συνδέονται με την αβεβαιότητα. Έρευνα που έχει κυκλοφορήσει τον Ιούλιο, μας πληροφορεί ότι η αβεβαιότητα και το άγχος που συνδέεται με την πανδημία, μπορεί να συνεισφέρει στην έξαρση αυτών των συμπτωμάτων.

Μια σειρά από διαφορετικές εθιστικές και επικίνδυνες συμπεριφορές, έχουν τον ρόλο της ανακούφισης.

Κάποιοι συγγραφείς έχουν περιγράψει τον τρόπο που ορισμένες δυνητικά επικίνδυνες συμπεριφορές -όπως η ελεύθερη πτώση με αλεξίπτωτο- είναι ένας τρόπος για να έρθει κάποιος σε επαφή με συναισθήματα στα οποία διαφορετικά, δεν θα είχε πρόσβαση.

Έχει ενδιαφέρον ότι η χρήση προβληματικών συμπεριφορών για την ανακούφισή μας, είναι μια συμπεριφορά προσαρμοστικότητας– δηλαδή μια διαδικασία η οποία μας βοηθά να λειτουργήσουμε καλύτερα στην καθημερινότητά μας. Μοιάζει με αντίφαση, γιατί στην ουσία αυτές οι συμπεριφορές, μπορεί συγχρόνως να προκαλούν δυσκολίες στο να λειτουργεί κάποιος καλά. Αναγνωρίζοντας όμως ότι οι προβληματικές συμπεριφορές παίζουν ρόλο στο να βοηθούν ένα άτομο για διατηρήσει την συναισθηματική του ισορροπία, είναι σημαντικό για οποιονδήποτε υποφέρει από αυτές, ή για όσους εργάζονται βοηθώντας ανθρώπους με αυτές τις διαταραχές.

Ειδικά τώρα, καθώς διαπραγματευόμαστε την ανασφάλεια και την σύγχυση γύρω από τον Covid-19, υπάρχουν δύο σημαντικές ιδέες κλειδιά που πρέπει να έχουμε στο νου μας, για κάθε έναν που προσπαθεί για διαχειριστεί αυτά τα συμπτώματα.

1. Είναι σημαντικό να αναγνωρίσετε ότι έχετε αναπτύξει αυτά τα συμπτώματα γιατί υπάρχει λόγος, επομένως πρέπει να σταματήσετε να κατηγορείτε τον εαυτό σας. Όπως έχουμε δει, τα συμπτώματα είναι συχνά μέρος της προσπάθειας που κάνετε να διαχειριστείτε ή να ελέγξετε δύσκολα συναισθήματα όπως η θλίψη, ο θυμός, o εκνευρισμός, ο φόβος και η ανησυχία.

Παρόλο που η ευτυχία δεν θεωρείται συχνά ένα επίπονο ή δύσκολο συναίσθημα υπάρχουν στιγμές που ο ενθουσιασμός και η ευτυχία, μας κάνουν να αισθανόμαστε υπερβολικά καλά. Αισθανόμαστε υπερ ενθουσιασμένοι ή υπέρ ενεργοποιημένοι, και χρειαζόμαστε κάτι που θα μας βοηθήσει να ξανακερδίσουμε μια κάποια ισορροπία. Μπορείτε να το δείτε αυτό στην συμπεριφορά ενός παιδιού, που έγινε υπερενθουσιώδες σε μια οικογενειακή συγκέντρωση ή σε κάποιες ξεχωριστές διακοπές.

Όταν η διάθεσή σου είναι πολύ μελαγχολική και θλιμμένη, θα χρειαστείς βοήθεια για να “ανέβεις”, ή να επαναφέρεις την διάθεσή σου ξανά σε μια σταθερή κατάσταση. Όταν είστε πολύ ενθουσιασμένοι, ίσως χρειαστείτε κάποια βοήθεια προκειμένου να κατευνάσετε τον ενθουσιασμό σας, ουσιαστικά δηλαδή να επαναφέρετε τα συναισθήματά σας από τον υπερενθουσιασμό και την υπερδιέγερση, σε μια σταθερή κατάσταση.

Ως παιδιά έχουμε μάθει να ρυθμιζόμαστε από τος γονείς μας, τους καθηγητές μας ή τα αδέρφια μας. Όταν οι ενήλικες στις ζωές μας έχουν οι ίδιοι πρόβλημα στο να ρυθμίσουν τον εαυτό τους, δεν έχουν την δυνατότητα να μας δείξουν πως να το κάνουμε εμείς.

Και εδώ συχνά παρουσιάζονται τα προβλήματα συμπεριφοράς. Παρόλο που αναμφισβήτητα δημιουργούν δυσκολίες, αυτές οι συμπεριφορές βοηθούν στην συναισθηματική ρύθμιση. Για ορισμένους ανθρώπους, αυτά είναι τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία που έχουν βρει να τους βοηθούν να διαχειριστούν, τον αφόρητο πόνο, την λύπη, τον θυμό και τον εκνευρισμό.

Είναι σημαντικό να δώσετε στον εαυτό σας τα εύσημα, γιατί χρησιμοποιείτε αυτά τα εργαλεία. Μια αποθεραπευόμενη αλκοολική, πρόσφατα μου είπε ότι έχει μάθει πλέον να μην κατηγορεί τον εαυτό της για την συμπεριφορά της με το ποτό στο παρελθόν, παρόλο που της δημιούργησε σοβαρά προβλήματα, γιατί ήταν ο δικός της τρόπος να διαχειριστεί μια πολύ δύσκολη κατάσταση στην ζωή της.

Όταν αναγνωρίσετε ότι αυτές οι συμπεριφορές προέκυψαν από την ανάγκη σας, να διαχειριστείτε αυτά που ήταν αδύνατο να διαχειριστούν, και να αντέξετε όσα ήταν αφόρητα, τότε μπορεί να αρχίσετε να ψάχνετε για άλλους τρόπους να αντιμετωπίσετε τα δύσκολα αυτά συναισθήματα.

2. Βρείτε εναλλακτικούς τρόπους να ηρεμήσετε τον εαυτό σας, να τον ανακουφίσετε όταν είστε ανήσυχοι, αγχωμένοι ή θυμωμένοι, να χαλαρώσετε όταν είστε νευρικοί, και να δώσετε στον εαυτό σας περισσότερη ενέργεια όταν αισθάνεστε πεσμένοι ή στεναχωρημένοι.

Ένα από τα σημαντικά πράγματα που πρέπει να αναγνωρίσετε, είναι ότι οι εξαρτήσεις συντηρούν τους εαυτούς τους, γιατί είναι πολύ αποτελεσματικές στο να διαχειρίζονται τα επίπονα συναισθήματα – μερικές φορές, τουλάχιστον στην αρχή, πολύ καλύτερα από οτιδήποτε άλλο μπορεί να έχετε δοκιμάσει. Κατά την διάρκεια της πανδημίας, όλοι παλέψαμε με δύσκολα συναισθήματα που έπρεπε να ρυθμιστούν και γι αυτό τον λόγο, πιστεύω ότι υπήρξε αύξηση στην χρήση του αλκοόλ και στα θέματα διατροφής, και πιθανόν και σε άλλες εθιστικές συμπεριφορές.

Καθώς οι επιχειρήσεις και τα σχολεία σε διάφορα μέρη του κόσμου ανοίγουν και καθώς όλοι προχωράμε, σε ορισμένες περιπτώσεις με μεγάλο άγχος, σε ένα πιο “φυσιολογικό” τρόπο ζωής, συγχρόνως υπάρχει αύξηση της αβεβαιότητας, της σύγχυσης, της αμφιβολίας, και σε περίπτωση όπως ο COVID-19, αύξηση του φόβου. Περισσότερο από ποτέ χρειαζόμαστε εργαλεία για ανακούφιση του εαυτού μας.

Είναι σημαντικό όμως να πούμε ότι ανακούφισή δεν σημαίνει το να αγνοείς ούτε τα συναισθήματά σου, ούτε και τους κινδύνους που αντιμετωπίζεις.

Ανακουφίζοντας τον εαυτό σας με ρυθμίσεις είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω, μπορεί να σας δώσει την δυνατότητα να πάρετε αποφάσεις δύσκολες, όπως το αν θα στείλετε πίσω το παιδί σας στο σχολείο, ή αν εσείς θα επιστρέψετε στο γραφείο, ή αν θα πάτε σε μια γιορτή ή αν θα κοινωνικοποιηθείτε σε κλειστούς χώρους. Το να είστε ήρεμοι, σας επιτρέπει να ζυγίσετε με λογική τα δεδομένα που σας παρουσιάζονται και τα οποία συχνά προκαλούν σύγχυση, και να αποφασίσετε για τον εαυτό σας, εάν θα πρέπει ή όχι να φοράτε μάσκα σε δημόσιους χώρους, ή αν θα πρέπει να παραμένετε κοντά σε ανθρώπους που δεν την φορούν.

Εάν είστε έτοιμοι να αναζητήσετε εναλλακτικούς τρόπους με τους οποίους θα διαχειριστείτε τα συναισθήματά σας, υπάρχουν πολλά εργαλεία τα οποία είναι διαθέσιμα και μπορούν να βοηθήσουν. Όμως και πάλι είναι σημαντικό να αναγνωρίσετε, ότι στην αρχή τίποτα δεν θα μοιάζει τόσο αποτελεσματικό, όσο οι συνήθειες τις οποίες θέλετε να αλλάξετε.

Ο χρόνος και η πρακτική θα σας κάνουν να αρχίσετε να αισθάνεστε άνετα με τις νέες τακτικές, και καθώς θα συνεχίζετε να δουλεύετε με αυτές, θα ανακαλύψετε σταδιακά ότι σας είναι ευκολότερο να εγκαταλείψετε τις παλιές σας συμπεριφορές, γιατί δεν τις χρειάζεστε τόσο πολύ πλέον. Όμως είναι σημαντικό να δώσετε χρόνο στον εαυτό σας, χωρίς να τον κρίνετε για το πόσο χρόνο θα πάρει όλο αυτό. Θυμηθείτε ότι αν χρησιμοποιούσατε μια συγκεκριμένη συμπεριφορά για ανακούφιση για πολύ καιρό, το σώμα αλλά και το μυαλό σας, δεν θα την εγκαταλείψει εύκολα. Επιμείνετε όμως! Να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας και σταδιακά θα φτάσετε εκεί που θέλετε.

Υπάρχουν τόσα πολλά εργαλεία, που θα χρειαστεί να διερευνήσετε διαφορετικές δυνατότητες και σταδιακά να βρείτε αυτό που λειτουργεί για εσάς. Αυτός είναι ένας άλλος λόγος για τον οποίο η διαδικασία μπορεί να πάρει αρκετό καιρό.

Εργαλεία για ανακούφιση του εαυτού μας

Ακολουθούν μερικές ιδέες για να ενθαρρύνω τους πελάτες μου να δοκιμάσουν και επίσης μερικά εξαιρετικά βιβλία που μπορούν να σας δώσουν επιπλέον ιδέες. (Σε φυσιολογικούς καιρούς προτείνω προσεγγίσεις όπως το μασάζ ή το να βρεθείς μαζί με τους φίλους ή την οικογένειά σου για να έχεις υποστήριξη, όπως και άλλα πράγματα τα οποία περιλαμβάνουν περισσότερη κοινωνικοποίηση από αυτή που ενδεχομένως είναι ασφαλής ή μας κάνει να νιώθουμε άνετα σήμερα. Επομένως αυτά τα εξαιρούμε)

  • Κάντε ένα χλιαρό ντους ή ένα αφρόλουτρο
  • Βάλτε ενυδατική κρέμα σε όλο σας το σώμα
  • Κουκουλωθείτε με μια βαριά κουβέρτα
  • Πιείτε ένα φλιτζάνι ζεστό τσάι με γάλα και μέλι
  • Διαβάστε ένα διασκεδαστικό, περιπετειώδες βιβλίο
  • Ακούστε ένα ενδιαφέρον, πολύπλευρο podcast
  • Ακούστε μουσική
  • Χορέψτε με την μουσική
  • Κάντε yoga, πάτε για τρέξιμο, ή κάντε κάποια μορφή άσκησης
  • Μιλήστε με κάποιον -έναν φίλο, ένα συνάδελφο, ένα μέλος της οικογένειας. Μπορεί να θέλετε ή να μην θέλετε να τους πείτε πως αισθάνεστε, ανάλογα με την σχέση που έχετε μαζί τους και τον τρόπο που αντιδρούν στα συναισθήματά τους. Όμως μερικές φορές, το να μιλήσετε σε κάποιον σχετικά με κάτι που είναι εντελώς έξω από ότι έχει να κάνει με τα συναισθήματά σας, μπορεί να είναι πολύ ανακουφιστικό. Δώστε ιδιαίτερη σημασία στο ένστικτό σας σχετικά με αυτό το θέμα.
  • Διαλογιστείτε
  • Γίνετε μέλος σε μια ομάδα στήριξης (υπάρχουν πολλές πληροφορίες στο internet σχετικά και σίγουρα θα βρείτε κάποια για την περιοχή που σας ενδιαφέρει)
  • Μαγειρέψτε κάνει υγιεινό και νόστιμο
  • Ξεκινήστε online μαθήματα (και πάλι ένα από τα καλά κομμάτια της COVID εποχής, είναι ότι προήγαγε πολύ τις online ταξεις πάνω σε διάφορα θέματα που μπορεί να σας ενδιαφέρουν) ή on demand (Συνεχώς διαθέσιμα online videos για να μπορείτε να τα παρακολουθείτε από όπου θέλετε και όποτε μπορείτε)
  • Πλέξτε με βελόνες ή βελονάκι, κάντε οποιοδήποτε καλλιτεχνικό δημιούργημα – ακόμη και αν όπως εγώ είστε τελείως αρχάριος
  • Δείτε έναν θεραπευτή
  • Συμβουλευτείτε ένα ψυχίατρο για να δείτε τι αγωγή θα μπορούσε να σας βοηθήσει
Βιβλία σχετικά με την ανακούφισή του εαυτού μας

Αυτά είναι μερικά βιβλία που σας προτείνω να ελέγξετε, αλλά υπάρχουν και άλλα, όπως επίσης και podcasts (με κάποιους από αυτούς τους συγγραφείς) και online sites που μπορείτε να εξερευνήσετε.

  • Susan Albers, 50 Ways to Soothe Yourself Without Food offers a variety of potential substitutes for any addictive behavior used for self-soothing.
  • Guy Winch, Emotional First Aid: healing, Rejection, Guilt, Failure and Other Everyday Hurts
  • Russ Harris and Stephen Hayes, ACT Made Simple
  • Lane Pederson, The DBT Deck for Clients and Therapists: 101 Mindful Practices to Manage Distress, Regulate Emotions & Build Better Relationships.
Το πιο σημαντικό είναι να προσπαθήσετε να βρείτε εναλλακτικά μοτίβα – και να δώσετε στον εαυτό σας τα εύσημα, που βρήκατε κάτι που λειτουργούσε ακόμη και αν είχε αρνητικές συνέπειες. Γιατί οι αρνητικές συνέπειες, θα ήταν πολύ χειρότερες αν δεν είχατε προσπαθήσει να ηρεμήσετε τον εαυτό σας με κάποιον τρόπο.

 

Της F. Diane Barth L.C.S.W.

Πηγή: psychologytoday.com

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας