Σκεφτόσαστε το ενδεχόμενο να γίνεται βίγκαν; Έχετε απορίες για το πως αυτή η μετάβαση θα γίνει πιο ομαλή; Μήπως φοβάστε ότι μια χορτοφαγική διατροφή δε θα ταιριάξει στις διατροφικές σας ανάγκες ή τον τρόπο ζωής σας; Δεν είστε μόνοι! Είναι απόλυτα φυσιολογικό να έχετε όλες αυτές τις απορίες, τις σκέψεις ή ακόμα και τους δισταγμούς ή φόβους για αυτό το βήμα.

 

Οτιδήποτε αλλάζει κομβικά τη ζωή μας είναι ένα μεγάλο βήμα, όμως είναι και ένα βήμα απαραίτητο για να γίνει η αρχή για μια νέα ζωή. Παρακάτω θα βρείτε τις απαντήσεις στις πιο συνηθισμένες ερωτήσεις που αφορούν αυτήν την μετάβαση μαζί με ιδέες και συνδέσμους για μια πιο ισορροπημένη εκκίνηση στη χορτοφαγική διατροφή.

Τί να κάνω αν δεν ξέρω κανέναν χορτοφάγο στον κοινωνικό μου κύκλο για να πάρω πληροφορίες, να ρωτήσω πράγματα ή να στηριχθώ σε αυτή τη μετάβαση;

Αν δεν έχετε στον κύκλο σας ανθρώπους με τους οποίους μπορείτε να ταυτιστείτε ή να κάνετε τη μετάβαση μαζί, μην αγχώνεστε. Υπάρχουν χιλιάδες άνθρωποι στον κόσμο αυτή τη στιγμή που ξεκινάνε το χορτοφαγικό τους ταξίδι. Το Veganuary είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που ενθαρρύνει τους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο να δοκιμάσουν τον vegan τρόπο ζωής για τον Ιανουάριο και να συνεχίσουν, αν το επιθυμούν, και για τον υπόλοιπο χρόνο.

Κατά τη διάρκεια της εκστρατείας Veganuary το 2020, περισσότερα από 400.000 άτομα δεσμεύτηκαν να δοκιμάσουν μια χορτοφαγική διατροφή, ενώ περισσότερα από 600 εμπορικά σήματα, εστιατόρια και σούπερ μάρκετ προώθησαν την εκστρατεία και ξεκίνησαν περισσότερα από 1200 νέα προϊόντα και μενού vegan στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου. Μπορείτε να εγγραφείτε δωρεάν στην ιστοσελίδα τους για να λάβετε συνταγές όλο το μήνα καθώς και μεθόδους προγραμματισμού των γευμάτων ανά εβδομάδα και ιδέες για μια απλή και οικονομική χορτοφαγική διατροφή.

Μπορείτε, επίσης, να επισκεφθείτε ιστοσελίδες και να γίνετε μέλος σε ομάδες που έχουν ως πυρήνα τη χορτοφαγική διατροφή. Απλώς πατήστε τις λέξεις-κλειδιά «χορτοφαγία» ή «veganism» και θα εμφανιστούν αποτελέσματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η ομάδα όσων συμμετέχουν στο Veganuary είναι εδώ.

Μη διστάσετε να κάνετε ερωτήσεις, να συμμετέχετε σε συζητήσεις και να παρευρίσκεστε σε διάφορες οργανώσεις, είτε διαδικτυακά είτε σε φυσικούς χώρους, που αφορούν το συγκεκριμένο θέμα. Με αυτόν τον τρόπο, δημιουργείτε μια βάση ανθρώπων με τους οποίους μοιράζεστε κάτι κοινό και θα μπορούσατε να αναπτύξετε φιλικούς δεσμούς.

Πώς θα ξέρω ότι αυτό που τρώω είναι βίγκαν;

Αυτό το ερώτημα είναι πολύ σύνηθες διότι ακόμα και όταν αγοράζουμε εμείς όσα τρώμε, με εξαίρεση τα φρούτα και τα λαχανικά που ξέρουμε τι είναι, πολύ σπάνια διαβάζουμε την ετικέτα με το τι περιέχει αυτό που τρώμε. Ενώ, λοιπόν, είναι σχετικά πιο εύκολο να αναγνωρίσουμε ποια προϊόντα δεν έχουν κρέας, όταν μιλάμε για παράγωγα κρέατος (αυγά, γάλα, τυρί), αυτά μπορεί να κρύβονται σε προϊόντα και φαγητά που δεν περιμέναμε όπως είναι η πέστο βασιλικού, τα ψωμάκια μπριος, το ζελέ φρούτων ή τα πατατάκια με γεύση ρίγανη.

veganuary-βίγκαν-διατροφή

Μέρος της μετάβασης στη vegan διατροφή είναι η σωστή ενημέρωση σε σχέση με αυτά που αγοράζεις και καταναλώνεις οπότε υπολόγισε ότι θα αφιερώσεις λίγο παραπάνω χρόνο για να διαβάζεις τις ετικέτες των προϊόντων στο σούπερ μάρκετ ή να ρωτήσεις το σερβιτότο αν το συγκεκριμένο πιάτο εμπεριέχει ζωικά παράγωγα. Μπορείς, επίσης, να κοιτάς το μενού πριν πας σε ένα εστιατόριο για να δεις τα ακριβή συστατικά αυτού που παραγγέλνεις. Παρόλο που αυτό είναι πιο χρονοβόρο, σίγουρα θα σε βοηθήσει να αναγνωρίζεις τις συνήθεις «παγίδες», επομένως μετά ξέρεις ποια προϊόντα να αποφεύγεις.

Τελικά, τί μπορώ να τρώω;

Επειδή μπορεί να φαίνεται περίπλοκο να διαβάζεις ταμπέλες, να ψάχνεις τα μενού εστιατορίων πριν τα επισκεφθείς ή να ρωτάς τον σερβιτόρο για τα υλικά ενός πιάτου, μπορείς να ξεκινήσεις με μια διατροφή που είναι πιο κοντά στην διατροφή που κάνεις σήμερα. Μπορείς να συνεχίσεις να μαγειρεύεις και να τρως πολλά από τα κλασικά φαγητά της ελληνικής κουζίνας, όπως μακαρόνια με κόκκινη σάλτσα, ρύζι με λαχανικά, γεμιστά, φασολάδα, φακές σούπα, χωριάτικη σαλάτα κλπ. Αν έτρωγες τα μακαρόνια με τυρί, δοκίμασε το φυτικό τυρί ή απλώς δοκίμασε να μην βάλεις καθόλου τυρί ή μη βάλεις φέτα στην χωριάτικη σαλάτα. Αν για πρωινό έτρωγες δημητριακά με γάλα, μπορείς να δοκιμάσεις φυτικό γάλα ή αντί για ψωμί με βούτυρο και μέλι, δοκίμασε μαργαρίνη και ταχίνι.

Τί θα τρώω όταν είμαι έξω;

Όπως έχουμε πει και σε προηγούμενο άρθρο για τη χορτοφαγική διατροφή, υπάρχουν σχεδόν σε όλα τα μέρη επιλογές για χορτοφάγους ή η δυνατότητα να τροποποιηθεί μια παραγγελία ώστε να είναι κατάλληλη για χορτοφάγους. Επίσης, υπάρχουν φαγητά τα οποία είναι χορτοφαγικά έτσι και αλλιώς, οπότε δεν υπάρχει ο λόγος να τροποποιήσεις κάτι στην επιλογή σου. Η ελληνική κουζίνα, ειδικά, έχει πολλές επιλογές σε λαχανικά και δημητριακά που μπορείς να καταναλώσεις. Αν θες να επισκεφθείς κάποιο κατεξοχήν χορτοφαγικό εστιατόριο ή καφέ, τότε σίγουρα θα βρεις πολλές περισσότερες επιλογές και ανθρώπους για να ανταλλάξετε απόψεις ή την ευκαιρία να μάθεις μια καινούργια συνταγή. Βρες τα χορτοφαγικά εστιατόρια στην περιοχή που βρίσκεσαι με αυτήν την εφαρμογή.

Και αν μου λείψουν τα φαγητά που συνήθιζα να τρώω;

Φυσικά και μπορεί να σου λείψουν τα αγαπημένα σου φαγητά αλλά δε χρειάζεται να συμβαίνει κάτι τέτοιο. Η χορτοφαγική διατροφή δεν είναι δίαιτα, ούτε πρέπει να νιώθεις πως στερείσαι κάτι. Πρέπει να μπορείς να απολαμβάνεις το κάθε σου γεύμα. Επίσης, δεν υπάρχει λόγος να γίνεις χορτοφάγος μέσα σε μια μέρα. Μπορείς να ξεκινήσεις με το να μειώνεις τα γεύματα που περιλαμβάνουν κρέας την ημέρα ή μέσα στη βδομάδα. Μπορείς, για παράδειγμα, να πεις πως κάθε Δευτέρα δε θα τρως κρέας ή πως θα τρως 5 γεύματα τη βδομάδα που είναι αποκλειστικά χορτοφαγικά.

Εκτός αυτού, μπορείς να αντικαταστήσεις κάποια υλικά από ζώα με υλικά φυτικής προέλευσης, όπως είναι το φυτικό γάλα, τυρί, τόφου (σόγια) και να τρως την χορτοφαγική εκδοχή του αγαπημένου σου φαγητού. Υπάρχει, τώρα πια, μεγάλη ποικιλία φυτικών υποκατάστατων στα σούπερ μάρκετ, ακόμα και στα συνοικιακά, και αν δεν βρίσκεις κάτι στο εμπόριο μπορείς πάντα να το φτιάξεις στο σπίτι σου με όσα ήδη έχεις πχ. γάλα από αμύγδαλα ή τυρί από κάσιους στο μπλέντερ.

Θα έχω την ίδια ενέργεια με μια χορτοφαγική διατροφή ή θα πεινάω συνέχεια;

Μια χορτοφαγική διατροφή που είναι ισορροπημένη σου παρέχει όσα χρειάζεσαι για να είσαι υγιής. Για όσα συστατικά δεν βρίσκονται σε αφθονία στη χορτοφαγική διατροφή, όπως είναι η βιταμίνη Β12, μπορείς να πάρεις συμπληρώματα διατροφής. Εκεί που χρειάζεται κάποια παραπάνω σκέψη είναι για τον προγραμματισμό των τροφών και το αναλυτικό τους περιεχόμενο. Συνήθως, τα περισσότερα χορτοφαγικά γεύματα είναι πλουσιότερα σε υδατάνθρακες και πιο φτωχά σε πρωτεΐνες. Μπορείς, όμως, να διαλέξεις πηγές πρωτεϊνών, όπως τα όσπρια και το τόφου, και να τα εισάγεις σε διάφορα γεύματα με εύκολο τρόπο.

Πάρε κάποιες ιδέες για απλές συνταγές εδώ: Φθινοπωρινές, απολαυστικές και vegan συνταγές (αλμυρές και γλυκές) με όσπρια

veganuary-vegan-amimals

Θα είναι πιο δύσκολες οι σχέσεις μου με τους άλλους;

Κάθε επιλογή που κάνουμε στη ζωή μας και αφορά πράγματα που είναι ορατά στους άλλους, όπως οι επιλογές μας στο ντύσιμο, τη διατροφή κλπ. είναι συχνά ζητήματα που μας φέρνουν πιο κοντά ή μας απομακρύνουν από τους άλλους. Συχνά παρατηρούνται άτομα των ίδιων πεποιθήσεων να έχουν την ανάγκη να έρχονται πιο κοντά ώστε να βρίσκουν στήριξη ο ένας στον άλλον και επομένως, μακροπρόθεσμα, παρατηρούνται αλλαγές στον κοινωνικό κύκλο εξαιτίας αλλαγών του τρόπου ζωής. Ενώ, λοιπόν, λογικά θα έρθεις κοντά με καινούργιους ανθρώπους όταν υιοθετήσεις μια vegan διατροφή, αυτό δε σημαίνει απαραίτητα πως υπάρχει λόγος να απομακρυνθείς από τους ανθρώπους που έχεις τώρα στη ζωή σου.

Είναι αναμενόμενο ο κοινωνικός σου κύκλος να αναρωτηθεί γιατί έκανες μια τέτοια αλλαγή, την οποία ενδέχεται να μην μπορούν να καταλάβουν, όμως δεν είμαστε κοντά με τους ανθρώπους μονάχα επειδή ταιριάζουμε στα πάντα ή μονάχα επειδή καταλαβαίνουν όσα κάνουμε. Μπορεί οι γονείς ή οι φίλοι σου να μην καταλαβαίνουν το «γιατί» πίσω από τις επιλογές σου, αλλά αν υπάρχει αλληλοσεβασμός στη σχέση σας, τότε το γεγονός ότι επέλεξες μια χορτοφαγική διατροφή δε θα έπρεπε να επηρεάσει αρνητικά τη μεταξύ σας σχέση.

Τί διαφορά θα κάνει αν εγώ γίνω βίγκαν;

Αν σε κάποιες στιγμές στη διαδρομή σου νιώσεις πως δεν υπάρχει λόγος να δυσκολεύεσαι να βρεις μια χορτοφαγική εκδοχή ενός φαγητού που σου αρέσει ή νιώθεις πως αυτή η προσπάθεια είναι ατελέσφορη γιατί ό,τι και αν κάνεις εσύ, οι βιομηχανίες κρέατος και τα ταχυφαγεία θα συνεχίσουν να πλουτίζουν, μην απογοητεύεσαι. Υπενθύμισε στον εαυτό σου το λόγο για τον οποίο ξεκίνησες αυτό το ταξίδι. Αν το έκανες για την υγεία σου, τότε επέτρεψε στον εαυτό σου να προσαρμοστεί στα καινούργια διατροφικά δεδομένα. Αν ήθελες να δεις μια αλλαγή στο περιβάλλον και την οικονομία, να θυμάσαι ότι όσο η ζήτηση για προϊόντα φυτικής προέλευσης αυξάνεται, τόσο οι εταιρίες θα αναγκάζονται να ικανοποιούν τις ανάγκες της αγοράς. Αν, πάλι, σκέφτεσαι τον οικολογικό αντίκτυπο της κρεατοφαγίας, δες πως επωφελείται ο πλανήτης για όσον καιρό είσαι βίγκαν, μετρώντας το αντίκτυπο της χορτοφαγικής διατροφής σου στο περιβάλλον εδώ.

Ξεκίνησες πρόσφατα το ταξίδι σου στη χορτοφαγική διατροφή; Έχεις απορίες γι’ αυτό το ταξίδι; Μήπως έχεις κάποιους συνδέσμους και σελίδες που σε βοήθησαν και θέλεις να μοιραστείς μαζί μας; Γράψε μας στα σχόλια τις σκέψεις σου και ας ξεκινήσουμε έναν διάλογο γι’ αυτήν την μετάβαση στη χορτοφαγία.

Της Μαίρης Μαρινοπούλου

Ακούστε το άρθρο σε ηχητικό: Podcast | Veganuary | Μετάβαση στη vegan διατροφή

 

Newsletter εγγραφή

 

Όμορφη Ζωή Άρθρα

Σχολιάστε

No apps configured. Please contact your administrator.

Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας