Τα βότανα είναι το δώρο του θεού προς τους ανθρώπους. Στην αρχαιότητα τα χρησιμοποιούσαν για να κάνουν αποτοξινώσεις, για να τονώσουν τον οργανισμό, την ψυχή, να διώξουν φοβίες κλπ. Είχαν αποκτήσει τη γνώση και ήξεραν πολύ καλά σε ποιον οργανισμό να δώσουν το αντίστοιχο βότανο. Δεν ήταν όλα για όλους, γι αυτό τα χρησιμοποιούσαν με σοφία και σύνεση.

 

Στο Μεσαίωνα, τα βότανα και οι αλχημιστές είχαν την τιμητική τους. Πολύ αργότερα, όταν ζούσαν οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας, ειδικά όσοι προέρχονταν από χωριά, συνέχιζαν να έχουν αυτή τη γνώση και παρόλο που τους χαρακτήριζαν ως παλιομοδίτες, με ξεπερασμένες γνώσεις, χρησιμοποιούσαν συχνά βότανα και μπαχαρικά για όλων των ειδών τις ασθένειες.

Τα βότανα πολύ συχνά τα μάζευαν από λιβάδια ή δάση, όπως τον μαϊντανό, το βάλσαμο, τον απήγανο και θεωρούσαν βότανο ή φαρμακευτικό φυτό αυτό που ήταν φρέσκο και για αυτό τον λόγο πολλά από αυτά τα καλλιεργούσαν στους κήπους των σπιτιών τους, έλεγαν: «Πώς μπορεί ένας άνθρωπος να πεθάνει που έχει σοφά στον κήπο του;».

Γνωστοί ήταν και οι κήποι των μοναστηριών, που βρίσκονταν συνήθως δίπλα στα ιατρεία των μοναχών, έτσι ώστε να τα χρησιμοποιούν φρέσκα. Σήμερα πια γνωρίζουμε ότι αν δεν υπήρχαν τα βότανα, δεν θα μπορούσε η ανθρωπότητα να προχωρήσει στον τομέα της φαρμακολογίας. Πόσο γνωστό είναι ότι η κοινή ασπιρίνη προέρχεται από την Filipendula;

Ας δούμε όμως κάποια βότανα που επιδρούν στο νευρικό σύστημα και μπορούν να βοηθήσουν στην καλύτερη ψυχολογία μας:

Βότανα για τη διαχείριση του άγχους:

Chamomilla Matricaria

Είναι ένα παλιό θεραπευτικό μέσο που καταπραΰνει το σώμα και το μυαλό. Ηρεμιστικό σε καταστάσεις στρες, ημικρανίες, νευραλγίες και ζαλάδες. Το χαμομήλι είναι γνωστό για τις φυσικές αγχολυτικές του ιδιότητες, οι οποίες βοηθούν στη χαλάρωση των νεύρων, ενώ έχει χρησιμοποιηθεί για την αγωγή της Γενικευμένης Αγχώδους Διαταραχής. Χρησιμοποιείται κατά της αϋπνίας, της ανησυχίας και της νευρικής έντασης. Πίνετε 30 με 45 λεπτά πριν ξαπλώσετε στο κρεβάτι.

Eleutherococcus Senticosus, Σιβηριανό Ginseng

Προσαρμογόνο βότανο, ρυθμίζει τα επίπεδα του στρες. Το στρες επηρεάζει το ενδοκρινικό σύστημα και το ανοσοποιητικό μας. Επιδρά στην έκκριση αδρεναλίνης γιατί δρα στον άξονα υπόφυση-επινεφρίδια. Ρυθμίζει την υπόταση (επινεφριδιακό στρες). Είναι επίσης πολύ καλό αντιγηραντικό. Πηγαίνει πολύ σε μεγάλες ηλικίες. Το δίνουμε μόνο του σε όσους παίρνουν πολλά φάρμακα. Φτιάχνει τη διάθεση (γιατί έχουν μια μικρή κατάθλιψη). Το πίνουμε σε συνδυασμό με άλλα βότανα.

Escholtzia Californica, Εσκόλτζια

Περιέχει αλκαλοειδή, ένα είδος εφάμιλλο της μορφίνης. Συγκεκριμένα δουλεύει στον φλοιό του εγκεφάλου και ελαττώνει την δραστηριότητα των νεύρων και την ταχύτητα μετάδοσης των μηνυμάτων. Εχει μυοχαλαρωτική δράση και χρησιμοποιείται συχνά σε συνταγές ύπνου. Ειδικά όταν έχουμε πολλές σκέψεις πριν τον ύπνο κα δυσκολευόμαστε να κοιμηθούμε. Βοηθά στο να εμβαθύνει τον ύπνο και να δώσει μια παράταση στο ξύπνημα.

Ashwagandha (Withania somnifera, ινδικό ginseng)

Είναι αντικαταθλιπτικό βότανο με αντιφλεγμονώδεις, αντικαρκινικές, αντιστρές, αντιοξειδωτικές, ανοσοενισχυτικές και ανανεωτικές ιδιότητες. Χρησιμοποιείται ευρύτατα στην Αγιουρβέδα, ως γενικό́ τονωτικό́ και «προσαρμογόνο», βοηθώντας το σώμα να προσαρμοστεί́ στο στρες. Εκτός αυτών, το Ashwaganda έχει αποδεδειγμένες αντιοξειδωτικές δράσεις καθώς και την ικανότητα να διατηρεί́ υγιές το ανοσοποιητικό́ σύστημα. Βοηθά στη νευρική εξάντληση ή την αγχώδη νεύρωση. Δίνει τόνωση εκεί που χρειάζεται να αντιμετωπιστεί η καθημερινότητα. Εχει παρατηρηθεί́ ότι η ρίζα του Ashwaganda διαθέτει σεξουαλικά́ ενισχυτικές δράσεις. Τονώνει τη σεξουαλικότητα και βελτιώνει κυρίως τη γυναικεία libido. Το πίνουμε σε συνδυασμό με άλλα βότανα.

Humulus Lupulus, Λυκίσκος

Είναι καταπραϋντικό βότανο του νευρικού συστήματος. Είναι αγχολυτικό βότανο και τονώνει τον οργανισμό μετά από νευρική εξάντληση. Το δίνουμε μετά από ανάρρωση (με παραμονή στο νοσοκομείο). Ρίξτε ένα φλιτζάνι βραστό νερό σε 1 κουταλιά του τσαγιού ξηρά άνθη και αφήστε το για 10-15 λεπτά. Πίνετε 1 φλιτζάνι το βράδυ πριν τον ύπνο. Η δόση μπορεί να αυξηθεί αν είναι απαραίτητο.

Ginger, Πιπερόριζα

Τα αιθέρια έλαια και τα άλλα συστατικά που περιέχει του προσδίδουν ορισμένες από τις πολύτιμες ιδιότητές του. Είναι ένα βότανο που ανακουφίζει από το άγχος. Ένας από τους τρόπους για να καταναλωθεί είναι να το προσθέσετε σε μικρά κομμάτια στο νερό που ετοιμάζετε για το τσάι. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί στη μαγειρική. Το ginger έχει επίσης χωνευτικές ιδιότητες και βοηθά στην απομάκρυνση των τοξινών από τον οργανισμό.

Tilia Tomentosa MG

Οργανοτροπισμός στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα, βοηθά στο στρες, είναι ηρεμιστικό, αγχολυτικό

Tilia Europea, Τίλιο

Αρωματικό βότανο που δρα ως διουρητικό, ήπιο στυπτικό, αποχρεμπτικό, ηρεμεί τα νεύρα και κατεβάζει την υψηλή πίεση του αίματος. Είναι ηρεμιστικό, χαλαρωτικό, ελαφρύ υπνωτικό. Εχει δράση στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα. Ρίχνετε 1 κ.γ ξηρό βότανο σε 1 φλιτζάνι βραστό νερό και το αφήνετε 10 λεπτά. Πίνετε πριν κοιμηθείτε, μαζί με χαμομήλι.

Valeriana Officinalis, Βαλεριάνα

Ηρεμιστικό βότανο με αγχολυτικές ιδιότητες. Ηρεμεί τα νεύρα και βελτιώνει την καρδιακή λειτουργία. Συστήνεται για την αντιμετώπιση του φόβου, της υστερίας, του άγχους. Μπαίνει σε συνταγές για αυπνία σε παιδιά (με μπάνιο). Το όνομα «βαλεριάνα» στα λατινικά σημαίνει «να είσαι υγιής» προδίδοντας τη θεραπευτική της ιδιότητα. Έχει έντονο άρωμα και οι αρχαίοι Έλληνες τη χρησιμοποιούσαν σε πολλά ιατρικά προβλήματα, ενώ για αιώνες χρησιμοποιείται για νευρολογικές παθήσεις, κατά της υπερδιέγερσης και της αϋπνίας, κατά της ημικρανίας, των κολικών του εντέρου, των ρευματικών πόνων και της δυσμηνόρροιας.

Μια καλή συνταγή για επινεφριδιακό stress, για να μπορέσουμε να βγάλουμε την ημέρα μας, είναι ο Eleutherococcus Senticosus σε συνδυασμό με Glycyrrhiza. Είναι ένα πολύ καλό βάμμα. Θέλει όμως συγκεκριμένη συνταγογράφηση, δεν μπορούμε να την πάρουμε όποτε θέλουμε.

Όλα τα παραπάνω βότανα μπορούμε να τα πάρουμε ως θεραπεία με τη χρήση βάμματος ή ως ρόφημα, συνήθως, το βράδυ πριν τον ύπνο, ειδικά όσον αφορά στο stress. Μια πολύ ωραία χαλαρωτική συνταγή, πριν κοιμηθούμε, είναι: τίλιο, χαμομήλι, λυκίσκος (Humulus lupulus), βαλεριάνα σε ρόφημα και καλή σας νύχτα!!!

 

Στέλλα Οικονομάκου
Σύμβουλος Πυθαγόρειας Διατροφολογίας
Βοτανοθεραπεύτρια

 

Newsletter εγγραφή

 

Vitascan

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο

Σχολιάστε

Για να καταχωρήσετε το σχόλιο σας, συνδεθείτε με...



Αφήστε το σχόλιό σας !
Γράψτε το όνομά σας