Το εξπρές του διαιτολόγου

0
183

Εσύ ξέρεις για ποιο μιλάω; Αυτό που μας πιάνει τέτοια εποχή με συνέπεια κάθε χρόνο να αναζητάμε λύσεις για να μικρύνουμε τη σιλουέτα και κυρίως αποτελέσματα στη ζυγαριά, όσο πιο γρήγορα τόσο καλύτερα. Εξπρές με όλη τη σημασία της λέξης αφού τα ασταμάτητα τηλέφωνα στα διαιτολογικά δείχνουν ότι ο κόσμος με αγωνία αναζητά εξπρές αποτελέσματα μέχρι το καλοκαίρι.

Αλλά ας δούμε λίγο κάποια δεδομένα που αποδεικνύουν του λόγου το αληθές:

Έρευνα του BBC σε 1300 άτομα έδειξε ότι:

• Πάνω από το 90% των ατόμων έχει κάνει δίαιτα, και αλήθεια, αναρωτιέμαι, όντως 9 στους 10 έχουν πρόβλημα με το βάρος του;

• Περισσότεροι από 1 στους 3 έχουν δοκιμάσει παραπάνω από 10 δίαιτες. Καταλαβαίνω ότι μάλλον φταίει ο διαιτολόγος ή κάτι δεν πάει καλά με τις δίαιτες.

1 στα 10 άτομα έχει αρχίσει δίαιτα μεταξύ 50 και 500 φορές στη ζωή του (!) και θα το αφήσω αυτό εδώ χωρίς σχόλια.

Όλα όμως τα παραπάνω φανερώνουν τη νεύρωση που υπάρχει στην εποχή μας με τη δίαιτα. Είναι τόσο οικείο στην σύγχρονη κοινωνία άνθρωποι να αισθάνονται ενοχές για το φαγητό, να κρίνουν το σώμα τους, να ασχολούνται και να συγκρίνουν διαρκώς τα σώματα άλλων ανθρώπων.

Αν εσύ που τώρα με διαβάζεις έχεις θέματα με το βάρος σου είναι πολύ πιθανό να ξεκίνησες την πρώτη σου δίαιτα σε πολύ μικρή ηλικία ή αργότερα ή να μην μπορείς να θυμηθείς τον εαυτό σου χωρίς να είσαι σε προσπάθεια να χάσεις βάρος. Παρόλα αυτά, σήμερα ίσως να βρίσκεσαι στα περισσότερα κιλά που έχεις υπάρξει ποτέ ή να κρατιέσαι στα κιλά σου με νύχια και με δόντια.

Ίσως να αναρωτιέσαι γιατί αυτή η διατροφή αυτή τη φορά δεν λειτουργεί και γιατί κάθε φορά είναι πιο δύσκολο;

Γιατί η δύναμη της θέλησης στερεύει και δεν μπορείς να ακολουθήσεις το πρόγραμμα διατροφής;

Γιατί εσύ δεν τα καταφέρνεις; Οι άλλοι πώς μπορούν; (μπορούν;)

Αναρωτιέσαι γιατί ύστερα από κάθε προσπάθεια να χάσεις βάρος, το ξαναπαίρνεις και γιατί ο άπειρος χρόνος, ενέργεια και χρήμα που έχεις ξοδέψει στο αδυνάτισμα, δεν σε έχει ωφελήσει μέχρι σήμερα… ή τουλάχιστον δεν φαίνεται στο σώμα σου.

Επίτρεψέ μου να σου απαντήσω: δεν φταις εσύ που αποτυγχάνεις να κάνεις δίαιτα, είναι η δίαιτα που έχει αποτύχει να σε βοηθήσει, εσένα και πολλούς πολλούς ακόμη.

Ναι σωστά διάβασες. Η δίαιτα δεν λειτουργεί, οι περισσότεροι το γνωρίζουν πια ή δυστυχώς το έχουν μάθει με τον δύσκολο τρόπο, μέσα από το βίωμα.

Θα σε βοηθήσω να βρεις τη λογική πίσω από την βιολογική αλήθεια. Το σώμα μας έχει ως βασικό σκοπό να μας κρατάει στη ζωή. Για να μας κρατήσει στη ζωή χρειάζεται ενέργεια. Για αυτό το λόγο υπάρχουν βιολογικοί μηχανισμοί που όταν εσύ κάνεις δίαιτα, εκείνοι ενεργοποιούνται ώστε να μην χάσεις βάρος, αλλά να πάρεις.

Το σώμα σου δεν γνωρίζει τη διαφορά αν εσύ κάνεις δίαιτα για να φαίνεσαι καλύτερος στην παραλία ή αν τελείωσαν τα τρόφιμα στον πλανήτη και έχουμε λιμό. Οπότε η οργανική αντίδραση του πανέξυπνου σώματος είναι να μειώσει τον ρυθμό που καίει ενέργεια και να κάνει και άλλες προσαρμογές για να σε κρατήσει εσένα και τα γονίδιά σου εν ζωή (αυτός είναι ο στόχος).

Αυτό βέβαια έχει δομήσει μία τεράστια βιομηχανία αδυνατίσματος που στις Η.Π.Α. τα κέρδη είναι κοντά στα 60 δισεκατομμύρια δολάρια ανά έτος!

Το εντυπωσιακό εδώ είναι ότι πρόκειται για τη μόνη βιομηχανία που παράγει προϊόντα και υπηρεσίες που όχι απλά δεν λειτουργούν αλλά βλάπτουν και οι καταναλωτές κατηγορούν τον εαυτό τους κι όχι το προϊόν/υπηρεσία για την αποτυχία. Αν η δίαιτα ήταν αυτοκίνητο ή πολυμίξερ και είχε τέτοιο ποσοστό αποτυχίας, θα είχε γίνει ανάκληση προϊόντος. Αυτό θα έπρεπε να συμβαίνει και με τη δίαιτα, αλλά το σωματικό βάρος και το φαγητό έχουν τόσο μεγάλο στίγμα (φταίει η λαιμαργία και η τεμπελιά του ατόμου) που η δίαιτα τη γλιτώνει και πολλές φορές μάλιστα παρουσιάζεται και ως η «μόνη» λύση.
Ε, λοιπόν, δεν είναι η μόνη λύση.

Βασικοί λόγοι για τους οποίους αποτυγχάνουν οι δίαιτες είναι:

1. Η δίαιτα γίνεται για λάθος λόγους (κίνητρα, ετοιμότητα, δέσμευση)
2. Επιδίωξη είναι το ΕΥΚΟΛΑ – ΓΡΗΓΟΡΑ – ΧΩΡΙΣ ΚΟΠΟ, μεγάλες προσδοκίες, αναρεαλιστικοί στόχοι
3. Νοοτροπία – Στερεότυπα και παγιωμένες πεποιθήσεις σε σχέση με τον εαυτό μας, το βάρος μας και το φαγητό
4. Κακός συνδυασμός δίαιτας και ατόμου γιατί το άτομο δεν έχει αναγνωρίσει και δεν σέβεται τις ανάγκες του και τη διαφορετικότητά του αλλά προσπαθεί να χωρέσει σε προκατασκευασμένα πλαίσια.

Θυμήσου με αφορμή το εξπρές του διαιτολόγου:

Τρώω φυσιολογικά σημαίνει ότι επιτρέπω στον εαυτό μου να φάει κάποια φορά περισσότερο. Είναι απόλυτα φυσιολογικά κάποιες φορές να φάω χωρίς να πεινάω και χρειάζεται να αποδεκτώ ότι κάθε μέρα δεν είναι ίδια. Και τελικά η μεταμόρφωση που φαίνεται εξωτερικά στο σώμα για να έχει διάρκεια στο χρόνο χρειάζεται να έχει ξεκινήσει από μέσα. Έτσι, το σημαντικότερο είναι να μάθουμε να απολαμβάνουμε το φαγητό και να τρώμε χωρίς τύψεις και ενοχές, που τις περισσότερες φορές βαραίνουν και παχαίνουν περισσότερο από τις θερμίδες…

Newsletter εγγραφή

 

Μυρτώ-Μαρία Μυλωνά
Πρόσφατα άρθρα του συντάκτη Μυρτώ-Μαρία Μυλωνά (όλα τα άρθρα)

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.
Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας